در قرآن حدود 2 هزار آیه وجود دارد که مستقیم یا غیرمستقیم بر وقوع قیامت دلالت می‌کنند

پژوهشگر حوزه گفت: اگر دانستیم قرآن کلام خداوند است و او می‌فرماید این کار را می‌کنم، حجت بر مردم تمام است و می‌دانیم که قرآن در این زمینه، بسیار فرموده است؛ در قرآن حدود دو هزار آیه وجود دارد که هریک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر وقوع قیامت دلالت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، سمیه زاهدیان، پژوهشگر حوزه علمیه، در نشستی با  طلاب مدرسه علمیه تخصصی حوزوی با معرفی مقاله خود با عنوان روش‌های اثبات معاد در قرآن از دیدگاه علامه مصباح یزدی(رحمه الله علیه) اظهار کرد: از آنجائی‌که همه انسان‌ها به قرآن مومن نیستند و یا نسبت به آن دچار شک و تردیدند، پس در ابتدا باید بدون تکیه بر آیات قرآن، به اثبات معاد پرداخت.

وی ادامه داد: منابع دین به‌ویژه دین اسلام، عقل، کتاب خدا و سنت معصومان(علیهم اسلام) است؛ درک پاره‌ای از باورهای دینی، جز به مدد عقل صورت نمی‌پذیرد؛ اثبات اصل وجود خدا و مسائل خداشناسی، مانند توحید و برخی از باورهای ضروری، همچون نبوت و معاد، بر عهده عقل است اما شناخت معاد نیاز به وحی دارد.

زاهدیان بیان کرد: معاد یکی از اصول دین اسلام است که باید افراد مسلمان آن را قبول داشته باشند ولی پذیرفتن مسئله‌ای که محسوس و ملموس نبوده همواره مورد سوال افراد شکاک و مردد بوده است، خداوند به طرق مختلف، چگونگی معاد را برای مردم بیان کرد؛ به همین دلیل بخش عمده‌ای از سخنان پیامبران و بحث‌ها و جدال‌های ایشان با مردم، اختصاص به موضوع معاد داشته است و تلاش آن‌ها برای اثبات این اصل، بیش از تلاشی بوده که برای اثبات توحید کرده‌اند؛ زیرا اکثر مردم، سرسختی بیشتری برای پذیرفتن این اصل، نشان می‌داده‌اند.

وی تصریح کرد: پس از اثبات امکان معاد و تحقق آن، مسئله اثبات ضرورت معاد قرار دارد، نخستین دلیل بر ضرورت معاد، تعبّدی است، اگر دانستیم قرآن کلام خداوند است و او می‌فرماید این کار را می‌کنم، حجت بر مردم تمام است و می‌دانیم که قرآن در این زمینه، بسیار فرموده است؛ در قرآن حدود دو هزار آیه وجود دارد که هریک به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر وقوع قیامت دلالت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha