بارزترین مصداق مقام محمود، مقام شفاعت است

استاد مدرسه علمیه صدیقه طاهره(س) گفت: بارزترین مصداق مقام محمود، مقام شفاعت است.

به گزارش پایگاه خبری رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، زینب قاسم پور در تفسیر فرازی از زیارت عاشورا بیان کرد: یکی از فرازهای بلیغ و پرمغز زیارت عاشورا، تمنای وصال به مقام محمود است، وقتی در این فراز می‌گوییم "و اسئله ان یرزقنی مقاما محمودا" در واقع از خداوند می‌خواهیم ما را به مقام محمود و  پسندیده‌ای برساند که جایگاهی رفیع و ارزشمند است و مورد حمد و ثنای تمام کائنات قرار می‌گیرد و مخصوص پیامبر عظیم الشان و اهل بیت(ع) است.

قاسم پورافزود: در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که شما معصومین در پیشگاه حضرت حق، دارای "الدرجه الرفیعه و مقام المحمود و المکان المعلوم" هستید؛ اگر کسی مجرای فیض الهی قرار بگیرد و آیینه تمام نمای حق تعالی شود، از طریق او خلایق به خیر و برکت و نعمت می‌رسند و مستحق حمد و ثنا می‌شوند.

وی در ادامه گفت: در روایتی آمده که پیامبر عظیم الشان اسلام به حضرت زهرا(س) فرمودند "بشارت باد برتو ای فاطمه که نزد خداوند مقام محمود برای توست، شفاعت می‌کنی شیعیان و دوستدارانت را و شفاعتت پذیرفته می‌شود" مفسران شیعه و سنی بارزترین مصداق مقام محمود را مقام شفاعت می‌دانند، یعنی خداوند در قیامت تو را در جایگاهی پرشکوه قرار می‌دهد، که در آن انسان مشرف بر تمام خلق از اولین و آخرین است و همگی او را ستایش می‌کنند.

قاسم پور در پاسخ به این پرسش که آیا این مقام برای ما نیز دست یافتنی است، بیان کرد: هر مومنی که متخلق به اخلاق الهی شود و نفسش را با فرایض و نوافل مهذب کند، خداوند را در زندگی خود حاکم کند، راه برایش باز می‌شود ومی‌تواند سهمی از مقام محمود داشته باشد، در آیه 79 سوره مبارکه اسرا خداوند بر پیامبر(ص) خطاب می‌دارد "و من اللیل فتهجد به نافله لک عسی ان یبعثک ربک مقاما محمودا" ای پیامبر، پاسی از شب را بیدار باش و تهجد کن، این وظیفه‌ای افزون برای توست، باشد که پروردگارت تو را به مقام محمود برساند؛ پس با توجه به این آیه "صلاه الیل" می‌تواند وسیله رسیدن به مقام محمود برای آرزومندان باشد، اگرچه که خطاب مستقیم آیه متوجه وجود پیامبر اکرم(ص) است اما این حکم را می‌توان به همه مستمعین کلام تعمیم داد و این باب برای همه باز است؛ هر مومنی در شعاع ایمانی خودش می‌تواند از این مقام شفاعت، بهره ببرد.

وی تصریح کرد: درآیه 111 سوره مبارکه توبه، خداوند متعال در شان مجاهدین فی سبیل الله می‌فرماید " ان الله اشتری من المومنین انفسهم و اموالهم بان لهم الجنه" خداوند جان و مال اهل ایمان را به بهای بهشت خریداری کرده، یعنی بهشت مال ایشان است؛ آیه الله جوادی آملی در تفسیر این آیه می‌فرماید، وقتی مجاهد فی سبیل الله مالک بهشت شده، یعنی این حق شفاعت مخصوص ایشان است و به اذن الله حق شفاعت دارد.

قاسم پور خاطر نشان کرد: در آیه 79 سوره اسرا، باب معرفت را برای همه باز می‌داند، اما این طور نیست که کسی حتی پیامبر، ذاتا دارای این مقام باشد؛ نفسی که شبانه سیر داشته باشد و رنج وتهجد را تحمل کند و در مسیر الهی گام بردارد، صاحب این مقام می‌شود، به خاطر این‌که اولین اثر بیداری شب و عبادت در دل شب، احراز قدرت روحی و اتصال به منبع لایزال الهی و کسب شرافت است و این اقتدار روحی سبب می‌شود که انسان اسیر هواهای نفسانی و شهوات نشود، با توجه به اهمیتی که این سیر شبانه دارد شایسته است که از این مقام و جایگاه غفلت نکنیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری به طلاب توصیه فرمودند که"دو چیز از وظایف طلبگی است، اول انس با قرآن و دوم بیداری شب و تهجد" بنابراین اگر به دلایلی دائما موفق به سیرو سلوک شبانه نشدیم، حداقل شب‌های پرفضیلت مانند شب‌های قدر، جمعه و ماه محرم را از دست ندهیم، باشد که در لیست نمازگزاران شبانه قرار بگیریم تا ان شاالله با توفیقات الهی به مقام محمود دست یابیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha