مدیر حوزه بانو امین تهران گفت: حوزه علمیه بانو امین جزو مبدعان طرح استادیار بود که از طلاب نخبه در کلاسهای درس استفاده میکند و این طلاب برای جذب مدرسی حوزه علمیه معرفی شدند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، فاطمه واسعی، مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران در گفتوگویی، با اشاره به فعالیتهای، علمی، فرهنگی، آموزشی، تهذیبی، تبلیغی و پژوهشی این حوزه علمیه، اظهار کرد: مدرسه علمیه بانو امین در سال ۱۳۷۹ رسما آغاز به کار کرد.
وی با بیان این که مؤسس این حوزه علمیه مرحوم حجتالاسلام والمسلمین اسکندری، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بود، افزود: این مدرسه در ابتدا به شکل هیئت امنایی اداره میشد و ریاست این مدرسه نیز با حجتالاسلام والمسلمین اسکندری و ذیل نمایندگی ولی فقیه در سپاه بود. هیئت امنای این مدرسه نیز شامل ستاد فرماندهی معظم کل قوا، سردار نقدی و سردار سلامی است.
مدیر حوزه بانو امین تهران بیان کرد: این حوزه علمیه در تجلیل از بانوی با فضیلت سیده نصرت بیگم امین معروف به بانوی ایرانی لقب گرفته است که امیدواریم طلاب در راستای منش و راه و مرام این استاد جلیل القدر تربیت شوند.
وی اظهار کرد: از سال ۹۷ بنده خدمتگذار این حوزه علمیه هستم و در خدمت طلاب و اساتید هستیم.
خانم واسعی افزود: حوزه علمیه بانو امین در سطح۲ آموزشی فعالیت میکند و شامل چهار بخش معاونت آموزش و پژوهش و تهذیب و اداری است. این حوزه جزو مدارسی است که جذب بسیار خوب و بالایی داشته است.
وی تصریح کرد: سال گذشته ۲۵ طلبه از بین متقاضیان انتخاب شدند. سال گذشته ۴ طلبه نخبه وارد این حوزه شدند که خوشبختانه در بخشهای مختلف دارای برجستگیهای علمی بودهاند. این طلاب از مقاطع دیپلم، کارشناسی، ارشد و دکترا به این حوزه وارد شدهاند.
مدیر حوزه بانو امین تهران بیان کرد: این مدرسه به شکل خودجوش بخشهایی چون دپارتمان زبان آلمانی، فرانسوی، اسپانیولی و عربی لبنانی و روسی را فعال کرده است که اکثر اساتید از خود طلاب هستند.
وی اظهار کرد: برنامههای تبلیغی طلاب این مدرسه در مراکزی چون گرم خانههای مرتبط به زنان و کمپ زنان و زندان زنان انجام میشود که بخشی از این فعالیتها در خصوص تلاش برای آزادی زنان سرپرست خانوار است تا بتوانند به آغوش فرزندان خود برگردند.
واسعی افزود: همچنین طلاب این حوزه در فعالیتهای تبلیغی در مترو و مدارس و مراکز فرهنگی حضور مییابند که به شکل مستقیم و غیر مستقیم مباحث دینی و فرهنگی و هنری را آموزش میدهند.
وی تصریح کرد: در بخش پژوهشی نیز در سه پایگاه استنادی همایش آیتاللهالعظمی جوادیآملی و پایگاه استنادی انسیهالحورا و مدرسه کوثر شرکت کردیم و در طرح علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن در بحث اسلامی سازی علوم انسانی نیز مشارکت داشتیم.
مدیر مدرسه بانو امین تهران بیان کرد: از سال گذشته با دانش آموختگان این مدرسه تماس میگیریم و از افرادی که علاقهمند به حضور در مدرسه هستند دعوت به همکاری میشوند. تمام معاونتها و همکاران بخشهای مختلف از دانش آموختگان این مدرسه هستند.
وی اظهار کرد: حوزه علمیه بانو امین جزو مبدعان طرح استادیار بود که از طلاب نخبه در کلاسهای درس استفاده میکند و این طلاب برای جذب مدرسی حوزه علمیه معرفی شدند.
واسعی افزود: به دلیل بافت فرهنگی و اقتضائات منطقهای کلاسهای آموزش قرآن و صحیفهسجادیه و نهجالبلاغه هر هفته با حضور یکی از اساتید برجسته از قم برگزار میشود که ماهانه حدود هشتصد نفر از بانوان منطقه (شهرک شهید محلاتی) در این برنامهها شرکت میکنند.
وی تصریح کرد: از سال ۷۹ تاکنون حدود ۲۷۰ فارغ التحصیل داشتیم. در حال حاضر نیز ۱۸۵ نفر در این مدرسه در حال تحصیل هستند که بیش از ۴۰ نفر از طلاب، مهمان هستند.
مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران بیان کرد: اگر بخواهیم سنت نبوی و علوی را گسترش دهیم که در عمق جان طلاب به خصوص طلاب خواهر بنشیند باید آموزش ما مطابق با پژوهشی باشد.
وی اظهار کرد: مقام معظم رهبری بیان میکنند که طلاب پس از طلبگی باید یا مدرس یا محقق یا مولف و مبلغ شوند و همه این موارد بر اساس مانیفست فرمایش ایشان در این حوزه لحاظ میشود.
واسعی افزود: در حوزه علمیه خواهران متون آموزشی خواهران حتما باید برگرفته از آیات مرتبط به خواهران باشد که متاسفانه این امر را شاهد نیستیم.
وی تصریح کرد: مساله بعدی آنکه طلاب بانو باید با نویسندگان و مشاهیر حوزه علمیه بانوان از جمله بانو امین، آسیه بیگم(ره)، دختران ملاصدرا و... آشنا شوند. حضرت معصومه(س) مؤسس اصلی حوزه علمیه قم هستند. ایشان در جایگاهی بودند که امام رضا(ع) شفاعت ورود به بهشت را از یک بانوی جلیله میخواهند که این مبحث بسیار مهم است. مبحث زن بهماهو زن فارغ از مباحث فمنیسیتی در حوزه علمیه جایگاه کرامت زن در تالیفات و تحقیقات نادیده گرفته شده است.
مدیر حوزه علمیه بانو امین تهران بیان کرد: از یک طرف طلاب را تشویق میکنیم به فرزندآوری ولی واحدهای درسی تعریف شده چندان مشابهت و همخوانی با مباحثی که به آنها ارایه میدهیم ندارد. عدم ضمانت اجرایی و عدم اجباری بودن پژوهش از جمله مسائل و مشکلاتی است که آسیب زیادی به روند آموزش و پرورش طلاب میزند.
واسعی اظهار کرد: وقتی یک طلبه پنج سال وقت میگذارد باید علم خود را در شاهراه علم و پژوهش و عمل قرار دهد و فعالیتهایش در مسیر تحولات روز باشد.
وی افزود: عدم تسلط به مباحث و شبهات روز و عدم استفاده از تکنولوژی روز در مسیر علمی و تبلیغی از دیگر مشکلات است که امیدواریم با رفع این مشکلات طلاب خواهر بتوانند به نقش تاریخی و تمدنی خود در این عرصه بپردازند.
انتهایپیام/
نظر شما