بازدید مدیر حوزه های علمیه خواهران از  مؤسسه استنادی (ISC) در شیراز

مدیر حوزه های علمیه خواهران و هیئت همراه از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در شیراز بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری رسانه ای حوزه علمیه خواهران/ فارس، حجت الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور و هیئت همراه از مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) در شیراز بازدید کردند.

این بازدید با حضور دکتر سید احمد فاضل زاده رئیس مؤسسه ISC، معاونین و مدیران مؤسسه ISC و حجت الاسلام و المسلمین قندی رئیس حوزه مدیریت، خانم متولیان معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران و حجت الاسلام علی اکبر ساجدی مدیر حوزه علمیه خواهران استان فارس برگزار شد.

در ابتدای این دیدار دکتر سید احمد فاضل زاده ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و خوش‌آمدگویی به میهمانان، به بیان تاریخچه و اهداف تأسیس مؤسسه ISC پرداخت که در ابعاد ملی و فرا ملی در حال فعالیت است.

وی گفت: ISC پرچم رصد و پایش علم و فناوری کشورهای اسلامی را بلند کرده است که باید برای تقویت و اهتزاز بیش از پیش آن اهتمام ورزید. مؤسسه ISC در قالب گزارش های تخصصی، آخرین وضعیت علم و فناوری کشور و جهان اسلام را به جامعه علمی اطلاع رسانی می کند.

فاضل زاده در ادامه به بیان جایگاه جمهوری اسلامی ایران در تولید علم پرداخت و گفت: در این خصوص، اثرگذاری تولیدات علمی است که بسیار حائز اهمیت می باشد و این نکته باید مورد توجه زیادی قرار گیرد. در خصوص انتشارات بین المللی در حوزه علوم انسانی وضعیت مطلوبی نداریم که نیازمند هدف گذاری و برنامه ریزی بیشتر در این زمینه است.

وی در ادامه درباره ثبت همایش های علمی کشور در مؤسسه ISC اظهار داشت: یکی از ماموریت های مهم این مؤسسه ثبت همایش های علمی کشور است که در یک سال اخیر، تعداد ۹ همایش از حوزه های علمیه خواهران کشور در مؤسسه ISC ثبت و نمایه سازی شده است.

فاضل زاده در ادامه در خصوص اهداف و ویژگی های سامانه آشنایی با نخبگان و آینده‌سازان «سامانه دانا» گفت: این سامانه که با هدف ایجاد شبکه علمی ـ اجتماعی کشور های اسلامی و همچنین ارتقاء دیپلماسی علمی ـ فناوری بین دانشمندان جهان اسلام راه اندازی شده است، تاکنون بیش از ۶۵ هزار ISC-ID برای پژوهشگران کشور تعریف  شده که در این خصوص نیز حوزه های علمیه خواهران کشور می تواننند از این ظرفیت برای ارتقای فعالیت های علمی حوزه بهره ببرند.

در ادامه، حجت الاسلام والمسلمین فاضل مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور گفت: بسیار باعث خرسندی است که در این ایام مبارک ماه شعبان در سومین حرم اهل بیت و این مؤسسه وزین که آبروی جهان اسلام است حضور پیدا کردیم. اطلاعات و آمار بسیار مفیدی که مؤسسه ISC در دسترس جامعه علمی کشور قرار می دهد به نوعی بازگوکننده یک امنیت علمی برای کشور است.

وی افزود: ما علاقه مند به  توسعه و تعمیق همکاری های علمی بین حوزه و مؤسسه ISC هستیم و امید است این همکاری ها در آینده نیز بیشتر شود تا در تحقق شعائر اسلامی درباره گسترش علم سهمی را به نوبه خود انجام داده باشیم.

در ادامه دیدار خانم متولیان معاون پژوهش حوزه های علمیه خواهران کشور اظهار داشت:  حوزه‌ علمیه خواهران کشور با دارا بودن ۲۸ نمایندگی در استان ها، ۲۷ سال از سابقه فعالیت های علمی آن می گذرد.

وی گفت: نمایندگی های حوزه‌های علمیه خواهران در سطح استان ها هر چند نوپا هستند ولی دارای ظرفیت های علمی بالایی برای تولید و ترویج دانش هستند که امیدواریم با اتصال به مؤسسه ISC، حضور بانوان را نیز در جوامع علمی بین المللی پر رنگ تر کنیم.

وی ادامه داد: برخی زمینه های علمی در حوزه علمیه مختص حوزه های علمیه خواهران است که از آن جمله می توان به فقه خانواده اشاره کرد که تمرکز در رویکرد بانوان، خانواده و کودک دارد که پاسخگویی، راهبری و مرجعیت علمی را در این زمینه بر عهده دارد.

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران گفت: تعداد ۷۰۱ رساله در این حوزه ها در حال تدوین است که رویکرد اصلی خانواده، بانوان و کودک است که امید است با تولید ادبیات نظری پاسخگوی نیاز ها باشیم.

وی افزود: به تازگی شورای مستقل سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران تشکیل شده است که امور فرهنگی، علمی و آموزشی حوزه خواهران و جامعه الزهرا را تمشیت می کند.

وی ادامه داد: شورای اعطای مجوزها نیز برای بررسی و اعطای مجوزها در قالب های مختلف علمی اعم از نشریات و همایش ها تشکیل شده، موفق شده ایم آیین نامه نشریات را به پایان برسانیم. ۸ نشریه در حال حاضر آماده است تا به این شورا ارسال شود که امید است در مؤسسه ISC ثبت و نمایه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha