مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(س) بابل گفت: اصل حکومت، امری عقلی و از ضروریات است و با ادله محکم به دفاع از آن پرداختهاند، چرا که تأسیس حکومت در مفاهیم دینی، تحقق پرستش خداوند در روی زمین است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، فاطمه پورمهدی، مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل، روز گذشته، در نشسستی با طلاب این مدرسه، در توضیح مقاله خود با عنوان «ضرورت تشکیل حکومت جهانی در عصر ظهور با تاکید بر نظرات علامه مصباح(رحمه الله علیه)» اظهار کرد: جهانیشدن، مفهومی است که در دهه پایانی قرن بیستم، بسیاری از جریانات و پدیدهها را تحتالشعاع قرار داد و به بحث روز تبدیل شد؛ اندیشمندان غرب عقیده دارند انسان سرشت مدنی دارد و ناگزیر است که به صورت اجتماعی زندگی کند و کسی که وجود دولت را نفی میکند یا انسانی وحشی است یا موجودی برتر از انسان است که نیازی به دولت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: شیعه با ارائه نظریه حکومت جهانی حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه)، بحث ضرورت جهانیبودن حکومت را به صورت دقیق طرح کرده و با توجه به هدف خلقت، اعتقاد به ضرورت تشکیل «حکومت عدل جهانی» مبتنی بر فطرت و عقل پیریزی شده است؛ علامه مصباح عقیده دارند که اصل حکومت، امری عقلی و از ضروریات است و با ادله محکم به دفاع از آن پرداختهاند، چرا که تأسیس حکومت در مفاهیم دینی، تحقق پرستش خدا در روی زمین است.
مدیر مدرسه علمیه تخصصی حضرت خدیجه(سلام الله علیها) بابل بیان کرد: پژوهشهای جامعهشناسانه نشانگر آن است که بشر همواره و در همه شرایط تشکیل حکومت را ضروری، اجتنابناپذیر و مبتنی بر فطرت و عقل میدیده و این به جهت خصلت هم نوعطلبی و مدنی بالطبع بودن او است، وجود حکومت در زندگی اجتماعی بشر، یک نیاز فطری و طبیعی است و در اهمیت آن همین بس که در هیچ نقطهای از جهان، جامعهای نبوده که بتواند بدون حکومت زندگی کند.
پورمهدی تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی، تشکیل زندگی اجتماعی را مقدمهای برای تحقق هدف نهایی خلقت میدانند و میفرمایند، تأسیس حکومت در مفاهیم دینی تحقق پرستش خدا در روی زمین خواهد بود، وی اختلاف اصلی میان حکومتهای الهی و غیرالهی را در رسیدن به خدا میداند، علاوه بر هدفهایی که همه حکومتها در نظر دارند، حکومت مهدوی در پی رسیدن به خداوند است و با تمام حکومتهای دستساز، تفاوت ماهوی دارند و این اختلاف شامل اهداف، امور کاربردی و راهبردی میشود.
وی تأکید کرد: مبنای اصلی اندیشه «مهدویت» و «تشکیل حکومت جهانی عدل»، ضرورت وجود امام در جامعه و لزوم تشکیل حکومت از سوی او برای هدایت، راهنمایی، برنامه ریزی و نظامدهی جامعه دینی است؛ بنابراین، امام شئونی دارد که از جمله آنها، پیشوایی و رهبری جامعه است.
نظر شما