اربعین احیاگر فرهنگ ناب ایثار در اسلام است

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان گفت: اربعین تمرین ورزیده شدن و آمادگی دل بریدن از همه چیز برای رسیدن به اهدافی عالی و الهی است؛ به عبارت دیگر اربعین، احیاگر فرهنگ ناب دینی در ایثار، نوع دوستی، سخاوت و احسان است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، سیده نفیسه حسینی واعظ در ویژه مراسم دهه آخر صفر که با حضور کارکنان مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان برگزار شد، پیرامون ویژگی‌های حکومت جهانی امام مهدی(عج) و ویژگی‌های پیاده روی اربعین حسینی سخن گفت.

وی در این مراسم بیان کرد: در حقیقت، پیاده روی اربعین اولین عمل قابل لمس مسلمانان محسوب می‌شود که در تعجیل ظهور حضرت حجت(عج) بسیار موثر است، برای شناخت امام زمان باید ابتدا امام حسین(ع) شناخته شود؛ در روایات متعدد پیرامون دوران ظهور و حکومت جهانی امام مهدی(عج) ویژگی‌های منحصر به فرد و خاصی بیان شده است که وعده الهی و زندگی آرمانی و الهی بشر در آن تحقق خواهد یافت.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان خاطرنشان کرد: در مراسم زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) که در این سال‌ها با شکوهی وصف ناپذیر در حال برگزاری است، برخی از ویژگی‌های آن جامعه آرمانی جلوه‌گر است؛ ویژگی‌هایی همانند: عدم دلبستگی به مسائل مادی، تقویت روح استغنا و بی‌نیازی در انسان‌ها، یاری‌رساندن به یکدیگر بدون چشم‌داشت، گسترش مهربانی و همدلی، از بین رفتن دشمنی و کدورت و اهتمام و توجه به نماز و ادای تکالیف.

حسینی واعظ با بیان این‌که تأثیر پیاده‌روی اربعین در نجات حقیقی بشریت که همان ظهور امام زمان(عج) است، غیرقابل کتمان است، گفت: عصر ظهور حضرت مهدی(عج) پس از قیام جهانی‌اش، از درخشان‌ترین و زیباترین دوران‌ها از آغاز آفرینش برای جهان و انسان است.

وی عصر ظهور و جامعه مهدوی را «عصر حاکمیت نور و دانش و عدالت» به مفهوم واقعی آن خواند و توضیح داد: از انبوه روایات رسیده فهمیده می‌شود که در پرتو قیام و حکومت عادلانه امام، دگرگونی عظیم و تغییر ژرف و گسترده‌ای در سراسر گیتی رخ می‌دهد و چهره و محتوای زندگی در تمام میدان‌ها و جلوه‌ها به صورت شکوه‌مندی تغییر می‌یابد.

استاد حوزه خاطرنشان کرد: مسئله اربعین امام حسین(ع) یکی از شعائر مختص به شیعه است که در هیچ مکتب و ملتی نظیر ندارد؛ نقش حضرت در زنده نگه داشتن دین اسلام کاملاً ویژه و منحصر به فرد است؛ از این روی، برگزاری مراسم اربعین به منظور پاسداشت فداکاری‌ها و اقدامات بی‌نظیر آن حضرت در حفظ اسلام راستین و معنویت در جامعه است.

 حسینی واعظ ابراز کرد: با یادآوری اربعین و شهادت امام حسین(ع)، خونی تازه در رگ‌های شیعیان به جریان می‌افتد و همگان را به قیام در راه خدا و عدالت‌خواهی و فرهنگ شهادت در این راه دعوت می‌کند؛ از این رو، مسئله اربعین و اقامه عزا برای حضرت در این روز، موجب احیای خاطره غم بار عاشورا و تداوم شور عاشورایی در تمام اعصار است.

وی ادامه داد: مراسم پیاده‌روی اربعین ویژگی‌های ممتاز و قابل توجهی دارد که در دیگر مناسبت‌ها کمتر به چشم می‌خورد و می‌تواند جلوه‌ای از خصوصیات جامعه در عصر ظهور حضرت ولی عصر(عج) و زندگی در آن دوران باشد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گلستان تاکید کرد: تلاش کنیم که این جلوه‌های زیبا از زندگی دینی و معنوی گسترش یابد و از آفات و آسیب‌ها در امان بماند تا بستر و زمینه‌ای برای آماده‌سازی جهان و شکل‌گیری حکومت و جامعه مهدوی شود.

حسینی واعظ پیرامون عدم دلبستگی انسان به مسائل مادی به عنوان یکی از ویژگی‌های جامعه مهدوی و مراسم زیارت اربعین توضیح داد: اربعین تمرین ورزیده شدن و آمادگی دل بریدن از کار و زندگی برای رسیدن به اهدافی عالی و الهی است؛ به عبارت دیگر اربعین، احیاگر فرهنگ ناب دینی در ایثار، نوع دوستی، سخاوت و احسان است.

وی اظهار کرد: در دنیای مدرنی که همه چیز بر اساس سود و زیان مادی سنجیده می‌شود، زیارت اربعین حسینی انقلابی در نوع تفکر بشر ایجاد کرده و حساب‌های مادی‌گرایان را به هم می‌ریزد و هر فرد تمام دارایی خود را در طبق اخلاص گذاشته و با اشتیاق، دیگران را به استفاده از آنها دعوت می‌کند و در این ایثار و احسان، همه چیز را حسینی و عشق امام حسین(ع) می‌بیند.

استاد حوزه اضافه کرد: این فرهنگ، همان است که در عصر ظهور حضرت ولی عصر(عج) حاکم خواهد شد و مردم بدون چشم داشتی، تمام دارایی‌های خود را با نیازمندان شریک خواهند شد و حکومت جهانی مهدوی نیز تمام امکانات را برای رفع نیازهای مادی و معنوی بشر بسیج خواهد کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha