حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: در افق ۱۴۱۴، حوزه‌های علمیه خواهران باید به عنوان مرجعیت علمی برای خواهران در خصوص موضوع زن و خانواده باشند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، نشست حجت الاسلام والمسلمین فاضل با مدیران و مؤسسان مدارس علمیه خواهران استان گلستان امروز سه شنبه ۹ خرداد در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(س) گرگان برگزار شد.

در این نشست، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل پس از شنیدن نظرات مؤسسان و مدیران، به برنامه پنج ساله اشاره کرد و گفت: در افق ۱۴۱۴ حوزه های علمیه خواهران باید در آن جایگاه قرار گیرد که چشم انداز آن در قله قرار گرفتن حوزه علمیه خواهران در مواضع و جاهایی که باید برسند، است؛ یعنی مرجعیت علمی برای خواهران در خصوص موضوع زن و خانواده که باید به آن دست پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: باید بر اساس برنامه پنج ساله در چهار حوزه تعلیم و تربیت، پژوهش، فرهنگی و تبلیغی و منابع انسانی وظایف خود را انجام دهیم که اهداف آن نیز مشخص است، وظایف هر استان نیز در هر سال مشخص است و اگر استان و مدارس در آن مسیر حرکت نکنند، در کل یا بعضی از برنامه خلل ایجاد می‌شود که برنامه‌های سال ۱۴۰۳مبتنی بر برنامه‌های سال ۱۴۰۲است .

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور با تاکید بر برگزاری جلسات توجیهی پیرامون اهمیت برنامه پنج ساله برای مدیران مدارس، گفت: برنامه ۵ ساله باید نصب العین همه باشد که طراحی و نهایی شدن آن سه سال به طول انجامید و بسیاری از کارشناسان برای آن زحمت کشیدند و از نظرات مسئولان مدارس نیز در این برنامه استفاده شد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با تشکر از زحمات خانم حسینی واعظ و تیم همراه ایشان در اعتلای حوزه علمیه خواهران گلستان، گفت: حوزه‌های علمیه باید نظام را تقویت کنند؛ برنامه ۵ ساله برای ما الویت اول است و در این برنامه، تدوین نظام جامع تعلیم و تربیت بسیار مهم است که باید تا پایان سال ۱۴۰۲ ابلاغ شود و سرلوحه تمام کارهای ما در نظام تعلیم و تربیت حوزه‌های علمیه خواهران قرار گیرد.

وی ادامه داد: به دنبال نظام جامع تعلیم و تربیت، نظام پژوهش و فرهنگی و تبلیغ است که هر یک از این نظامات عِدل یکدیگرند؛ بنابراین، اگر معتقدیم که خواهران طلبه باید در جایگاهی قرار گیرند که بتوانند امورات مربوط به خود را مدیریت کرده و مرجعیت پیدا کنند، گذراندن دروس سطح ۲ کافی نیست و باید به سوی توسعه در سطح سه و چهار و با تنوع در گرایشات و رشته‌ها حرکت کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور ابراز کرد: رشته‌های جدیدی در حوزه‌های علمیه خواهران متناسب با نیاز جامعه مثل مشاوره یا تربیت کودک شکل می‌گیرد و استقبال زیادی از آنها می‌شود، در حالی که در حوزه‌های علمیه دانش‌های رئیسه همچون فقه، اصول، تفسیر، تاریخ، فلسفه و حکمت داشتیم و اگر مدیران و اساتید دروس اصلی را در حوزه خوب می‎شناساندند، ذائقه طلاب نسبت به فقه و اصول بهتر بود.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل اضافه کرد: علی رغم اینکه ما باید فقه و اصول را بیاموزیم باید با تراث گذشته ارتباط برقرار کنیم و بدانیم در قرن هفت و هشت چه اتفاقی افتاده بود؛ گاهی نیاز است برای مهندسی رشته بطور جدی بیندیشیم و رشد متوازنی در حوزه های علمیه خواهران از علوم جا بیفتد.

وی افزود: در حوزه‌های علمیه خواهران، همانطور که به مشاور نیاز داریم، به فقیهان، فیلسوفان خبره، محدثین و محدثات، مفسرین و مفسرات و رشته های دیگر نیز نیاز داریم و همراهی و هم‌آهنگی مدارس و مراکز مدیریت استان و ستاد می تواند به پیشرفت برنامه کمک کند.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: برای اینکه بتوانیم ارتباط حوزه و مردم را حفظ کنیم، باید به صورت هیئت امنایی اداره شود؛ اعضای هیئت امنا نیز به حَسَب افراد، مشاغل و استعداد متفاوتند که به این معناست حوزه‌های علمیه مثل سابق باید با مردم در ارتباط باشند.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اعلام اینکه طلاب خواهر و برادر در طرح امین به نظام کمک می‌کنند و تقریبا ۸۰ درصد آنان از بانوان هستند، خاطرنشان کرد: حوزه علمیه خواهران که از دستاوردهای انقلاب اسلامی است، باید دستاوردهای خود را در معرض دید همگان قرار دهد که هر طلبه و حوزه علمیه می‌تواند تبدیل به پایگاه امنیت‌بخشی برای جمهوری اسلامی شود.

گفتنی است، بازدید از مدرسه علمیه حضرت صدیقه فاطمه(س) گرگان و نشست با کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان از دیگر برنامه های سفر حجت الاسلام فاضل بوده است.

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

حوزه‌های علمیه خواهران در راستای برنامه پنج ساله حرکت کنند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha