استفاده از سبک عاطفی و مدارا با مخالفان رویکرد پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) در هدایت بشر است

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه (س) قم اظهار داشت:پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) از سبک عواطف استفاده کرده به‌طوری‌که بر فضایل انسانی تأکید کرده و بر اساس برخورد کریمانه رفتار می‌کردند و باید بدانیم تأسی به شیوه‌های رفتاری آن‌ها می‌تواند مسلمانان را در مسیر تکامل انسانی قرار داده و زمینه را برای تربیت جامعه دینی مطلوب فراهم کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، دکتر سلیمه سائری در وبینار سی‌ و هفتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی موضوع آداب یا شیوه مواجهه پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) با پیروان عقاید دینی را موردتوجه قرارداد و اظهار داشت: هر دینی برای حفظ بقای خود و نهادینه کردن باورهای اعتقادی‌اش به پیشوایان، بزرگان و رهبران دینی خود تأسی می‌کند.

وی دین متعالی اسلام، پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) را به‌عنوان بهترین الگو و موهبتی الهی به مسلمانان دانست و افزود: پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) در نحو مواجهه و برخورد با دیگران بر اساس یک شیوه گفتمانی خاص عمل می‌کردند که این شیوه در سه گستره معرفتی, گستره عواطف و گستره رفتاری و عملکردی می‌توانیم موردبررسی قرار دهیم.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه (س) قم تصریح کرد: در شیوه گستره معرفتی هدف، هدایت انسان‌هاست و چون انسان موجودی است که نیاز روانی خاصی در تعامل با دیگران دارد و به‌تنهایی نمی‌تواند از عهده زندگی اجتماعی خود بر بیاید، لذا نیازمند مواجهه با دیگران است.

وی ادامه داد: در شیوه گستره معرفتی باید از روش پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) تأسی بگیرد که دین اسلام را به‌عنوان یک دین برتر و پیشرو ارائه کرده است، در شیوه معرفتی هدف رشد و تربیت مسلمانان بوده تا حقایق را دریابند، یعنی  انسان‌ها در مواجهه با عملکرد پیشوایان دینی درک خاصی از حقیقت پیدا می‌کند، «جدل احسن» نمونه‌ای از این روش است که ناظر بر استدلال عقلی و شیوه مباحثه‌ای است.

سائری  بیان داشت: شیوه‌های گفتمانی دیگر نیز مانند تعقل و تفکر مطرح است که مهم‌ترین آن‌ها وادار کردن مخاطب به اندیشه ورزی و تعقل است، یعنی کاری را با تقلید نپذیرند، ازآنجایی‌که انسان صاحب اندیشه و فکر است باید با شیوه تعقل با مخاطب روبه‌رو شود و او را اقناع کند، این شیوه پیشوایان دینی بوده است.

وی یادآور شد: در مباحثه باید هم‌سطح مخاطب سخن گفت، پیامبر اکرم(ص) مأموریت خود را صحبت در حد عامیانه می‌دانست و تأکید داشت باید به‌گونه‌ای سخن گفت که عامه مردم آن را درک کنند، نکته دیگر در سبک معرفتی، بحث رعایت ایجاز، گزیده گویی،رعایت انصاف و منطق و همچنین سبقت گرفتن در کمک به دیگران است.

مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی حضرت آمنه (س) قم تحمل مخالف دینی و سلام و مصاحفه را مطرح کرد و گفت: در سیره پیامبر اکرم(ص) با دشمنان خود و حضرت علی(ع) حتی با خوارج تحمل و مدارا به‌کرات دیده می‌شود و حتی حقوقشان را از بیت‌المال قطع نمی‌کردند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) از سبک عواطف استفاده کرده به‌طوری‌که بر فضایل انسانی  تأکید کرده و بر اساس برخورد کریمانه رفتار می‌کردند، به‌طور مثال پیامبر اکرم (ص) در هنگام ورود به مدینه با یهود و مسیحیت برخورد کریمانه‌ای داشتند و بر اساس صلح و مدارا و بدون برخورد اجباری و قهری با آنان برخورد می‌کردند و باوجود تنش مسالمت‌آمیز بر اساس صلح و مدارا رفتار می‌کردند.

سائری سبک عاطفی را در امربه‌معروف و نهی از منکر بهترین سبک معرفی و بیان کرد: امربه‌معروف و نهی از منکر یک راهبر دینی برای جلوگیری از سقوط انسان‌ها است و بزرگان دین ما الگوی تام و تمامی در فرهنگ‌سازی و تمدن سازی بر اساس احترام متقابل و عدالت محوری بودند.

وی در پایان تأکید کرد: پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) در هدایت جامعه هیچ‌گاه به تعدی به حقوق دیگران و منع آزادی متوسل نمی‌شدند، تأسی  به شیوه‌های رفتاری آن‌ها می‌تواند مسلمانان را در مسیر تکامل انسانی قرار دهد و زمینه را برای تربیت جامعه دینی مطلوب فراهم کند.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha