پایان نامه «اندیشه‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه پیرامون زن» دفاع شد

طلبه مدرسه علمیه تخصصی خواهران مجتهده امین اصفهان از پایان نامه خود با عنوان: «واکاوی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه پیرامون زن»، دفاع کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، زهره رهنما، طلبه رشته مطالعات اسلامی زنان مدرسه علمیه تخصصی خواهران مجتهده امین اصفهان، صبح امروز از پایان نامه خود با عنوان «واکاوی اندیشه‌های آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در تفسیر نمونه پیرامون زن»، با راهنمایی حجت الاسلام محمدرضا کدخدایی و و داوری حجت الاسلام دکتر اسماعیل چراغی دفاع کرد.

رهنما در دفاع از پایان نامه خود گفت: اندیشه‌های تفسیری آیت‌الله مکارم شیرازی پیرامون ابعاد و موضوعات مختلف مرتبط با زن، در سرتاسر جلدهای تفسیر نمونه پراکنده است.

وی ادامه داد: گردآوری و صورت‌بندی روش‌مند این اندیشه‌ها و هدایت آنها در چارچوب‌های متفاهم و متعارف معرفتی، مسئله اصلی این پایان‌نامه است. گردآوری مطالب با روش اسنادی و کتابخانه‌ای انجام گرفت. روش تحقیق در شمار روش‌های تحلیل محتوا قرار می‌گیرد.

رهنما گفت: نتایج پژوهش در بخش کدگذاری باز، حجم وسیعی از مباحث مرتبط با زن را فرارو قرار داد. بعد از رفع همپوشانی‌ها مباحث کدگذاری شده در ذیل سه محور اصلی کدگذاری محوری شدند. این سه محور عبارتند از زن در نظام تکوین، زن در نظام ارزشی و زن در نظام حقوق و احکام. آفرینش انسان اعم از زن و مرد، شیوه خلقت زن و اقتضائات تکوین زن در مقایسه با مرد، شاخص‌ترین مباحث مرتبط با زن در نظام تکوین است.

وی خاطرنشان کرد: در محور نظام ارزشی مهم‌ترین موضوعات بازنمایی شده در تفسیر نمونه عبارتند از: جایگاه زن قبل از اسلام، جایگاه زن در اسلام که نفی تأثیر جنسیت در کسب کمال حقیقی، همگونی زن و مرد در رسیدن نسب به آنها و اهداف تبعی مثل بهشت و ثواب.

رهنما گفت: در نظام حقوق و احکام فردی، خانوادگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی مرتبط با زن شاخص‌ترین مباحث عبارت بودند از: ازدواج، قوامیت مرد بر زن، تمکین، حق ارث، مهر و نفقه و بررسی برخی حقوق اجتماعی، سیاسی زن در مقایسه با مرد. دفاع از نظام تکوین و نظام ارزشی و نظام حقوق زن در مقایسه با مرد مبتنی بر مبانی هستی شناختی، ارزش شناختی و معرفت شناختی است که در خاتمه بدان اشاره شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha