یکی از مؤلفه های زیست مؤمنانه حساس بودن نسبت به طبیعت است

در راستای انعقاد تفاهم نامه همکاری با منابع طبیعی استان و در سفر حجت الاسلام و المسلمین فاضل، مدیر حوزه های علمیه کشور به استان زنجان، جلسه دیدار و گفت‌وگو با مدیرکل منابع طبیعی استان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، در دومین روز از سفر حجت الاسلام و المسلمین فاضل، مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور به استان زنجان، مدیرکل منابع طبیعی استان با حضور در سالن جلسات مدیریت استان با اوی دیدار و گفت‌وگو کرد 

حجت الاسلام والمسملین فاضل، مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور در ابتدای این جلسه با اشاره به این که لطافت روح  شریعت و دین نسبت به ساحت های زندگی انسانی، فقط به نماز و روزه نیست، گفت: در هندسه ارتباطی دین ، ساخت های مختلف زندگی انسان مطرح می شود، اگر مطابق این هندسه با محیط ارتباط بگیریم دنیای ما بهشت می شود.

مدیر حوزه های علمیه خواهران در ادامه افزود: دین می فرماید انسان با مواجه با افراد از دو حالت خارج نیستند یا با بزرگتر از خود مواجه می شوید و یا با کوچکتر از خود، منطق رفتار با ایشان اینگونه است که اگر  با بزرگتر از خود روبرو شدید احترام کنید؛ چون بیشتر از شما خدا را عبادت کرده و اگر با کوچکتر از خود روبرو شدید او را احترام کنید چون کمتر خدا را معصیت کرده است. این نوع منطق در تمام اطراف انسان مطرح است و نسبت به درخت و محیط اطراف هم اینگونه است. 

وی خاطرنشان کرد: محیط زیست در بهشت هم، آبادانی و سرسبزی است. درختان سرسبز و میوه ها و ... که در روایات آمده همه نشان دهنده این است که آبادانی به سرسبزی است. ما یک رسالت انسانی و ملی و شرعی داریم‌ و آن هم تقید به امانتداری به محیط پیرامون خود است.

حجت الاسلام والمسلمین فاضل با اشاره به اینکه حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند آموزش است، عنوان کرد: با ارائه شناخت درست به مردم که نیازمند همکاری و همیاری و تعامل دو طرفه است، می توان دنیای مردم را آباد کرد. مجموعه حوزه علمیه خواهران، آمادگی دارد با ارایه الگوی درست آموزه های وحیانی و حکمرانی صحیح دنیای مردم را بیشتر آباد کند.

وی در ادامه گفت: ترویج زیست مومنانه برای ما فرصت خوبی است که وظایف شرعی خود را انجام بدهیم تا ان شاالله دنیای آبادتری داشته باشیم. زندگی مومنانه این است که نسبت به محیط زیست هم حساس بود حیوانات هم در زندگی ما حق دارد درخت هم حق دارد. آنچه در توان حوزه علمیه است این است که آموزش هایی را در جریان های تبلیغی به مردم بدهد. 

در ادامه این جلسه حجت الاسلام والمسلمین رجبی، معاون فرهنگی مرکز مدیریت، اضافه کرد: دین اسلام هم حافظ دین اسلام هست و هم حامی محیط زندگی انسان. در آیات قرآن کریم و متون دینی، الهیات محیط زیست و  اخلاق محیط زیست به صورت تخصصی مطرح شده است. 

معاون فرهنگی حوزه های علمیه خواهران در این جلسه به اقدامات صورت گرفته در حوزه محیط زیست، اشاره کرد و گفت: حوزه علمیه در راستای استاندارد سازی حیطه های تربیتی، ساحت تربیت زیستی را تعریف کرده و در حال حاضر آیات و روایات در این زمینه آماده و قابل استفاده است.

وی خاطرنشان کرد: تعاملات خوبی با منابع طبیعی داریم. کارگروه‌های تخصصی شکل گرفته است. اخیرا هم پویشی ایجاد کردیم که تا ۲۲ اسفند در جریان است با شعار  «هر طلبه ۳ نهال و هر مدرسه یک نهالستان». به امید خدا  کاشت نهال را به صورت نمادین در روزهای اخیر خواهیم داشت و این را یکی از رسالت های مهم فرهنگی و تبلیغی می دانیم.

در ادامه جلسه دکتر حسن حسینی، مدیر کل منابع طبیعی استان زنجان، گفت: مصادیق زیادی از بلاها را در اطراف خود می بینیم که ناشی از اعمال خود ما انسانها است. هر آنچه در طبیعت حس می کنیم، می بینیم و درک می کنیم ناشی از عملکرد و اعمال ماست باید بیشتر به اعمال و افکار مان دقت کنیم.

مدیر کل منابع طبیعی استان افزود: در سال های گذشته وضعیت منابع طبیعی بهتر بوده ولی در مقاطع مختلف تاریخ انسانی در آن تأثیر گذاشته و اکنون وضعیت مناسبی نداریم. تغییر اقلیم، گرم شدن هوا، جابجایی محسوس و نامحسوس فصول، بارندگی به شکل باران در زمستان و برف در تابستان، زلزله، خشکیدن چشمه ها، وجودریز گردها در هوا، ۶۰ روز ناسالم در سال که قبلاً منشا خارجی داشت و متاسفانه اکنون منشا دارد، انتشار ویروس های مختلف در هوا همه نشان دهنده وضعیت وخیم منابع طبیعی است.

وی عنوان کرد: باید تلاش کنیم ۱۰۰۰ میلیارد درختی که در طی ۱۰۰ سال گذشته از چرخه محیط زیست خارج کردیم را مجددا به زمین برگردانیم اما با سرعت ۱۰ برابر تا بتوانیم گذشته را جبران کنیم. اگر چه تولید و کاشت نهال امر مهمی است اما نگهداری از نهال های کاشته شده امر مهم تری است که نیاز به مساعدت همگانی است. حوزه علمیه خواهران با نقش کلیدی و جایگاه ارزشمندی که در بین مردم دارد می تواند کارگشای این مسئله باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha