برگزاری نشست علمی اساتید و پژوهشگران مدارس علمیه خواهران استان تهران

نشست علمی اساتید و پژوهشگران مدارس علمیه خواهران استان تهران با حضور رئیس کمیته علمی همایش شیخ فضل الله نوری برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، نشست علمی اساتید و پژوهشگران مدارس علمیه خواهران استان تهران با حضور دکتر حقانی رئیس کمیته علمی همایش شیخ فضل الله نوری در پژوهشکده تاریخ معاصر برگزار شد.

دکتر حقانی در این نشست پیرامون مشروطه، مرجعیت شیعه، نقش علمای شیعه بخصوص شهید شیخ فضل الله نوری در مشروطه و ... سخنانی را ایراد کرد.

وی با اشاره به شخصیت شهید شیخ فضل الله نوری(ره) افزود: شیخ شهید از شخصیت های تاثیرگذار در تاریخ معاصر ایران به جهت جایگاه، موقعیت دینی و تکاپوی سیاسی بود. بعد از دوره صفویه نیز این مرجعیت در رفتارهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دارای اصول و قواعدی همچون «مرجعیت شیعه»، «صیانت از تشیع» و «صیانت از ایران به عنوان سرزمین اسلام» بودند که حرکات خود را بر آن اساس اعمال می کردند.

رئیس کمیته علمی همایش شیخ فضل الله نوری ادامه داد: در راستای  این اصول، سه اصل دیگر را علما مدنظر داشته و در دستور کار خود قرار دادند که عبارتند از «مبارزه با استعمار و استبداد»، «پرهیز از آشوب کور»، «دفع افسد به فاسد»، «استفاده از خیرالموجودین».

وی ضمن توضیحات مرتبط با این اصول در ادامه به توصیف ماهیت مشروطه و تطبیق این اصول با جریان مشروطه در ایران به جریان های ساختارشکن، نقوذی، روشنفکر، مشروطه خواه(مشروطه قم و مشروطه قلهک) و... اشاره کرد.

دکتر حقانی در ادامه سخنان خود توضیح داد: در این مقطع زمانی ایران شاهد بی ثباتی سیاسی، انحلال حکومت، تقسیم کشور بین روس ها و انگلیسی ها، ظهور نفوذی ها و... شد و نابسامانی موجود  جریانی را رقم زد که قربانی اصلی آن دین بود.

وی خاطرنشان کرد: این جریان در سه گام «شهادت شیخ فضل الله نوری»، «شهادت سید عبدالله بهبهانی و رحلت آخوند خراسانی» و «قربانی شدن تشیع در ایران در پی این اتفاقات» عملی شد.

رئیس پژوهشکده تاریخ معاصر ایران بیان داشت: اتفاقاتی که قرار بود بر اساس آن مردم در رفاه و امنیت قرار گیرند و حاصل آن ایرانی قوی و پیشرفته باشد، در نهایت منجر به روی کارآمدن رضاخان قلدر و جمع شدن بساط روحانیت در دوره حکومت وی شد؛ اگر حکومت رضا خان ادامه پیدا می کرد، بساط تشیع در ایران جمع می شد کما اینکه پسرش هم بدنبال همین هدف بود.

گفتنی است، بازدید از کتابخانه پژوهشکده تاریخ بعد از سخنرانی دکتر حقانی و تصاویر موجود در نمایشگاه علاوه بر اینکه حکایت‌گر وقایع دوران مشروطه بود، تأیید و مستندی بر کلام استاد به شمار می رفت،

وی در نمایشگاه پاسخگوی سؤالات پژوهشگران در همین خصوص بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha