استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان به بررسی ابعاد مختلف مواجهه امام صادق(ع) با جریانهای فکری-انحرافی پرداخت و گفت: دوره امام صادق(ع) به عصر تضارب آرا و عقاید مشهور است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین علی اصغر فضیلت در مراسم سالروز شهادت امام صادق(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان با حضور طلاب و شماری از اساتید این موسسه برگزار شد، به بحث پیرامون «چگونگی مواجهه امام صادق(ع) با جریانهای فکری-انحرافی» پرداخت و گفت: دوره امام صادق(علیهالسلام) به عصر تضارب آرا و عقاید مشهور است.
وی افزود: گروههای متعددی در آن دوره به وجود آمد و بسیاری از گروههای مسلمان در اصول اعتقادی مانند معرفت ذات و صفات خداوند، تأویل آیات قرآن و مسائلی از قبیل قضا و قدر، مبدأ و معاد و ثواب و عقاب دچار شبهه و اختلاف شدند که در پی این شبهات، مکتبهایی؛ مانند خوارج، معتزله، متصوفه، جبریه در قالب مذاهب و فرقههای گوناگون پیدا شد.
استاد موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان به دستهبندی وضعیت دوران امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: نظام سیاسی حکومتی یا امپراطوری بنی امیه در آن دوران رو به زوال بود، همچنین گسترش قلمرو جغرافیایی جهان اسلام، فرهنگها و افکار مختلفی با افکار اسلامی درهم آمیخته بود.
حجت الاسلام فضیلت با بیان اینکه امام صادق(ع) علیرغم داشتن شایستگیهای علمی و روحی اما از قدرت سیاسی سهمی نداشت، تصریح کرد: حکومت بنی امیه با تکیه بر ظواهر دینی از دین به عنوان ابزار حفظ حکومت خود بهره میجست و بنیعباس هم با ریاکاری و ادعای بازگرداندن حکومت به خاندان رسالت در تلاش بودند از آب گل آلود جهان اسلام ماهی استحکام قدرت خود را صید کنند.
وی، محدودیت و محصوربودن اهل بیت(ع) و نرسیدن معارف حقیقی به دست مردم، توسعه جغرافیایی سرزمینهای اسلامی و مواجهه مسلمانان با افکار و عقاید گوناگون را از زمینههای شکلگیری فرقهها و عقاید گوناگون در عصر امام صادق(علیهالسلام) دانست.
استاد حوزه در پایان، آموزش عمومی معارف اسلامی، تربیت و آموزش تخصصی نخبگان، گفتگو و مناظره در مواجهه با کسانی که خارج از قلمرو اندیشه اسلامی فعالیت میکردند را از موارد رویارویی امام صادق(ع) با این جریانات برشمرد.
نظر شما