تشریح اقدامات و برنامه‌های معاونت آموزش در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳

معاون آموزش مرکز حوزه علمیه خواهران گفت: راهبری نظام آموزش از وظایف اصلی این معاونت است که پیشبرد برش برنامه ۵ ساله به عنوان برنامه میان مدت برای حوزه علمیه خواهران در نظر گرفته شده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه های علمیه خواهران، خانم صدیقه افشار در گفت‌وگویی خبری بیان کرد: اصل وظایف معاونت آموزش مرکز، راهبری نظام آموزش است که از مقوله اساتید و پذیرش طلبه تا آموزش و فراغت از تحصیل در بالاترین مقاطع تحصیلی و هر آنچه در این فرایند قرار می‌گیرد را شامل می‌شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران در رابطه با اقدامات سال ۱۴۰۲ ابراز کرد: اصلی‌ترین برنامه، پیشبرد برش سالانه برنامه ۵ ساله‌ است که به عنوان برنامه میان مدت برای حوزه علمیه خواهران در نظر گرفته شده است. 

افشار در ادامه افزود : با تلاش همکاران در سال ۱۴۰۲، بالای ۸۰ درصد، در این رابطه موفقیت داشتیم و آن مقدار از برنامه‌ها که الزامات، بودجه، نیروی انسانی و سازوکار آن فراهم بوده به اجرا در آمده است و امید داریم در سال ۱۴۰۳ موفقیت بالای ۹۰ درصد داشته باشیم. 

وی به رویکردهای کلی و مهم این مرکز پرداخت و گفت: در سال ۱۴۰۲، دو رویکرد و اولویت مهم داشتیم که بحث اصلاح برنامه و ساماندهی اساتید از جمله آن‌هاست، که در اصلاح برنامه تلاش شده روش‌های یادگیری بهبود پیدا کند و در همین راستا روش آموزش فعال طراحی شده و سه استان در مدارس منتخب اجرا کردند و بازخوردگیری شده است.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران تاکید کرد: امیدواریم که با الگویی که از تجربه نگاری به دست می‌آوریم، بتوانیم در سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ به استان‌های دیگر توسعه دهیم و به تدریج، الگوهای متفاوت از آموزش فعال را در همه مدارس، متناسب با امکاناتشان اجرا کنیم. 

افشار با اشاره به اقدامات دیگر اظهار کرد: در راستای بهبود برخی برنامه‌های درسی، اصلاح رویکرد ادبیات عرب را داشتیم که از حالت قاعده‌خوانی و صرف یادگیری قواعد عربی به سمت تجربه و درک مطلب پیش رفت.  

وی در ادامه افزود: به همین منظور، کتاب جدیدی تدوین شده و در استان‌هایی اجرا شده تا بازخوردگیری شود و امسال از کتاب الفصوص که از متن درسی جدید است به تعداد تمام اساتیدی که مجوز تدریس عربی را دارا هستند، چاپ، منتشر و تقدیم شده است.

معاونت آموزش حوزه علمیه خواهران افزود:   این کتاب در مرحله توزیع بوده و در طول تابستان، دوره ضمن خدمت برای اساتید ادبیات عرب برگزار می‌شود و از مهرماه سال آتی، این رویکرد در ادبیات‌های عربی مدارس ما حکمفرمایی پیدا می‌کند.

افشار به سرفصل‌های دیگر این معاونت پرداخت و گفت: مرکز از سال ۱۳۹۲ متقاضی بحث گرایشی کردن بود، ولی به دلیل اینکه همیشه بحث طراحی نظام تعلیم و تربیت و نظام جامع مطرح بوده، بحث گرایشی کردن را منوط کرده بودند به تصویب آن نظام، که در سال ۱۴۰۲ مصوب شد و بنا بر این شد که ما گرایشی کردن را در سطح دو داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: همچنین اصلاحاتی در جهت تعداد واحدهای درسی قرار است صورت بگیرد که در حال پیگیری هستیم و زمانی که نتیجه از شورای سیاست‌گذاری ابلاغ شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.  

معاون آموزش حوزه‌ های علمیه خواهران اظهار کرد: از دیگر سرفصل‌ها، بهبود روابط آموزش است که ما تمامی آئین‌نامه‌های سطوح دو، سه و چهار که سال‌ها از زمان اجرای آن‌ها می‌گذشت را با زحمات همکاران، بازنگری کردیم و تقریبا در آستانه ابلاغ است و دستورالعمل‌های لازم برای اجرای آئین‌نامه‌ها تنظیم شده که به‌نوعی در کتاب "قانون آموزش " به آن دسترسی پیدا خواهیم کرد.

افشار عنوان کرد: مجموعه‌ای از ضوابط آموزشی به‌روز و کلیه دستورالعمل‌هایی که در مقام اجرا به آن نیازمند هستند را در اختیار همه مدارس قرار می‌دهیم، البته گفتنی است که زیرساخت‌های فناورانه برخی از ضوابط هنوز فراهم نشده است.

 وی در ادامه گفت:  سامانه‌ها باید اصلاح و ارتقا پیدا کند که این‌کار در دست پیگیری و اقدام است و امیدوارم زمینه‌ای برای حاکمیت ضوابط جدید آموزشی که با رویکرد تسهیلی دیده شده، برای تحصیل طلاب خواهر و اولویت‌های که ممکن است از جهت وظایف خانوادگی داشته باشند، اجرایی شود.

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران، تصریح کرد: رویکرد دوم در سال ۱۴۰۲، بحث پرداختن به مقوله اساتید بود که چند سرفصل دارد و یکی بحث جذب و به‌گارگیری گروه‌های علمی است که در آیین‌نامه‌ای که چندین سال قبل ابلاغ شده بود، در تعداد معدودی از مدارس گروه علمی اجرا شده بود. 

افشار در ادامه گفت: با رویکرد تسهیل‌نگرانه مجددا جذب و به‌کار گیری گروه‌های علمی بازنگری شد و اواخر سال گذشته به سراسر کشور ابلاغ شد و البته برای اجرای آن اولویت‌بندی‌هایی انجام گرفته که امکان اجرای آن در مدارس وجود داشته باشد و تعدادی از مدارس از ابتدای امسال در این جهت فعال شوند و تا پایان سال ۱۴۰۵ برنامه میان مدت مدارس مرکز، باید تماما به گروه‌های علمی مجهز باشند.

وی در سرفصل دیگر به مقوله اساتید پرداخت و عنوان کرد: در بحث مالی، هم حق‌التدریس اساتید و هم مساعدت‌های موردی که می‌توانست صورت بگیرد، افزایش پیدا کرده و در حال تلاش هستیم که توسعه بیشتری پیدا کند.

افشار ابراز کرد: در بحث تقویت علمی و مهارتی نیز، ضمن خدمت‌ها مستمر است و برنامه‌های اصلاحی را از جهت محتوا، در دست اقدام داریم که امیدواریم بتوانیم کاملا به‌روز و روش‌مند ضمن خدمت‌ها را ارائه دهیم و رضایت‌مندی بیشتری را در جهت اساتید دریافت کنیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران، در خصوص برنامه‌های سال ۱۴۰۳ نیز بیان کرد: در مورد استمرار اولویت‌های ۱۴۰۲، بحث تشکیل گروه‌های علمی، و استمرار تلاش در خصوص حمایت‌های مالی از استادان را در برنامه داریم و در صدد توسعه این مقطع عمومی هستیم که از پایه نهم می‌توانند وارد حوزه علمیه شوند و برای ورود به تحصیلات تکمیلی، با طرح‌هایی بنای تسهیل داریم و ضمن حفظ کیفیت، موانع اجرایی و کمی را  کاهش دهیم.

 وی با اشاره به توسعه تحصیلات مجازی گفت: اگر مجوزهای لازم را دریافت کنیم، رشته‌های بیشتری به شکل مجازی و برخط در کشور ایجاد می‌شود و از جمله آن‌ها مصوبات اخیر شورای سیاست‌گذاری است که امسال برای اولین بار رشته مطالعات زن و خانواده را به‌صورت مجازی در کشور، به اجرا در خواهیم آورد.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه خوهران تصریح کرد: یکی دیگر از اولویت‌هایی که برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته شده، بهبود روش‌های سنجش و ارزشیابی، توسعه روش آموزش فعال، گرایشی کردن سطح دو، طراحی‌ رشته‌های سطح سه و رشته گرایش‌های جدید در سطح ۴ را خواهیم داشت. 

افشار در ادامه بیان کرد: تقریبا دو سه سالی است که طراحی‌ها، منوط به تصویب درختواره بود که اواخر سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد و منطبق با آن گروه‌ها برای طراحی کردن گرایش‌ها در سطح دو، سه و چهار فعال خواهند شد. 

وی اقدام دیگر را تقویت نظارت بر اجرای سطوح تکمیلی خواند و افزود: به‌خصوص سطح ۴ که باید تا پایان سال ۱۴۰۳ به این قطعیت رسید که کاملا سطح ۴ به‌صورت کیفی برگزار می‌شود و تلاش برای حمایت‌های مالی از کانال‌های مختلف هم برای طلاب و هم برای اساتید پیگیری خواهد شد. 

معاون آموزش حوزه های علمیه خواهران اظهار کرد: بنا است از طلاب مقاطع تکمیلی، طلاب مناطق محروم، اساتید ممحض، و تعاملی که با نهادها برقرار شده و نهادهای مرتبط حمایت‌هایی را دریافت کنیم، هرچند پیگیری برای حمایت‌های مالی وظیفه ذاتی معاونت آموزش نیست، اما به دلیل اینکه به ماندگاری و پایداری وضعیت اساتید کمک می‌کند، تلاش داریم که آن را داشته باشیم. 

وی در پایان گفت: طبق آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته، بایستی دنبال علت بروز بعضی مشکلات و حل آن‌ها باشیم و امیدواریم این رویکرد در تمامی برنامه‌ها بتواند خودش را نشان دهد و با اصلاحی که انجام می‌گیرد به پایداری طلاب، اساتید و کادر حوزه علمیه خواهران در مدارس کمک کنیم و آن‌ها بتوانند با لحاظ کردن مدیریت شرایط تحصیل و زندگی و تجمیع بین این دو و حل تعارض‌هایی که به صورت طبیعی بین خانواده و تحصیل پیش بیایید به سطوح علمی ارتقاء پیدا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha