شرایط پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حوزه‌های علمیه خواهران کشور

در گفت و گوی خبری با مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد، شرایط پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حوزه های علمیه خواهران کشور تبیین شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، همزمان با ایّام پذیرش سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ حوزه های علمیه خواهران کشور، حجت الاسلام و المسلمین محمد کارگر شورکی، مدیر حوزه علمیه خواهران استان یزد در گفتگو با خبرنگاران، به تشریح فرایند ثبت نام بانوان علاقمند تحصیل در حوزه علمیه خواهران پرداخت که آن را در ادامه می خوانید.

اهداف حاکم بر نظام تعلیم و تربیت در حوزه علمیه خواهران یزد را بیان کنید؟

پاسخ به این سؤال در دو بخش خلاصه می شود؛ اول تربیت بانوان طلبه عالم، مومن، متعهد، بصیر، انقلابی، وظیفه شناس در ایفای وظیفه مادری، همسری و پاسداری از تحکیم و تعالی خانواده.

 دوم : تربیت بانوان متخصص و کارآمد در راستای تحقق رسالت و ماموریت های حوزه های علمیه در عرصه های تبلیغ معارف ناب اسلام در ساحت های مختلف، تعلیم و تربیت درحوزه های علمیه و سایر  جوامع علمی- فرهنگی، تحقیق، نظریه پردازی، اجتهاد در علوم اسلامی- انسانی، مشاوره در عرصه های خانوادگی و اجتماعی، مدیریت مراکز علمی، فرهنگی، تبلیغی و آموزشی

برنامه های آموزشی  حوزه های علمیه خواهران را بیان فرمایید؟

حوزه علمیه خواهران با ارائه  برنامه های متنوع علمی تربیتی و پژوهشی بستری مناسب برای شکوفایی استعدادها و خلاقیت های بانوان طلبه فراهم می کند . طلاب با معارف اسلامی آشنا می شوند و در کنار آن مهارت های تبلیغی ، تربیتی و پژوهشی را می آموزند.

شرایط پذیرش در حوزه خواهران چیست و از  چه زمانی ثبت نام  شروع  می شود؟

ثبت نام حوزه علمیه خواهران از اول اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز شده است.

از جمله شرایط پذیرش در حوزه علمیه خواهران ، اعتقاد و التزام به دین مبین اسلام و مذهب حقه شیعه اثنی عشری؛ اعتقاد و التزام به اصل ولایت مطلقه فقیه و نظام مقدس جمهوری اسلامی؛ تابعیت جمهوری اسلامی؛ برخورداری از سلامت روحی و نداشتن امراض مسری و بیماری جسمی یا نقص عضوی که مانع از تحصیل و انجام وظائف حوزوی باشد؛ رضایت پدر یا همسر یا سرپرست قانونی؛ سکونت داوطلب با همسر یا والدین یا جد پدری و مادری و سرپرست قانونی در نزدیکترین شهرستان دارای مدرسه علمیه؛ دارا بودن شرط سنی  و برای دانش آوختگان متوسطه اول شرط معدل وجود دارد و  موفقیّت در تمام مراحل  گزینش

شرط مدرک، معدل و سن برای ثبت نام و ورود به حوزه علمیه خواهران به چه صورت است؟

دانش آموختگان متوسطه اول ، حداکثر ۱۸ سال (متولدین اول فروردین ۸۵ به بعد) با حداقل معدل ۱۵ و دارندگان مدرک دیپلم و بالاتر حداکثر سن ۴۰ سال (متولدین اول فروردین ۶۳ به بعد) می توانند برای ثبت نام اقدام کنند

پذیرش حوزه علمیه خواهران آزمون ورودی دارد یا خیر؟

بله، آزمون ورودی به صورت کتبی برگزار می شود، ولی بعضی از افراد معاف از آزمون هستند.

لازم به ذکر است سنجش داوطلبان دانش آموخته متوسطه اول از طریق معدل کل گواهی و یا پایان دوره اول متوسطه به علاوه مصاحبه و تحقیقات محلی انجام می شود.

چه کسانی از آزمون کتبی معاف هستند؟

چهار گروه معاف از آزمون کتبی هستند؛ حافظان کل قرآن کریم یا نهج البلاغه و یا صحیفه سجادیه با ارائه مدرک از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه یا سازمان تبلیغات اسلامی؛

نفرات اول تا سوم هر رشته از المپیادهای کشوری مشروط به آنکه از زمان کسب رتبه آنان بیش از سه سال نگذشته باشد.

 دارندگان مدرک دیپلم (رشته های نظری و فنی) و دانشگاهی  با حداقل معدل ۱۸ از آزمون کتبی معاف هستند.

و داوطلبان پایان دوره اول که از طریق معدل کل به مصاحبه راه پیدا می کنند.

آزمون ورودی در چه تاریخی برگزار می شود و مواد امتحانی آزمون شامل چه موادی می شود ؟

آزمون ورودی به صورت حضوری و رأس ساعت ۹ صبح روز یک شنبه ۳۱ تیرماه ۱۴۰۳ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می شود.

منابع آزمون در دفتر چه پذیرش مشخص شده است و در صورت دریافت فایل دفترچه با کلیک بر روی عناوین، منابع آزمون دانلود می شود. برای دریافت دفترچه راهنمای پذیرش اینجا را کلیک کند.

   و برای مشاهده منابع آزمون اینجا را کلیک کنید

تحصیل در حوزه علمیه خواهران چند سال طول می کشد؟

برای پاسخ به سوال شما باید بگویم به اولین مقطع از نظام تعلیم و تربیت حوزه های علمیه خواهران مقطع عمومی گفته می شود که با رویکرد آموزش معارف عمومی و به صورت پیوسته (سطح ۱و ۲) طراحی و ارائه می شود و به فارغ التحصیلان این مرحله، مدرک تحصیلی سطح ۲ (کارشناسی ) اعطاء می شود، ودر دو گروه ویژه دارندگان مدرک دیپلم و ویژه دارندگان مدرک سوم راهنمایی اجرا می شود

آموزش در تمامی مدارس علمیه خواهران مبتنی بر نظام نیمسالی واحدی است؛ هر سال تحصیلی شامل دو نیمسال و هرنیمسال ۱۶ هفته درسی و ۲ هفته امتحانات است، تعداد واحدها در مقطع عمومی ویژه دارندگان مدرک دیپلم ۱۹۰ واحد درسی و طول مدت تحصیل بدون احتساب مرخصی ۵ تا ۷ سال است و تعداد واحد ها در مقطع عمومی ویژه دانش آموختگان  دوره اول متوسطه ۲۶۶ واحد درسی و طول مدت تحصیل بدون احتساب مرخصی ۷ تا ۹ سال است.

امکان ادامه تحصیل در حوزه علمیه خواهران بعد از گرفتن مدرک سطح ۲ وجود دارد؟

بله؛ به لطف الهی هم مقطع سطح سه (کارشناسی ارشد) و هم مقطع سطح چهار ( دکتری ) درحوزه علمیه خواهران امکان ادامه تحصیل وجود دارد ودر استان یزد شهرستان های  اردکان، میبد و یزد دارای مدارس علمیه تخصصی (سطح سه) و در شهرستان های میبد و یزد دارای مدارس علمیه تخصصی (سطح چهار) می باشد وامکان ادامه تحصیل وجود دارد .

با توجه به اینکه داوطلبان پس از آزمون ورودی باید در مصاحبه شرکت کنند، در این مصاحبه‌ از چه مسائلی سؤال می شود؟

مصاحبه ورودی به منظور احراز  صلاحیت های عمومی،  علمی انجام می شود. محورهای مصاحبه شامل مسائل اعتقادی ، فکری ، شخصیتی ، سیاسی و اخلاقی است. 

آیا اتباع غیر ایرانی هم می توانند ثبت نام کنند؟

اتباع غیرایرانی صرفاً به صورت روزانه و با دریافت مجوز از جامعه المصطفی(ص) العالمیه انجام می شود.

این گروه از داوطلبان در صورت داشتن گذرنامه معتبر انفرادی یا کارت معتبر آمایش می توانند ثبت نام کنند.

امکان استفاده خواهران طلبه از خوابگاهای مدارس علمیه خواهران وجود دارد؟

بله؛ بعضی از مدارس علمیه خوابگاه دارند . در صورتی که از محل سکونت داوطلب تا محل تحصیل ، تردد روزانه ممکن نباشد ؛ داوطلب صرفا می تواند به صورت خوابگاهی ثبت نام کند.

آیا امکان تحصیل همزمان و حضوری در حوزه و سایر مراکز علمی وجود دارد؟

از شرایط اختصاصی پذیرش ، عدم اشتغال به تحصیل همزمان به صورت حضوری در حوزه و دانشگاه است.

اعتبار مدرک حوزه علمیه خواهران چگونه است؟

مدرک حوزه علمیه خواهران  برای  ادامه  تحصیل در مراکز دانشگاهی و برای استخدام رسمی در ارگان های مختلف ، معتبر و قابل قبول است ، به عبارت دیگردارندگان این دانشنامه، از کلیه مزایای علمی و استخدامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی برخوردارند.

بانوان چگونه می توانند در حوزه علمیه خواهران ثبت نام کنند؟

ثبت نام برای سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ در مقطع عمومی از طریق مراجعه حضوری به مدارس علمیه خواهران سراسر کشور و یا مراجعه به وبگاه http://paziresh.whc.ir  انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha