مکتب امام حسین(ع) مکتب انسان‌سازی است

مبلغ کانون زن و خانواده موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان گفت: مکتب امام حسین(ع) مکتب انسان‌سازی است، بدون محبّت اهل‌بیت(ع) رستگاری ممکن نیست، اساساً هیچ عملی بدون محبّت اهل‌بیت(ع) قبول نمی‌شود و نتیجه ندارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم نفیسه سادات حسینی در مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان در جمع شماری از بانوان این شهرستان برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با استناد به کلام علامه طباطبایی بیان کرد: «هیچ بابی از معنویت گشوده نشد مگر با توسل به امام حسین(ع) و زیارت ایشان».

 وی، قبل از بیان ویژگی‌های قمر بنی هاشم(ع) که مورد تاکید قرآن است، به اصالت خانوادگی حضرت پرداخت و در بیان ویژگی‌های حضرت عباس(ع) گفت: اولین ویژگی حضرت(ع) ایمان است و برای بررسی انسان کامل بودن، مناسب ترین کلید واژه «ایمان» است.

مبلغ کانون زن و خانواده موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان ادامه داد: ایمان در قرآن به عنوان یک مفهوم شامل تصدیق به وحدت خدا، پذیرش و اعتقاد به پیامبران او و ائمه(ع)، اعمال صالحه و تمسک به احکام دینی بیان می‌شود، به همین دلیل همیشه در قرآن ایمان به همراه عمل صالح بیان می‌شود؛ حقیقت ایمان تنها به زبان نیست بلکه باید آن را تا مرحله عمل تقویت کرد: «الَّذینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصّالِحاتِ».

خانم حسینی، ادب، ایثار و مواسات، وفاداری و شهادت را از دیگر ویژگی‌های حضرت عباس(ع) برشمرد و با استناد به آیات و روایات متعددی ادامه داد: یکی از وظایف و تکالیف هر فرد مسلمان در کنار واجباتی چون نماز، روزه، حج، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، آراسته بودن به مکارم اخلاق و صفاتی همچون «مروت»، «انصاف»، «حیا»، «ایثار»، «عفو و گذشت»، «احترام»، «ادب»، «عدل» و غیره است.

خانم حسینی، ادب را به‌عنوان یکی از والاترین ارزش‌های اخلاقی در انسان برشمرد و خاطرنشان کرد: فرزندان حضرت علی(ع) از با ادب‌ترین افراد جامعه خود بودند، حضرت عباس(ع) هم از همین مکتب عالی، درس ادب را آموخت و تمام دوران زندگی از کودکی تا پایان عمر، این ویژگی ممتاز را با خود به‌همراه داشته و در او تبلور و تجلی داشته است.

وی، حضرت عباس(ع) را یکی از برجسته‌ترین چهره‌های ایثارگری در صحنۀ پرشور عاشورا خواند که از ایشان تعبیر به معلم ایثار شده است.

مبلغ فعال این موسسه توضیح داد: بعضی از ویژگی‌های قرآنی همچون گذشت، ایثار، ادب، وفاداری و کمالات دیگر فقط مختص ائمه اطهار(ع) نیست، بلکه بهترین الگوی بشریت است؛ از این رو، باید این ویژگی‌ها و صفات را شناخته و در خانواده و اجتماع پیاده کنیم، باید ایمان و عمل صالح ما با محبت اهل بیت(ع) آمیخته شود.

خانم حسینی، مکتب امام حسین(ع) را مکتب انسان‌سازی معرفی و توصیه کرد: آثار شرکت در این مجالس و خروجی این مجالس باید تبعیت از اهل بیت(ع) باشد، بدون محبّت آن بزرگواران رستگاری ممکن نیست، اساساً هیچ عملی بدون محبّت اهل‌بیت(ع) قبول نمی‌شود و نتیجه ندارد.

وی در پایان با استناد به روایتی از حضرت رضا(ع) تصریح کرد: مبادا عمل صالح را به بهانۀ دوست داشتن آل محمد(ص) و محبت ایشان و تسلیم در برابر اوامرشان را به اتکای عبادت و عمل نیکوی خود از دست بدهید؛ زیرا هیچ کدام از این دو، به تنهایی قبول نمی‌شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha