مؤثرترین بنیاد بر روابط اجتماعی در جامعه، نهاد خانواده است

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خانواده، واحدِ بنیادی جامعه اسلامی است که قداست و پاسداشت آن موجب اعتلای روابط اجتماعی در آن جامعه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران،  علی صدرا، مدرس حوزه و دانشگاه، در کارگاه مهارتی به عنوان"بهبود و غنی‌سازی روابط زوجین" که در جمع طلاب و همسران ‌آن‌ها در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا(سلام الله علیها) ساری برگزار شد، ضمن ارزش نهادن به کانون خانواده که در نگاه اسلام بسیار والا و مقدس است، گفت: از آن‌‎جا که خانواده، واحد بنیادی جامعه اسلامی است، همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزی‌های مربوط باید در جهتِ آسان کردنِ تشکیلِ خانواده، پاسداری از قداست آن و استواری روابط خانوادگی بر پایه حقوق و اخلاق اسلامی باشد.

وی در ادامه با اشاره به معارف و آموزه‌های دینی به ویژه آیات قرآن کریم اظهار کرد: هنر زوجین در بهبود روابط‌شان، به کار بستنِ دانسته‌های معرفتی خود در نهاد خانواده و در نتیجه ایجاد تغییر و تحول در روابط است.

استاد صدرا با اشاره به طلاق رجعی و بائن، طلاق عاطفی را نفی کرده و افزود: طبقِ دستور قرآن هر یک از زوجین باید لباسِ دیگری باشد، از آنجا که یکی از نقش‌های لباس، عیب پوشی است، پس زن و مرد باید در زندگی ساترِ عیوبِ هم باشند.

وی همچنین ادامه داد: اگر هر یک از زوجین نسبت به دیگری روابط سرد و بی‌عاطفه‌ای در پیش بگیرد، طرف مقابل باید در نقش لباس باشد تا موجب گرمی و آرامش زندگی گردد.

وی بیان کرد: این‌که خداوند در قرآن مرد را "قوام" بر زن می‌داند، به معنای ریاست و برتری نیست بلکه به معنای تکیه‌گاه و حامی است.

استاد حوزه و دانشگاه همچنین با تاکید بر تاثیر مهمی که زوجین در بقای نسل آینده دارند گفت: همسرِ مناسب همچون مزرعه مناسب است و شرط تولید بهتر، سلامت بذر است؛ فلذا هم زن و هم مرد نقش مؤثر در تولید و در نتیجه بقای نسلی سالم و صالح را دارند.

 استاد صدرا در ادامه با تاکید بر نقش مادران و انتقال صفات شخصیتی مادر به فرزند اظهار کرد: بیشترِ اختلالاتِ فرزندان در وَهله اول، ناشی از عدم اعتماد به نفسشان است که همین ویژگی نشأت گرفته از روحیات و صفات مادر است.

 وی در پایان به رسالتی که انسان در برابر خانواده‌اش دارد اشاره کرد و گفت: سود و زیان واقعی در قیامت است و زیانکاران واقعی کسانی هستند که سعادت خود و خانواده‌شان را در قیامت از دست داده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha