زیربنای حماسه حسینی بر اخلاق استوار است

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: زیربنا و پایه اصلی حماسه حسینی اخلاق است.

 به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، زهرا جمالی زاده در مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که از سوی موسسه آموزش عالی حوزوی الزهرا(س) گرگان در جمع شماری از بانوان برگزار شد، فضیلت‌ها و اخلاق حاکم بر نهضت حسینی را مهم‌ترین دلیل تمایز این حادثه از سایر حوادث دانست.

 وی افزود: ماندگاری واقعه کربلا به علت اصول اخلاقی‌ای بود که در سخت‌ترین شرایط هم نادیده گرفته نشد.

معاون آموزش حوزه علمیه خواهران استان گلستان، در بحث از اهمیت اخلاق و تربیت گفت: امام حسین(ع) در زمان خود با دو مشکل مواجه بودند: اول؛ حکومتی که اساس آن بر ظلم، گناه و معصیت استوار بود، و دوم؛ مردمی که گرفتاری‌ها و مشکلات اخلاقی داشتند.

خانم جمالی زاده خاطرنشان کرد: برجسته‌ترین جلوه قیام امام حسین(ع) هدایت و تربیت جامعه بود و شهادت آن حضرت نیز بستری برای تربیت مردم فراهم کرد، حرکت سیدالشهداء(ع) برای بازگرداندن جامعه به مسیر صحیح و مقابله با انحرافات وسیعی بود که در دین و اخلاق مردم پدید آمده بود.

وی، هدف از قیام امام حسین(ع) را احیای دین پیامبر گرامی اسلام(ص) دانست و ادامه داد: اساس قیام حسینی، اصول تربیتی حسینی است و امروز ما در زندگی اجتماعی خود به شدت نیازمند این اصول هستیم که انصاف، عدالت، وفای به عهد، احترام، تعظیم، تکریم دیگران و غیره از جمله این اصول هستند.

طلبه سطح چهار موسسه آموزش عالی حوزوی الزهراء(س) گرگان، زیربنا و پایه اصلی حماسه حسینی را اخلاق‌ معرفی کرد و در بحث از اصول اخلاقی قیام سیدالشهداء(ع) به اصل محبت پرداخت و توضیح داد: محبت یکی از مهم‌ترین اصول تربیتی قیام است و در مقابل عداوت مطرح می‌شود که همان دوستی و دشمنی است.

جمالی زاده با استناد به آیات و روایات متعدد اضافه کرد: محبت علاوه بر اینکه در نظام آفرینش به عنوان یک رُکن تلقی می‌شود، در جامعه انسانی هم یک نقش اساسی دارد؛ پیشرفت جامعه و پرورش استعدادهای موجود در آن به محبت بستگی دارد، محبت یک ابزار بسیار مهم برای پیشبرد اهداف نظامی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در جامعه است.

وی ابراز کرد: پیامبر گرامی اسلام(ص) از محبت به عنوان مهم‌ترین ابزار برای تثبیت و ترویج دین اسلام استفاده می‌کرد و در مورد اهمیت آن فرمودند: «امت من همواره در مسیر خیر و سعادت هستند، مادامی که به یکدیگر محبت کنند، هدیه بدهند، امانت را به صاحبان آن بپردازند، از حرام بپرهیزند و هنگامی که چنین نکردند به قحطی و خشکسالی گرفتار می‌شوند».

مبلغ فعال این موسسه، با استناد به آیه 31 سوره آل‌عمران اظهار کرد: طبق این آیه شریفه «ملاک و معیار محبت، پیروی از رسول خدا(ص) است و مباهله، وجود مبارک امیرالمومنین(ع) بسان پیامبر(ص) است؛ بنابراین، اگر کسی محب و پیرو امیرالمومنین(ع) نباشد، پیرو و محب پیامبر(ص) نیست و در نتیجه طبق آیه ‌شریفه، پیرو و محب خداوند متعال نخواهد بود.

 جمالی زاده در پایان تصریح کرد: امام حسین(ع) در سراسر زندگی خود به محبت‌ورزی توصیه می‌کردند و مردم را به این اصل اخلاقی توجه می‌دادند، محبت حضرت به مردم به حدی بود که تا آخرین لحظه دست از تلاش برای هدایت آنها برنداشت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha