انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز نشر هاجر و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران

مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران با مرکز نشر هاجر در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، مراسم انعقاد تفاهم نامه همکاری مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران با مرکز نشر هاجر با حضور مسئولان ذی ربط و مدیران، کتابداران و معاونان پژوهش مدارس علمیه و مدارس علمیه تخصصی خواهران استان تهران در محل مدیریت حوزه علمیه خواهران این استان برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران ضمن خوشامدگویی به حضار و تبریک ایام الله دهه فجر و گرامیداشت یاد و خاطره فجرآفرینان شهید، با عنوان این موضوع که جلسه با محوریت کتاب است به بیان آیات و روایات مرتبط با فضیلت کتاب و کتابت در راستای حفظ و نشر معارف پرداخت.

وی با اشاره به مسئولیت سنگین کتابداران و دست اندرکاران مرکز نشر هاجر خدمات ایشان را لبیک به دستورات پیامبر و اهل بیت(ع) دانست.

حجت الاسلام والمسلمین کبیریان با استناد به روایات افزود: نگارش و کتابت علم در راستای حفظ و نشر آن امری ارزشمند است و کتاب می تواند به عنوان میراث برتر و معیار تشخیص حق از باطل و مونس انسان در عصر فتنه باشد.

وی در ادامه به ارزش نویسندگی و آثار و برکات دنیوی و اخروی آن اشاره کرد و بیان داشت: همه ما در مجموعه های مختلف در تلاش برای تربیت طلبه ای هستیم که علم را بیاموزد و آن را نشر دهد.

مدیر حوزه علمیه خواهران تهران خطاب به اساتید و طلاب خواهر از تلاش های آنها در عرصه علم، تبلیغ لسانی و مجاهدت در عرصه کتاب و کتابت تجلیل کرد و گفت: خداوند به فکر و اندیشه و قلم شما برکت عنایت فرماید و ان شاالله شاهد رشد نشر کتاب و کتابخوانی در سطح جامعه به برکت حضور شما خواهران طلبه باشیم.

در ادامه احمد شایانفر، مدیرعامل مرکز نشر هاجر ضمن گرامیداشت ایام دهه فجر و یاد شهدا، با بیان حدیثی از امیرمؤمنان(ع)، بیان داشت: برای شناخت افراد باید به سخن یا قلم فرد رجوع کرد و این نشان ماندگاری قلم است.

وی افزود: پرچمداران عرصه پژوهش در مدارس علمیه و استان و همکاران مرکز نشر هاجر موظفند با برنامه ریزی دقیق حول کارهای پژوهشی نسبت به عرضه توانمندی های حوزه های علمیه خواهران اقدام کنند.

مدیرعامل مرکز نشر هاجر تقارن این جلسه با دهه فجر را که سرآغاز انقلاب بود را به فال نیک گرفت و اظهار داشت: در زمینه پژوهش و نویسندگی نیز باید انقلابی ایجاد کنیم و شاهد شکوفایی انقلاب پژوهشی باشیم.

وی با بیان اینکه نشر هاجر یک مجموعه جوان و چابک با عمر ۲۰ ساله است، این مرکز را به عنوان ناشری شناخته شده در عرصه ملی معرفی کرد.

شایانفر در توضیح حیطه های فعالیت مرکز نشر هاجر افزود: در سالهای گذشته عمده فعالیت این مرکز حول کتاب های درسی بوده اما از حدود ۴ سال قبل به عنوان ناشر تخصصی زن و خانواده عمده فعالیت خود را به کتاب های غیردرسی معطوف کرده است به گونه ای که در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد فعالیت ها به کتب درسی و بیش از ۷۰ درصد به کتاب های غیردرسی تعلق دارد. وی در این خصوص به ارائه گزارش و آمار اجمالی اقدامات مجموعه تحت مدیریت خود پرداخت.

امضای تفاهم نامه همکاری با مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران از اهم مطالبی بود که شایان فر به اشاره کرد و عنوان داشت: از جمله مزایای انعقاد و امضای این تفاهم نامه تسریع در روند ارزیابی و چاپ آثار اساتید و طلاب استان تهران خواهد بود.

شایانفر در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون افزایش قیمت اقلام مورد نیاز صنعت چاپ سخن گفت و ادامه داد: با این وجود قیمت کتاب ها در نشر هاجر در مقایسه با اکثر ناشرها پایین ترین قیمت موجود در بازار نشر و چاپ است.

استقبال و حمایت از طرح های علمی پژوهشی و آموزشی با اولویت زن و خانواده و موضوعات روز، حمایت از طرح های پژوهشی با هدف پاسخگویی به شبهات روز موجود در جامعه، حمایت از پایان نامه های طلاب با محوریت زن، خانواده و موضوعات چالشی روز از ابتدای انتخاب موضوع و ارائه طرح تا مرحله چاپ، برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی با محوریت تکنیک های مطالعه، نقد کتاب، سبک های نویسندگی، فرآیند تبدیل پایان نامه به کتاب و آشنایی با کتاب خوان های الکترونیک، از جمله ظرفیت های مرکز نشر هاجر با همکاری استان بود که شایان فر به آن اشاره کرد.

وی واحد مشاوره نشر هاجر را به عنوان مرجع پاسخگویی به سوالات اساتید و طلاب مدارس در خصوص آشنایی با قوانین و مقررات و شیوه های عقد قرارداد و تبدیل کتاب به پایان نامه و فرآیند چاپ و نشر، معرفی کرد.

مدیرعامل مرکز نشر هاجر در ادامه خاطرنشان کرد: فروشگاه تخصصی زن و خانواده بیش از ۴۴۰۰ عنوان کتاب را گردآوری و عرضه می نماید و ظرفیت همکاری با استان جهت برپایی فروشگاه آثار با موضوعات زن و خانواده و حجاب و عفاف وجود دارد.

وی خواستار مطالبه گری اساتید و طلاب پیرامون مفاد تفاهم نامه شد و افزود: استفاده از ظرفیت طلاب و اساتید در طراحی و آماده سازی محتوای مکتوب، کارگروه کتاب کودک و نوجوان، راه اندازی خانه خلاق، بررسی آثار در موضوعات زن و خانواده، راه اندزی بخش بین الملل، ارائه تسهیلات چاپ به طلاب خواهر، استفاده از ظرفیت های مراکز پژوهشی در تولید و ارزیابی آثار، شناسایی اساتید و طلاب نویسنده با اولویت زن و خانواده از جمله برنامه های آینده این مرکز است و امیدواریم شاهد چاپ روزافزون آثار اساتید و طلاب حوزه های علمیه خواهران باشیم.

شایانفر در پایان افزود: ما باید تمام تلاش و سعی خود را در تربیت طلاب نویسنده و پژوهشگر به کار بسته و با ایجاد زمینه های لازم در مرکز نشر هاجر طلاب و پژوهشگران حوزوی را از مراجعه به ناشران دیگر بی نیاز گردانیم به گونه ای که تمامی آثار ایشان با لحاظ قوت و شأنیت علمی لازم در این مرکز چاپ و به عنوان ظرفیت ها و توانمندی های حوزه های علمیه خواهران به جامعه و مجامع علمی عرضه نماییم.

در بخش دیگری از این جلسه خانم زینب ایمان طلب مسئول کارگروه ادبیات و کتاب کودک و نوجوان مرکز نشر هاجر با اشاره به وزن بالای آثار ترجمه ای نسبت به آثار تألیفی و آسیب های این مقوله، ضرورت تشکیل کرگروه تخصصی در زمینه تولید آثار مرتبط با کودک و نوجوان را بیان و از اساتید و طلاب خواهر جهت همکاری در عرصه های تولید محتوای مکتوب، تصویرگری و تصویرسازی برای مخاطب کودک و نوجوان دعوت به مشارکت و هم یاری کرد.

میلاد مینایی، مدیر بازرگانی نشر هاجر نیز با ارائه گزارشی پیرامون ساختار واحد بازرگانی مرکز نشر هاجر به تشریح اقدامات هر یک از بخش های این واحد پرداخت.

وی با بیان برخی از جملات مقام معظم رهبری در خصوص کتاب و کتابخوانی، اظهار داشت: حوزه های علمیه خواهران به عنوان متولیان فرهنگ و تبلیغ باید در راستای نهادینه شدن فرهنگ کتاب و کتاب خوانی در بین طلاب جوان و سایر اقشار جامعه احساس تکلیف نموده و به کنشگری  بپردازند.

مینایی افزود: مرکز نشر هاجر با برگزاری پویش کتابخوانی و شبکه سازی مبلغ کتاب به ترویج کتاب و کتابخوانی کمک نماید و در این زمینه از طلاب علاقه مند به کار فرهنگی با پیوست اقتصادی دعوت به همکاری کرد.

در ادامه این نشست، رسول رازنهان، مدیر اجرایی مرکز نشر هاجر به گزارش اقدامات این مرکز در تعامل با مدارس علمیه استان تهران اشاره کرد و به بیان برخی سیاست های اتخاذ شده با هدف کاهش قیمت کتابها در این انتشارات پرداخت.

در پایان این مراسم ضمن رونمایی از تازه های نشر اساتید و طلاب و تقدیر از منتخبین عرصه کتاب و کتابخوانی سال ۱۴۰۲، تفاهم نامه همکاری میان مرکز نشر هاجر و مدیریت حوزه علمیه خواهران استان تهران به امضای احمد شایانفر مدیرعامل مرکز نشر هاجر و حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین کبیریان مدیر حوزه علمیه خواهران استان تهران رسید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha