اهمیت الگوسازی سبک زندگی فاطمی برای دختران جوان

استاد کلام و عقاید مدرسه‎ی علمیه‎ی شهید مطهری (ره) کرج، الگوسازی سبک زندگی فاطمی را برای دختران جوان مهم ارزیابی کرد و گفت: حضرت زهرا(س) نه‎تنها الگوی زنان، بلکه الگوی همه‎ی بشریت هستند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران،خانم اکرم السادات موسوی، الگوسازی سبک زندگی فاطمی را برای دختران جوان مهم ارزیابی کرد و گفت: یکی از مسائلی که همواره درباره‎ی حضرت زهرا(س) مطرح می‎شود، الگوبودن ایشان برای بانوان است که همین امر ذهن جوانان را به این سؤال هدایت می‎کند که چگونه ممکن‎است زندگی کسی‎که هزارواندی سال پیش می‎زیسته برای انسان امروز الگو باشد؟

استاد موسوی برای پاسخ به این سؤال به آیه‎ی ۴۰ سوره‎ی احزاب اشاره کرد و گفت:  اسلام دین جهانی و جاودانی‎ست و رسول اکرم(ص)، خاتم پیامبران هستند و شریعت او نیز به تمام نیازهای بشر تا پایان دنیا از نظر کیفی و کمّی پاسخ می‎دهد و این‎گونه نیست که دو هزار سال بعد حادثه‎ای رخ دهد و اسلام برایش راه‎حلّی نداشته باشد، بلکه قرآن و اهل‎بیت(ع)، برای مخاطبان امروز خود، که از عصر نزول قرآن دور افتاده‎اند، راه‌حل‌های به‎روزتری دارند و این راه‎حل‎ها اعجاز آن‎ها را نشان می‎دهد.

وی بهره‎مندی جامعه‎ی امروز از سیره‎ی حضرت زهرا(س) را منوط به دو مرحله دانست و اظهار داشت: مخاطب امروز سیره و سخنان هزارواندی سال قبل باید بتواند به این سیره اعتماد کند و این اعتماد، راه‌حلّ برون‎رفت از مشکلات امروز است، زیرا ناتوانی انسان امروز، در حلّ مشکلات به دلیل ضعف خود اوست، رسول الله(ص) مشکلات امروز بشر را می‎دانسته‎است، پس حتما برای آن راه‎حلّ نیز دارد؛ این نکته‎ای‎ست که انسان امروز باید آن را باور کند.

خانم موسوی، مرحله‎ی دوم استفاده از سیره‎ی حضرت زهرا(س) را کشف اصول دانست و افزود: اصول در قرآن، روایات و سیره بیان شده ‎است و با کشف این اصول می‎توان برای امروز نیز برنامه‎ریزی کرد. برای مثال، حجاب اصلی‎ست که در آموزه‎های دینی به آن تأکید شده و بعد از پذیرش این اصل، می‎توان با توجه به دیگر آموزه‎ها، فروعات مسئله را حل کرد، در حالی‎که برخی حجاب را مربوط به زمان گذشته می‎دانند و معتقدند اکنون با این شرایط نمی‎توان به طور کامل به آن پایبند بود که این نیز از همان بی‎اعتمادی نشأت می‎گیرد.

مشاور حوزه در ادامه به روایت «اِنَّ لی فی ابنة رسولِ الله اُسوةٌ حَسَنَةٌ»، از امام زمان علیه‎السلام اشاره کرد و گفت: این روایت نشان می‎دهد حضرت زهرا(س) الگوی امام زمان(عج) نیز هستند، بنابراین حضرت نه‎تنها الگوی زنان، بلکه الگوی همه‎ی بشریت هستند.

ایشان ضمن تبیین روایت فوق می گوید: امامی که قرار است دنیا را متحول سازد و بشریت را از ظلم و فساد نجات دهد، کدام ویژگی حضرت زهرا(س) را الگوی خود قرار داده‎است؟ شجاعت، اخلاص، پایداری، عبادت، دفاع از ولایت، زهد، ساده‎زیستی، پای‎بندی به حقوق، ...؟!! آیا این ویژگی‎های اخلاقی صدیقه‎ی طاهره فقط برای عصر خود بوده و به امروزِ انسان‎ها کمکی نمی‎کند؟

وی ضعف انسانِ امروز را یادآور شد و گفت: انسانِ امروز گمان می‎کند گذر زمان همه‎چیز، حتی اصول و الگوهای واقعی را تغییر می‎دهد، در حالی‎که بر اساس دیدگاه قرآن، همه‎ی جهان برای انسان آفریده شده و انسان نیز برای بندگی خلق شده‎است و حقیقت عبادت نیز فقط با بعثت پیامبران و نبوت نبی اکرم(ص)، در مقام ارائه‎کننده‎ی کامل‎ترین دین محقق می‎شود و بدون وجود پیامبر خاتم، هیچ‎کدام از اهداف الهی تحقق نمی‎یافت.

خانم موسوی به این روایت رسول الله(ص) اشاره می‎کند: «فاطمه پاره‎ی تن من است. هرکه او را شاد سازد، مرا شاد ساخته و هرکه او را اندوهناک کند، مرا اندوهناک کرده‎است. فاطمه از همه‎ی مردم پیش من عزیزتر است.» و می‎گوید: این روایت صرفا به رابطه‎ی پدر و فرزندی اشاره نمی‎کند، بلکه می‎تواند به این معنا هم باشد که حضرت زهرا(س)، پاره‎ای از نبوت و تکمیل‎کننده‎ی رسالت نبوی‎است. بنابراین دین‎داری بدون الگوپذیری از حضرت زهرا(س) و بدون اقتدا به ایشان ناتمام‎است.

استاد موسوی در پایان تصریح کرد: قدرت انسانِ امروز در استخراج اصول از سیره‎ی حضرت زهرا(س) آن‎است که بتواند فارغ از گذر زمان و هیاهوی پیشرفت و توسعه، بهره‎ی فراوانی از روش زندگی آن بانوی گرامی اسلام ببرد و الگوی سوم زن مسلمان در عصر حاضر را نشان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha