نشست مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران تهران با مدیر و معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

نشست تعاملی مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه سطح دو استان تهران با حضور حجت الاسلام و المسلمین آقای فاضل مدیر و خانم متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خوهران کشور در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در ابتدای جلسه خانم پورحمزه معاون پژوهش استان ضمن عرض خیرمقدم و گرامیداشت هفته پژوهش و تسلیت ایام فاطمیه، به تشریح برنامه های هفته پژوهش در سطح استان و بیان جزییات طرح برپایی نمایشگاه استانی هفته پژوهش پرداخت و در ادامه با اشاره به مطالبه مدیران و معاونان پژوهش سطح دو برای ایجاد فضای تبادل آرا با مسئولان مرکز، در خصوص موضوع و محور برگزاری این جلسه با عنوان (حوزه های علمیه خواهران سطح دو؛ افق های پژوهشی پیش رو، الزامات، اقتضائات، بایسته ها) نکاتی را مطرح کرد.

در ادامه جلسه خانم متولیان معاون پژوهش مرکز با تسلیت ایام فاطمیه و شهادت حضرت زهرا(علیهاالسلام)، عرض خداقوت به مناسبت هفته کتاب و گرامیداشت هفته پژوهش، هدف از برگزاری این نشست را استماع سخنان مدیران و معاونان پژوهش فعال در صف پیرامون مسائل، فرایندها و موضوعات پژوهشی برای برون رفت از وضعیت موجود و رسیدن به وضعیت مطلوب عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگاه متفاوت استان تهران به دلیل موقعیت و برخورداری از توانمندی ها و ظرفیت های ویژه، راهبری ملی استان را در جریان هایی که اصل دین، عفت و ارزش ها را هدف گرفته، مورد انتظار دانست.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران با اشاره به اینکه این جلسه می تواند به عنوان اولین جلسه برای طراحی و تدوین بسته پژوهشی سطح دو و مطلع نشست ها و جلسات آتی قرار گیرد، برای تبیین جایگاه فعلی در کلان نظام حوزه، در کلان نظام حوزه خواهران، در جامعه معاصر در سطح ملی و بین المللی و جایگاه سطح دو در حوزه خواهران به بیان مقدماتی پرداخت و اظهار داشت: ما در حوزه علمیه خواهران با سه واژه مواجهیم که هریک بار معنای، محتوایی و ارزشی و رسالتی را به همراه دارد و در چشم انداز حوزه خواهران در یک برش از حوزه این انتظار می روند که فارغ التحصیلان آن با پذیرش نقش های متفاوت در ساحت های مختلف به کنشگری و اثرگذاری و راهبری خرد و کلان در جامعه بپردازند. ایشان لازمه اثرگذاری و اثربخشی را ایجاد عطش و زمینه های اثر پذیری در جامعه بیان کرد.

خانم متولیان، سطح دو را به عنوان مهم ترین، حساس ترین و دقیق ترین مقطع تحصیلی حوزه خواهران مطرح کرد و اظهار داشت حوزه خواهران در سطوح دو، سه و چهار برنامه پنج ساله دارد و طبق این برنامه موظفیم به شناسایی آسیب ها در سطح دو و رفع این آسیب ها و موانع به گونه ای که به سطوح عالی سه و چهار کشانده نشوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به نقش پژوهش در دو نظام اشاره کرد و گفت: پژوهش در نظام جامع تعلیم و تربیت و نظام جامع پژوهش نقش دارد و با عنایت به اینکه نظام جامع تعلیم و تربیت ابعاد مختلفی دارد، در این برهه از زمان ما حول حصه و بعد پژوهشی نظام تعلیم و تربیت بحث خواهیم داشت.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران ادامه داد: در نظام تعلیم و تربیت به تعبیری تمرکز از پذیرش است و طلبه از سطح دو در اختیار این نظام است و تا فارغ التحصیلی سطح چهار در درون این نظام راهبری می شود، سؤال این است که در این فرآیند از پذیرش تا فارغ التحصیلی طلبه، پژوهش چه نقش و جایگاهی دارد؟ در حال حاضر در کجای راه قرار داریم و تا پایان برنامه پنج ساله چه تدابیر و برنامه هایی با معیارهای عددی و شاخص ها و ضریب ها باید داشت؟

وی خاطرنشان کرد: طرح بحث پژوهش در سطح دو و مطالعه برش پژوهشی در سطح دو بر اساس برنامه ۵ ساله و بر اساس بعد پژوهش در نظام تعلیم و تربیت با ابتنای بر پیش فرض های مطرح شده، در این ایام را به فضل الهی و با استعانت از روح بلند حضرت زهرا(علیهاالسلام) به فال نیک می گیریم.

متولیان ارکان سطح دو را اینگونه برشمرد: طلبه، محیط آموزشی، فضای کالبدی، کتابخانه، نشریات، بانک اطلاعاتی، استاد، مهارت های استاد، مستوای دانشی استاد، آگاهی استاد از جایگاهی که در آن قرار دارد، متن آموزشی، متن پژوهشی و... و بیان داشت: این سرفصل ها باید در جلسات و نشست های تخصصی متعدد به بحث گذاشته شود تا بتوان به نمونه و الگوی مطلوب بسته پژوهشی سطح دو دست پیدا کرد. 

در این نشست تعاملی برخی از مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه سطح دو استان تهران حول موضع و محورهای مطروحه به طرح انتقادات، آراء و پیشنهادات خود پرداختند.

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین آقای کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران در سخنانی با ابراز مراتب تشکر از تلاش های ارزنده حجت الاسلام والمسلمین جناب فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران و معاون پژوهش مرکز خانم متولیان و معاون پژوهش استان خانم پورحمزه، هفته پژوهش را به مدیران و معاونان پژوهش تبریک گفت.

نشست مدیران و معاونان پژوهش مدارس علمیه خواهران تهران با مدیر و معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران

آقای کبیریان با اشاره به اینکه تهران بیشترین مدارس علمیه خواهران، تعداد طلبه، دانش آموخته و پژوهشگر را دارد، اظهار داشت به همین اعتبار انتظارات از استان تهران بیشتر و به موازات آن مسئولیت های مضاعف و دوچندان متوجه این استان است.

وی با بیان این نکته که اختصاص زمان برای این سلسله نشست ها به تفکیک سطوح از سوی خانم متولیان مایه امید و منشأ خیر و برکات است، تشکیل این جلسات را زمینه ساز ارتقا و تحول در استان تهران در باب پژوهش دانست.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران از حجت الاسلام والمسلمین آقای فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور درخواست کرد این بذل توجه و لطف درحق پژوهش را برای معاونت های محتوایی دیگر از جمله آموزش و فرهنگی داشته باشند تا در بستر این جلسات و طرح بحث ها از سوی مدیران و معاونان که در کف میدان و در صف با مشکلات و معضلات مواجه هستند، شاهد برنامه ریزی با متناسب با وضعیت موجود از سوی مسئولان و تصمیم گیران مرکز باشیم.

در بخش پایانی این نشست تعاملی حجت الاسلام والمسلمین آقای فاضل با تبریک هفته پژوهش و تسلیت و تعزیت ایام فاطمیه به ایراد سخن پرداخت، ایشان با تأیید سخنان آقای کبیریان مبنی بر سطح بالای انتظارات و توقعات از استان تهران به اعتبار برخورداری از بیشترین تعداد مدارس علمیه و طلاب و تنوع گرایشات در سطح سه و چهار، به قاعده (من له الغنم فعلیه الغرم) استناد نمود و از درخواست و پیشنهاد مدیر حوزه علمیه خواهران تهران برای تشکیل جلسات مشابه با سایر معاونت های محتوایی در راستای استقرار کامل اخلاق مداری، پژوهش محوری و آموزش مبتنی بر نگاه اخلاق مدار و معنویت محور استقبال کرد.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با بیان این مهم که خدمات کم نظیر و اتفاقات خوبی که در حوزه های علمیه خواهران رقم خورده است، به مغفول ماندن این قابلیت ها و خدمات از نگاه جامعه اشاره و خواستار معرفی شایسته و به حق توانمندی ها، ظرفیت ها و خدمات حوزه شد.

مدیر حوزه های علمیه خواهران سراسر کشور با طرح این سؤال که از پژوهش چه انتظاری داریم؟ از پذیرش چه انتظاری می رود؟ اظهار داشت مسیر با گزاره هایی همچون کتاب، سنت، عقل و اجماع روشن است و با این چهار وسیله به سراغ حل مشکلات می رویم. وی در ادامه گفت: تقسیم کار از ویژگی های توسعه یافتگی کشورهاست که با هدف تقسیم وظایف وزارت خانه های متعدد دارند، اما این نگاه در مسائل فرهنگی و نظام حوزه مطلوب به نظر نمی رسد که معاونت ها به صورت جزیره ای کار کنند و در این باب به ذکر مثال هایی پرداخت. ایشان با اشاره به برخی آیات و روایات و گزاره های اخلاقی خاطر نشان کرد نگاه پژوهش محور به این آیات و روایات باید به گونه ای باشد که این گزاره ها تبدیل به شعار راهبردی و استراتژی در دنیای اسلام گردد.

وی در پایان اظهار داشت: با توجه به تقارن هفته پژوهش با ایام فاطمیه شایسته است که خطبه فدکیه مورد مداقه قرار گیرد و به زمان صدور خطبه، محتوای آن و گوینده این خطبه توجه شود که چگونه در حساس ترین برهه تاریخی در دفاع از امام زمان خود کار را تمام کرد، ما نیز باید به این باور برسیم طبق وعده خداوند متعال و آیه (کان حقاً علینا نصر المومنین) می توانیم زمام امور را در دست بگیریم و در راستای زمینه سازی ظهور و تحقق دولت امام عصر(عج) امور جامعه را راهبری کنیم و استان تهران به پشتوانه امکاناتی که در اختیار دارد در رقم زدن این مهم و نیل حوزه های علمیه خواهران به یک مستوای قابل اعتماد که باعث اعتماد و رضایت اولیای امور و حضرت حجت(عج) است، می تواند نقش آفرینی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha