کتاب چشم‌بند در بردارنده جامع نظریات آثار حقوقی توبه از نظر فقهای امامیه است

حضرتی گفت: کتاب چشم‌بند که توسط ناشر تخصصی زن و خانواده به چاپ رسیده است در بردارنده جامع نظریات آثار حقوقی توبه از نظر فقهای امامیه است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، مریم حضرتی نویسنده کتاب چشم‌بند در گفت‌وگویی اظهار کرد: همیشه در طول تحصیل علاقه بسیار زیادی به پژوهش و نوشتن مقاله‌های علمی داشته و در دوره‌های مختلف پژوهشی از قبیل مقاله‌نویسی و پایان‌نامه نویسی و آموزش نرم‌افزارهای کاربردی شرکت نموده و از این جهت نوشتن پایان‌نامه سطح۳ برایم لذت بخش بود.

وی افزود: بیشتر کارهای فرهنگی که در حوزه و دانشگاه انجام می‌شد به صورت گروهی بوده و به جهت برپایی نمایشگاه‌ها و برگزاری جشنواره‌ها بر پایه مراسم ملی و مذهبی، همه نیازمند حضور دانشجوها و طلاب است، البته گاهی برگزاری مراسم‌های سخنرانی فقط توسط خود بنده انجام می‌گیرد.

حضرتی گفت: در سال ۹۶ پایان نامه سطح۳ بنده که آن را با انجام اصلاحاتی به کتاب تبدیل کردم به عنوان پژوهش برتر معرفی شده و از طرف استاد داور جناب حجت‌الاسلام والمسلمین جزایری و استاد راهنما حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری بسیار مورد تایید و تشویق قرار گرفت.

وی بیان کرد: بدون تردید یکی از موثرترین راه‌های ترویج معارف دینی در سطح جامعه، انجام پژوهش‌های کاربردی و نظری در جهت تقویت روحیه دینداری، تبیین تاثیر دینداری در کارکردهای خانواده، تاثیر معارف اسلامی در تقویت ارتباط موثر و مثبت با دیگران، معرفی و شناساندن الگوهای رفتاری شایسته و وسایل دیگر مانند توجه به بحران‌های اخلاقی و روانی انسان معاصر و حل آنها می‌باشد چرا که بخش مهمی از انتقال هویت فرهنگ ارزش‌های اسلامی از طریق ارائه پژوهش‌ها و ارائه نظریه‌های به روز و کاربردی است.

نویسنده کتاب چشم‌بند افزود: :برای گسترش معارف و پیوند جوانان با اسلام و معارف اسلامی کارهایی نظیر ارتباط بسیار صمیمی و موثر با دانشجویان جوان، برگزاری جلسات مستمر دوشنبه‌های قرآنی با فعالان فرهنگی و دانشجویان خوابگاهی در راستای ترویج و نهادینه کردن فرهنگ و معارف قرآنی و ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و بسط فضای معنوی اخلاقی و دینی، ترویج و توسعه فرهنگ مطالعه و کتابخوانی با اجرای مسابقات، زمینه سازی برای رشد معرفت اجتماعی و سیاسی دانشجویان با برگزاری نشست‌ها و جلسات مختلف، معرفی و تقدیر از دانشجویان فعال فرهنگی، اجرای سه‌شنبه‌های مهدوی و ارائه محتوای مفید علمی در جهت تقویت فرهنگ مهدوی به صورت گروهی انجام می دهیم. طلاب و دانشجویان رشته حقوق از این اثر استقبال بیشتری نمودند.

حضرتی گفت: با توجه به آثار بسیار مهم مسئله توبه در نظام کیفری اسلام و ضرورت تبیین آن این مسئله را به صورت کامل و جامع از نگاه فقهای امامیه مورد بررسی قرار داده و چون اگر به توبه متهم و مجرم توجه‌های خاصی شود شاهد آن خواهیم بود که هم بسیاری از مجرمان از این امتیاز بهره‌مند شده و هم جامعه شاهد کاهش تعداد زندانیان و اجرای مجازات در مورد خطاکاران و اصلاح آنان خواهد بود، توبه از جمله تدابیر و راهبردهای موثر در جهت اصلاح مجرم و پیشگیری از تکرار جرم می‌باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این کتاب جامع نظریات تمام فقهای امامیه می‌باشد و در کنار نظر مشهور فقها نظر مخالف نیز مطرح شده است، مواد قانونی و مباحث حقوقی هم اشاره شده و مبحث مبانی و اهداف مجازات در فقه امامیه و حقوق اسلامی به طور جداگانه بیان شده و گفتار مربوط به اصطلاحات بسیار دقیق انجام گردیده است.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha