ارائه همزمان قرآن و عترت به مردم مانع از انحراف در تبلیغ می‌شود

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران گفت: تبلیغ معارف قرآنی باید برگرفته از تفسیر و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) باشد و قرآن‌کریم و سنت اهل‌بیت(ع) باید به صورت همزمان و مکمل یکدیگر به مردم ارائه شود تا انحرافی در این راه صورت نگیرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی فاضل در مراسم اختتامیه جشنواره برترین‌های قرآنی حوزه‌های علمیه خواهران کشور که در سالن همایش آیت‌الله شرعی در قم برگزار شد، با اشاره به آیه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاس»، اظهار کرد: در این آیه نورانی خداوند تبارک و تعالی یکی از شؤونی که برای پیامبراکرم(ص) بر می‌شمارد، شأن تبیین و تفسیر قرآن‌کریم است.

وی افزود: قرآن‌کریم همانطور که تبیان لکل شی و شفا لما فی صدور العالمین است، ولی نیازمند مفسر و مبین است، به طور طبیعی حیات پیامبر اسلام محدودیت زمانی داشته و در آن مدت کوتاه ایشان به وظیفه خود که تبیین و تفسیر قرآن‌کریم بود به خوبی عمل کرد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور گفت: بر اساس آیه شریفه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاس»، نیاز بشریت به طور دائم به مفسران قرآنی وجود دارد، تا زمان حیات با برکت حضرت رسول‌الله(ص) ایشان مفسر این کلام نورانی بودند و بعد از آن جانشینان پیامبر حضرات معصومین(ع) مفسران این کلام وحی هستند.

وی با بیان روایتی نورانی از حضرت رسول‌الله(ص) خاطرنشان کرد: حضرت می‌فرمایند: «اللَّهُمَّ ارْحَمْ خُلَفَائِی ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقِیلَ لَهُ یَا رَسُولَ اللَّهِ وَ مَنْ خُلَفَاؤُکَ قَالَ الَّذِینَ‏ یَأْتُونَ‏ مِنْ‏ بَعْدِی‏ وَ یَرْوُونَ عَنِّی أَحَادِیثِی وَ سُنَّتِی فَیُعَلِّمُونَهَا النَّاسَ مِنْ بَعْدِی» "خدایا جانشینان مرا رحمت کن، و این سخن را سه مرتبه تکرار فرمود، از ایشان سؤال شد: ای پیامبر، جانشینان شما چه کسانی‌اند؟ فرمود: کسانی که بعد از من می‌آیند، حدیث و سنّت مرا نقل می‌کنند و آن را پس از من به مردم می‌آموزند.

وی اضافه کرد: نسبت به ساحت مقدس قرآن‌کریم در طول تاریخ فعالیت‌های بسیار خوبی صورت گرفته و دانش‌های متعدد و متنوعی با محوریت این کلام نورانی شکل گرفته است، از جمله این فعالیت‌ها، تفاسیر  زیاد بر قرآن‌کریم از جمله آثار علمای شیعه مانند تفسیر المیزان علامه طباطبایی است.

استاد حوزه علمیه یکی از مهم‌ترین وظایف طلاب را ترویج فرهنگ قرآنی دانست و خاطرنشان کرد: تبلیغ معارف قرآنی باید برگرفته از تفسیر و روایات پیامبراکرم(ص) و اهل‌بیت(ع) باشد و قرآن‌کریم و سنت اهل‌بیت(ع) باید به صورت همزمان و مکمل یکدیگر به مردم ارائه شود تا انحرافی در این راه صورت نگیرد.

وی در پایان گفت: پیامبر گرامی اسلام(ص) و اهل‌بیت(ع) مسؤولیت تبیین معارف الهی را بر عهده داشته و امروز در عصر غیبت این مسئولیت مهم بر عهده عالمان دین است، این معارف نورانی باید توسط شما طلاب به درستی تبیین و تفسیر شود.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha