بدون جریان‌شناسی فمنیسم غربی نمی‌توان مهندسی دقیقی در ترسیم الگوی سوم زن مسلمان داشت

در کرسی آزاداندیشی در جمع معلمان مطرح شد: بدون جریان شناسی فمنیسم در غرب نمی توان مهندسی دقیقی در ترسیم و کاربست الگوی سوم زن مسلمان ایرانی داشت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران فاطمیه گرمسار به درخواست آموزش و پرورش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرمسار، کرسی آزاداندیشی با موضوع الگوی سوم زن انقلابی ( نه شرقی و نه غربی) برای معلمان برگزار کرد.

⁠استاد و پژوهشگر حوزه خانم محسنیان ضمن بررسی جریان شناسی مسئله زن در شرق و غرب که نماد افراط و تفریط در این موضوع به شمار می روند، بیان داشت: تقابل کنونی در مسئله زن بین دو قرائت غربی و ایرانی اسلامی است و آنچه اکنون بنا به دلایلی غلبه دارد رویکرد غیر انسانی و جنسیت زده به مسئله زن در غرب است که بررسی ریشه های تاریخی آن بسیار ضروری است. آنچه تاریخ نویسان به آن اذعان دارند مظلومیت زن غربی و محرومیت او از ابتدایی ترین حقوق انسانی حتی تا اوایل قرن بیستم است که موجب شکل گیری جنبش های مختلف فمنیستی در غرب شد. بنابراین اگر بخواهیم مهندسی دقیقی در ترسیم و کاربست الگوی سوم زن مسلمان ایرانی داشته باشیم باید به جریان مقابل آن یعنی فمنیست در غرب توجه ویژه کنیم.

وی در خصوص امواج فمنیسم در غرب، بیان داشت: زادگاه فمنیسم، غرب است و از زمان شکل‌گیری آن در اوایل قرن نوزدهم تا کنون، این جریان چهار موج اصلی را سپری کرده است. در موج اول، هدف، کسب حقوق اولیه زنان مانند حق رأی، حق مالکیت و حق برخورداری از قراردادهای قانونی و حضانت بود. موج دوم از اواسط قرن بیستم، با ظهور سیمون دوبووار نویسنده کتاب جنس دوم که او را  مادر فمنیسم می دانند، آغاز شد که برای کسب برابری حقوق اجتماعی با مردانه کردن زنان همراه بود و همچنان ادامه دارد و موج سوم در اواخر قرن بیستم شکل گرفت که در تلاش برای نفی تفاوت های جنسیتی بود و موج چهارم که در سالهای اخیر اتفاق افتاد تحت عنوان me too در شبکه های اجتماعی برای اعلام و مبارزه علیه خشونت و تعارضات جنسی علیه زنان شکل گرفت.

⁠استاد و پژوهشگر حوزه در ادامه افزود: با بررسی روند امواج چهارگانه فمنیسم به وضوح می توان دریافت که غرب علاوه بر آنکه نتوانسته ظلم گذشته بر زنان را جبران کند، ظلم جدیدی بر آنها تحمیل کرده است. اما در طرف مقابل، الگوی اسلامی، هزار و چهارصد سال پیش، علاوه بر اینکه حقوق غصب شده زنان را به آنها بازگرداند، ریل گذاری های لازم برای حفظ کرامت و عظمت زنان انجام داد که متاسفانه به دلیل گرفتاری جوامع مختلف اسلامی به سنت ها و آداب و رسوم غلط، بخش مهمی از آن اجرایی نشد.

⁠محسنیان افزود: اما با ظهور انقلاب اسلامی در ایران، الگوی اسلامی زن انقلابی، جان دوباره گرفت و با انتخاب عنوان شایسته الگوی سوم زن توسط رهبری عزیز برای نخستین بار در اسفند ۹۱ در پیام به کنگره بانوان شهید، مولفه‌های سلبی و ایجابی این الگو توسط معظم له تشریح شد و مورد توجه مراکز فرهنگی اجتماعی مختلف قرار گرفت و زمینه ای برای تحقیق، تبیین و بازبینی توسط مراکز علمی تحقیقاتی فراهم شد.

⁠وی در پایان ضمن تشریح برخی از مؤلفه های الگوی سوم زن انقلابی به سؤالات حاضران پاسخ داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha