برگزاری نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران سراسر کشور در قم

اولین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه خواهران در قم، با حضور اساتید و فعالان پژوهشی، به ارائه راه‌کارهای برون رفت از معضلات پژوهشی حوزه‌های علمیه، پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران کشور، نخستین جشنواره پژوهش‌های تربیتی حوزه‌های علمیه سراسر کشور، به همّت موسسه آموزش عالی حوزوی معصومیه و با همکاری معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه خواهران در سالن جلسات موسسه معصومیه خواهران قم، برگزار شد.

در این جشنواره سخنرانان متعددی به ارائه نقطه نظرات خویش پیرامون چگونگی تقویت عرصه پژوهش در حوزه‌های علمیه، پرداختند.

اعظم عزیزی پشته‌ریزه، فارغ التحصیل رشته تربیت دینی کودک و نوجوان از حوزه علمیه معصومیه و دبیر کمیسیون شماره ۲ این جشنواره، با بیان اینکه پژوهش‌ها باید جوابگوی نیازهای روز جامعه باشند، گفت: لازم است پژوهش‌های طلاب، مسئله‌ی روز جامعه، با ادبیاتی ساده و روان و به دور از تکلّف باشد تا قابل فهم برای هر مقطع تحصیلی قرار گیرد.

وی از جمله ویژگی‌های پژوهش مورد نیاز جامعه را کاربردی بودن و مطابقت داشتن موضوع با علاقه و دغدغه پژوهشگر دانست و افزود: واقعیتی که متاسفانه امروز در حوزه علمیه با آن مواجه هستیم، آن است که برای انجام پژوهش، فشار زیادی به طلاب وارد ‌می‌شود و این موضوع در کنار زیاد بودن واحدهای درسی، کپی پیست بودن پژوهش‌ها، عدم انجام استعداد سنجی، نتیجه‌اش عدم هماهنگی آموزش و پژوهش در حوزه علمیه خواهد بود.

این استاد رشته تربیت دینی کودک و نوجوان، عدم آموزش به طلاب و وقت نگذاشتن استاد راهنما برای انجام پژوهش را از دیگر آسیب‌های پژوهش‌های انجام شده طلاب برشمرد و گفت: متاسفانه حوزه علمیه، با خروجی فعالیت‌های پژوهشی طلاب، هماهنگ نیست.

وی سپس به ارائه راه‌کارهای برون رفت از این چالش‌ها پرداخت و اظهار کرد: آموزش طلاب از پایان سطح ۲ در موضوعاتی چون: تایپ و ویراستاری، پذیرش موضوع از جانب استاد راهنما، در نظر گرفتن توان علمی طلاب، استعدادسنجی، باز گذاشتن سایت پژوهشی برای پژوهشگران، حمایت مالی از پژوهش طلاب خواهر، مشخص شدن لیست اساتید راهنما در هر رشته، خارج کردن نام اساتید راهنمایی که فرصت کافی ندارد، غنی‌تر کردن کتابخانه‌ها، آشنا نمودن طلاب با منابع و بها دادن به واحدهای پژوهشی، از جمله مواردی است که با رعایت آن می‌توان به نقطه مطلوب پژوهشی در حوزه علمیه، نزدیک شد.

مهرانگیز غلامی، از دیگر دبیران کارگروه‌های تخصصیِ این جشنواره پژوهشی بود که به بیان نقطه نظرات خود پرداخت.

وی با اعلام این شعار که هر طلبه می‌تواند یک پژوهشگر باشد، از اشتیاق درونی طلاب جهت ورود به عرصه پژوهش گفت و اظهار کرد: پشتیبانی از پژوهش‌های طلاب توسط اساتید و مراکز حوزوی و استفاده از نتیجه پژوهش‌ها در جامعه و کاربردی بودن موضوعات پژوهش می‌تواند به فضای پژوهشی حوزه علمیه، کمک کند.

غلامی سپس به بررسی مشکلات در وضعیت موجود پرداخت و گفت: ضعف متون آموزشی، عدم ایجاد رغبت و توانمندی برای پژوهش، ضعف برخی اساتید در درس‌های روش تحقیق خصوصاً در شهرستان‌ها، تخصصی نبودن کار پژوهش، تخصصی شدن رشته‌ها خصوصا رشته تربیت، دوری از فقه در پژوهش‌های تربیتی، کمبود اساتید راهنما در رشته تربیت، کمبود اساتید آموزشی در رشته تربیت، استفاده از اساتید رشته مشاوره با عنوان استاد راهنما برای طلاب رشته تربیت، ضعف حوزه در تعامل سازنده با دانشگاه، کثرت واحدهای درسی و نبود وقت برای پژوهش، از جمله چالش‌هایی است که در حوزه پژوهش، با آن مواجه هستیم.

وی سپس به بیان راه‌کارهای استاندارد شدن پژوهش‌های حوزوی اشاره کرد و افزود: حرکت به سمت فقه تربیتی به جای علوم تربیتی، فراهم کردن زیرساخت‌های پژوهشی، ارزش گذاشتن به تلاش پژوهشی طلاب با برگزاری همایش‌ها و غیره، شناسایی طلاب مستعد و سرمایه‌گذاری روی آنها، ایجاد بانک موضوعات و دعوت از اساتید مطرح برای تولید بانک موضوعات دقیق نظام‌مند، جلوگیری از موازی‌کاری، استفاده از ظرفیت مراجع تقلید، آینده‌پژوهشی در پژوهش‌ها برای غافلگیر نشدن در مشکلات اجتماعی، آسان گرفتن شرایطاستفاده از استاد راهنما، ارائه آموزش به طلاب برای پژوهش‌های میدانی و تدوین منابع آموزشیِ مناسب برای پژوهش، از مواردی است که التزام به آن می‌تواند سطح پژوهش‌های حوزوی را ارتقا بخشد.

هاجر بداقی طلبه سطح ۳ رشته تربیت دینی کودک و نوجوان نیز در این جشنواره پژوهشی، با ترسیم وضعیت موجود پژوهشی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: عدم آشنایی طلاب با مبانی و نظام تربیتی اسلامی، عدم تبیین اهمیت پژوهش برای طلاب، عدم ایجاد انگیزه در کار پژوهشی و تراکم واحدهای درسی غیرپژوهشی، آسیب‌هایی است که امروز با آن مواجه هستیم.

وی سپس ایده‌های خود را جهت رسیدن به وضعیت مطلوب پژوهشی، مطرح کرد و افزود: هویت‌بخشی پژوهشی به طلاب، کشف استعدادهای پژوهشی، هم‌افزایی طلاب مراکز و مدارس حوزوی در پژوهش، سازماندهی واحدهای درسی در راستای رسیدن به اهداف پژوهشی، امکان اضافه شدن رویکرد پژوهش‌محور به دوره‌های تحصیلی، به گونه‌ای که طلبه خودش انتخاب کند که تمایل دارد آموزش‌محور بخواند یا پژوهش‌محور، ایجاد انگیزه و موقعیت پژوهشی در سطح۲، تشکیل کارگروه‌های مساله‌محور با حضور اساتید به منظور ارائه خروجی‌های پژوهشی و تخصیص امکانات و ابزار پژوهشی، از نکاتی است که رعایت آن می‌تواند ما را در رسیدن به وضعیت مطلوب پژوهشی حوزه علمیه یاری رساند.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha