استاد فراتر از آموزش و بحث شناختی تأثیر تربیتی بر شاگرد دارد

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت انتقال پیدا می‌کند، تنها معلومات و اطلاعات آموزشی نیست بلکه خلقیات و بازتاب شخصیت استاد برای شاگرد تأثیرگذار است، یعنی استاد فراتر از بحث آموزش و بحث شناختی، تأثیر تربیتی بر شاگرد دارد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم حسینی واعظ در اختتامیه همایش ملی «هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث» که از سوی مدرسه علمیه تخصصی الزهراء(سلام‌الله‌علیها) گرگان و با مشارکت مدیریت حوزه علمیه خواهران استان گلستان و مدارس سطح دو حوزه های علمیه خواهران استان برگزار شد، ضمن سخنان کوتاهی گفت: دوازدهم اردیبهشت، سالروز شهادت استاد شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و آغاز هفته معلم فرصت مغتنمی است تا تلاش‌ها و مجاهدت‌های علمی و آموزشی معلمان و استادان عرصه علم و آموزش پاس داشته شود.

وی با تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری همایش و خیرمقدم به مهمانان کشوری و استانی، خاطرنشان کرد: این روز، یادآور افکار و اندیشه‌های مجاهد نستوه و فیلسوف بزرگ انقلاب اسلامی علامه شهید مرتضی مطهری(ره) است.

مدیر حوزه علمیه خواهران استان گلستان گفت: از انجایی که فراگیری علم در اسلام واجب عینی و گاه واجب کفایی است؛ قرآن، اولین معلّم را خداوند و نخستین شاگرد را آدم(ع) و اولین علم را، علم الاسماء می شمرد.

خانم حسینی واعظ افزود: پیامبران نیز به نوبه خود در زمره بزرگترین معلّمان جهان اند که علوم و دانش های فراوانی را در زمینه دین و دنیا به نسل بشر آموختند؛ قرآن درباره پیامبر اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) می‌فرمایند: «وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَ الْحِکْمَةَ».

وی با بیان اینکه علما و دانشمندان بعد از پیامبران، به کرسی تعلیم نشستند و علم و دانش را به انسان‌ها آموختند، و مقامشان از نظر قرآن به اندازه‌ای بالاست که خداوند می‌فرماید: «یَرْفَعِ اللهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ الَّذِینَ اُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ؛ خداوند کسانی را که ایمان آورده اند و کسانی را که علم به آنها داده شده است، درجات عظیمی می بخشد».

استاد حوزه ابراز کرد: آنچه در فرآیند تعلیم و تربیت انتقال پیدا می‌کند، تنها معلومات و اطلاعات آموزشی نیست بلکه خلقیات و بازتاب شخصیت استاد برای شاگرد معنا دارد و تأثیرگذار است، یعنی استاد فراتر از بحث آموزش و بحث شناختی، تأثیر تربیتی بر شاگرد دارد.

خانم حسینی واعظ با انسان‌ساز خواندن زن، بیان کرد: از آنجایی که این همایش ملی در خصوص «هویت عصری بانوان در آئینه قرآن و حدیث» می‌باشد، به بانوان نیز روز استاد را تبریک می‌گویم زیرا زنان با نقاط قوّت زنانه خود - که خدای متعال در وجود او به ودیعه گذاشته و مخصوص زن است- همراه با ایمان عمیق و عفت و پاکدامنی می‌تواند در جامعه نقش‌آفرینی کند که هیچ مردی قادر به ایفای چنین نقشی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha