مدیر حوزه علمیه الزهرا(س) ساری گفت: اهل ذکر، تنها اهل بیت پیامبر(ص) هستند که به همة کتب و دستورهای دینی و شرایع انبیای گذشته آگاهی دارند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، فاطمه طالب زاده، در نشستی با عنوان " بررسی تطبیقی دلالت اهل الذکر با رویکرد به آیه 43 سوره نحل" که درباره مرجعیت علمی اهل بیت(ع ) نازل شد، در جمع طلاب و کادر این مدرسه اظهار کرد: مفسران شیعه و اهل تسنن، درباره مصداق «اهل ذکر» اختلاف نظر دارند که گروهی از مفسران اهل تسنن بر پایه سیاق آیه، مصداق اهل ذکر را اهل کتاب میدانند.
وی اعتقاد مفسران شیعه را مورد بررسی قرار داد و افزود: مفسران شیعه و برخی از مفسران اهل تسنن بر اساس روایات، مصداق کامل اهل ذکر را اهل بیت(ع) میدانند، آیه اَهلُالذّکر همه مردم به ویژه مشرکان را به سؤال از اهل علم، درباره حقیقت نبوت پیامبر اسلام(ص) دعوت میکند، این آیه هنگامی نازل شد که مشرکان مکه منکر دعوت پیامبر اسلام(ص) شدند و گفتند خدا باید از میان فرشتگان، پیامبری برگزیند.
مدیر مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری یادآور شد: همچنین بر اساس نظر برخی از مفسران، منظور از اهل ذکر، علمای یهود و نصاری یا عالمان به اخبار گذشتگان و آگاهان به احوال امتهای پیشین است و مقصود از سؤال، پرسش از نشانه های نبوت است که در کتابهایشان وجود دارد.
وی در ادامه با اشاره به قرآن کریم بیان کرد: رجوع به اهل ذکر، به عنوان یک اصل اساسی و اسلامی برای رفع نادانی درتمام زمینههای زندگی مادی و معنوی بشر، ضرورت دارد و به همه مسلمانان تأکید میکند آنچه را که نمیدانید از اهل اطلاع سوال کنید و پیش خود در مسائلی که آگاهی ندارید دخالت نکنید.
طالبزاده خاطر نشان کرد: ذکر به معنای هرگونه آگاهی و یادآوری است، و اهل ذکر، آگاهان و مطلعین را در همه زمینهها دربر میگیرد ولی از آن جایی که قرآن کریم، نمونه بارز یادآوری، علم و آگاهی است؛ به آن "ذکر" اطلاق شده و همچنین شخص پیامبر(ص) نیز مصداق روشن ذکر است، به همین ترتیب امامان معصوم(علیهم السلام) که اهل بیت او و وارث علم او هستند، روشن ترین مصداق اهل ذکر هستند.
وی دیدگاه تفسیر المیزان را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: در تفسیر المیزان آمده، مقصود از ذکر قرآن است و آل محمد(ص) اهل ذکرند و خداوند دستور داده مردم از آل محمد(ص) بپرسند و معلوم است که خدا هیچ وقت دستور به سؤال از جاهلان نمی دهد و او خود، قرآن را ذکرنامیده است، واینکه بعضیها منظور از اهل ذکر را یهود و نصارا می دانند، امام باقر(ع) فرمودند: اگر آنان باشند ایشان شما را به دین خود میخوانند و هرگز حق مطلب را که حقانیت اسلام است به شما نمیگویند.
طالب زاده در پایان تصریح کرد: اهل ذکر در همة امور مادی و معنوی، دنیوی و اخروی زندگی بشر، مرجع مطلق هستند، این اهل ذکر، تنها اهل بیت پیامبرند که به همة کتب و دستورهای دینی و شرایع انبیای گذشته آگاهی دارند.
نظر شما