شیخ صدوق در آثار کلامی خود هم از ادله نقلی معتبر و هم از ادله عقلی بهره جسته است

مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(س) ساری گفت: آثار کلامی ارزشمند و متعددی از شیخ صدوق به یادگار مانده است که نشان می دهد، وی متکلمی است که در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر و هم از عقل و استدلال های عقلی بهره جسته است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه‌های علمیه خواهران، سیده عطیه خاتمی، مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) ساری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، به مناسبت سالروز بزرگداشت شیخ صدوق اظهار کرد: ابن بابویه محدث، متکلّم و فقیه نامدار شیعه در قرن 4 هجری بود که به دلیل راستی در نقل روایات، به «صدوق» شهرت یافت؛ ایشان از عالمان بلند آوازه و جلیل القدری بود که مبنای تمام آثار بر جای مانده از وی روایات ائمه(علیهم السلام) و احادیث نبوی(صلوات الله علیه) است.

وی افزود: علی اکبر ولایتی در کتاب 'بارقه‌های آفتاب' جایگاه ابن بابویه در تاریخ شیعه را از دو جهت حائز اهمیّت دانست، اول این­که ایشان از بزرگ‌ترین محدثان شیعه بود و حدود 450 کتاب و رساله دارد که مبنای همه آن‌ها روایت است، دوم او یکی از کتب اربعة شیعه را به نام مدینۀ‌العلم، نوشته است.

خانم خاتمی تصریح کرد: شیخ صدوق، اگرچه به عنوان محدث شناخته می شود، اما نباید جنبه کلامی ایشان مهجور واقع شود، ایشان از جنبه کلامی‌ با مکاتب‌ و مذاهب‌ متنوعی‌ مواجه بود، وی‌ با برخی‌ از مکاتب‌ امامی‌ که‌ از آنها به‌ اهل‌ غلو و اهل‌ تقصیر تعبیر می کند، درگیر بوده‌ و کتابی‌ تحت‌ عنوان‌ «ابطال‌ الغلو و التقصیر» را در رد این‌ دو گروه‌ تألیف‌ کرده‌ است.

وی عنوان کرد: یکی از مسائل مهم کلامی که در حال حاضر با شبهات زیادی همراه هست و وظیفه متکلمین در این مرکز هم پاسخ به آن­ها می باشد، مسئله مهدویت است که بخش‌ دیگری‌ از برخوردهای‌ کلامی‌ شیخ صدوق را همین مسئله‌ تشکیل‌ می‌ دهد؛ وی در تبیین‌ مهدویت‌ از دیدگاه‌ امامیه‌، ضمن‌ تألیف‌ آثار متعدد، بخصوص کتاب «کمال‌الدین»‌ به‌ رد ایرادات‌ معتزله‌، زیدیه‌ و دیگر مخالفان‌ پرداخته‌ و سعی‌ در نقض‌ آراء قائلین‌ به‌ فترت‌(انفصال‌ رشته امامت‌) و رفع‌ شک‌ امامیان‌ نموده‌ است‌.

وی خاطر نشان کرد: آثار کلامی ارزشمند و متعدد دیگری از ایشان به یادگار مانده است که نشان می دهد، وی متکلمی است که در تبیین و اثبات معارف عقیدتی اسلام، هم از ادله نقلی معتبر و هم از عقل و استدلال های عقلی بهره جسته است.

وی ادامه داد: هجوم افکار و مکاتب الحادی و گسترش گرایش جوانان به این مکتب­ها در اعصار مختلف، متفکران شیعی را بر آن داشت تا بیشترین همّ و کوششِ علمی خود را برای دفع این هجوم به کار گیرند و جامعه را از دام الحاد برهانند؛ از این روی، امروز با حجم عظیمی از این آثار فاخر رو به رو هستیم، لذا طلاب ما هم باید این رسالت را به انجام برسانند.

مدیر مرکز تخصصی نورالزهرا(سلام الله علیها) بیان کرد: طلابی که در مراکز تخصصی علم کلام در حوزه های علمیه تحصیل می کنند باید این امر را مد نظر خود قرار دهند که در ابتدا باید به مسائل اجتماعی آشنا و در انجامِ وظیفه و رسالت اصلی خویش که حفظ چهره تئوریک نهضت، بیدار کردن مردم، زدودن افکار تخدیری از حقایق دین و ارائه آموزش های اعتقادی سازنده و حیات­بخش دین و… اهل خطر باشند که این امر مگر در سایه هدف و برنامه ریزی محقق نخواهد شد.

خانم خاتمی در انتها افزود: اگرچه میراث کلامیِ متکلّمان بزرگ همچون شیخ صدوق همچنان راه گشا است و نیازمندی­های کلامی و اعتقادی مردمان ما را تا حدودی پاسخ گو می باشد، ولی نباید هرگونه کوشش تازه و نو را به چشم تحقیر نگریست و رویکرد و پژوهش های جدید را دوری از سنت ماندگار دانشمندان­مان دانست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha