تخصص و جستجوی عمیق در علوم، شیوه مکتب داری امام صادق(ع) است

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه مازندران گفت: شاگرد پروری با هدف تربیت متخصصین در تبیین معارف اسلامی شیوه امام صادق(ع) با توجه به شرایط جامعه آن روز بود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه های علمیه خواهران، حجت الاسلام و المسلمین جعفر رعایتی در نشستی با عنوان مبانی شاگرد پروری در سیره علمی و عملی آن حضرت، در جمع طلاب و مبلغین مرکز تخصصی نورالزهرا(س) و مدرسه علمیه الزهرا(س) ساری اظهار کرد: مهمترین شیوه گسترش علم، تربیت شاگردان متخصص است، هر یک از ائمه اطهار(ع) متناسب با شرایط روز جامعه خود شیوه خاصی را برای تبیین معارف اسلامی برمی گزیدند، در این میان امام صادق(ع) سبک شاگرد پروری را با هدف مبارزه با افکار انحرافی رایج در زمان خود انتخاب کردند.

وی در ادامه با بیان ویژگی های اعتقادی و دینی مردم در عصر آن حضرت افزود: در دوران امام ششم، برخورد افکار و آراء متضاد و جنگ عقاید شروع شد و ضرورت ایجاب می‌کرد که حضرت تلاش خود را در این صحنه و جبهه متمرکز کنند و چون ایشان فرصت را برای تعلیم و تأسیس کانون علمی مناسب دیدند به این کار همت گماشتند.

حجت‌الاسلام و المسلمین رعایتی تصریح کرد: مهمترین دلیل امام صادق(ع) برای در پیش گرفتن سبک شاگرد پروری و تربیت نیروهای متخصص دینی، انتقال اندیشه های علمی و فلسفی به کشورهای تازه فتح شده به دست مسلمانان، همچنین انتشار علوم اسلامی همچون تفسیر، فقه، حدیث و کلام بود.

وی همچنین گفت: امام در تربیت شاگردان خود مبانی و اصولی را اتخاذ کردند که منطبق بر وظیفه امامت ایشان و نیز متناسب با شرایط زمان و مقتضیات آن بود، مثلا امام در مقابل مفتی تراشی دستگاه خلافت در معرفی افرادی همچون محمد حنیفه و مالک بن انس، به اقدامات متقابلی دست زدند و شاگردان برجسته متخصصی را تربیت کردند که محل رجوع مردم قرار گرفتند.

 حجت الاسلام و المسلمین رعایتی ادامه داد: معرفی مصادیق و نمونه ها در هر علمی به فهم موضوع کمک فراوانی می‌کند، همانطور که قرآن از این شیوه در معرفی پیامبر(ص) به عنوان الگو بهره می گیرد، در مکتب امام صادق(ع) نیز الگو هایی همچون زراره بن اعین در فقه یا ابان بن تغلب در تفسیر و حدیث نمونه های شاگردان متخصص تربیت شده هستند.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: البته حضرت، در تربیت و تخصص پروری به علایق شاگردانشان نیز توجه داشتند، مثلاً با توجه به علاقه هشام بن حکم به مسائل کلامی، وی را به مطالعه در زمینه مسائل اعتقادی سوق دادند.

وی در پایان افزود: در حال حاضر ما می‌توانیم در تربیت نیروهای متخصص، از روش این امام همام و شخصیت تاریخی ایشان در نحوه تعلیم و تربیت شاگرد استفاده کنیم، در شیوه امام علاوه بر تخصص پروری و جستجوی عمیق در علوم بر استفاده از نیروهای متخصص در رشته های متناسب با نیاز جامعه توجه اکید شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha