حذف پژوهش و کمرنگ شدن تحقیق در مراکز علمی حربه دشمن است

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران در جمع اساتید، کادر و طلاب مدرسه علمیه کوثریه تهران به بیان اهمیت پژوهش و تحقیق و لزوم اهتمام به امر پژوهش در عرصه‌های مختلف پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، خانم دکتر زینب پور حمزه، معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران در نشست علمی پژوهشی مدرسه علمیه کوثریه تهران، در ابتدای سخنان خود به جایگاه و فضیلت تحقیق و پژوهش و مجاهدت های علمی و قلم زدن و قدم زدن در مسیر علم و حقیقت جویی در آیات و روایات اشاره کرد.

وی با استناد به سخنان بزرگانی چون استاد مبرز قرآن حجت الاسلام والمسلمین آقای قرائتی به آسیب شناسی روند پژوهش ها در مراکز علمی از جمله حوزه پرداخت و موازی کاری، اصرار بر موضوعات تکراری و لغو را مغایر با اهداف متعالی حوزه دانست.

خانم پورحمزه بیان داشت: ارتباط تنگاتنگ و پیوسته آموزش و تبلیغ با پژوهش ضامن ارتقاء سطح کیفی فعالیت های علمی و تبلیغی است.

در بخش دیگری از صحبت های وی، عدم اشراف و آشنایی با فنون و مهارت های پژوهشی و مسیر کار علمی و نیز تمرکز بر موضوعات غیرکاربردی به عنوان علل عدم اقبال طلاب به پژوهش مطرح شد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت اهتمام به پژوهش در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، بر لزوم فهم دقیق سخنان ایشان و پرهیز از شعارگرایی تاکید کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با تشریح فحوای کلام رهبری پیرامون روند رایج و متداول ارتقاء اساتید و اعضای هیئت علمی با شرط ارائه و ثبت مقالات در مجلات و مراکز علمی مشهور دنیا، بیان داشت: جان کلام رهبر معظم انقلاب ردّ مطلق مشارکت در رویدادهای علمی خارجی نیست، بلکه انحصار مسیر ارتقاء اساتید به انتشار مقاله در مطبوعات و مراکز علمی دنیا با استاندارها و معیارهای سنجش آنها منطقی به نظر نمی رسد.

وی ادامه داد: هدف و غایت پژوهش و تدوین آثار علمی پژوهشی در قالب های مختلف کمک به حل مسائل کشور و گره گشایی از معضلات جامعه در عرصه ها و سطوح مختلف است و تمرکز مطلق طلاب و اساتید بر فرآیند ثبت و نمایه سازی آثار پژوهشی در پایگاه های استنادی به تحقق اهداف متعالی پژوهش نمی انجامد.

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان تهران در پایان سخنان خود و در راستای ترغیب طلاب به امر پژوهش، گفت: اگر تحقیق و پژوهش در موضوعات کاربردی و همسو با نیازهای جامعه جدی گرفته نشود به تعبیر مقام معظم رهبری شاهد وابستگی مطلق به آثار تالیفی منابع خارجی خواهیم بود و سهمی در تولید و افزایش علم به ویژه علوم انسانی و اسلامی نداشته و در جهاد علمی مغلوب خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha