بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی(ره) دریچه‌ای به سوی کشف نگاه اسلام به زن در جامعه اسلامی

پژوهشگر و فعال فرهنگی حوزه علمیه خواهران گفت: بازخوانی اندیشه‌های امام خمینی(ره) دریچه‌ای به سوی کشف نگاه اسلام به زن در جامعه اسلامی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، سیده فاطمه سیدمدلل‌کار در گفتوگویی با اشاره به لزوم تبیین و تشریح جایگاه زنان در اندیشه امام روح‌الله(ره) اظهار کرد: در دورانی که نیازمند چارچوب‌سازی برای نوع و میزان مشارکت زنان در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هستیم، بازخوانی اندیشه‌های امام‌خمینی(ره) دریچه‌ای به سوی کشف نگاه اسلام به زن در جامعه اسلامی است.

این فعال رسانه‌ای افزود: از آنجا که شارع مقدس زن را در مقابل دین و جامعه بی‌طرف و خنثی قرار نداده و توصیه‌های کتاب و سنت در این زمینه مرد و زن را دربرمی‌گیرد و تنها اختصاص به مردان ندارد، لذا زن می‌تواند به شناسایی جامعه و امت بپردازد و برای برآوردن نیازها و حل مشکلات تلاش کند و در صورت ضرورت حتی مسؤولیت حکومتی بپذیرد.

وی همچنین گفت: فرمان خدای متعال نیز مؤید مسئولیت‌پذیری است و بلکه بالاتر از آن، آن را یک تکلیف بر زن و مرد مسلمان می‌داند و چنین می‌فرماید: وَالْمُؤْمِنُونَ «وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیَاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَیُطِیعُونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ(۷۱ توبه)»

مدلل‌کار ادامه داد: انقلاب اسلامی در عین حال که فضا را برای استقلال فکری و عملی زن فراهم ساخت، نسبت به رعایت شئونات انسانی و اخلاقی حساس بوده تا مانع از شکسته‌شدن حرمت زن و انسان شود. واقعیت آن است که در دوران پهلوی اول «شخصیت زن» ملعبه دستان مرموز استعمار و لیبرالیسم هتاک و ویرانگر غرب قرار گرفت و رضاشاه به موجب تصویب قانون کشف حجاب، تلاش کرد تا پردۀ حجاب و عفت زنان مسلمان را برباید. در حکومت پهلوی دوم نیز سیاست شخصیت‌زدایی زن مسلمان ادامه داشت تا اینکه پیروزی انقلاب اسلامی به شخصیت زن، حیاتی دوباره بخشید و با تمسک به قوانین اسلامی به احقاق حقوق زنان و احیای کرامت انسانی آنان دست زد و به شکوفایی استعدادهای‌شان کمک کرد.

وی افزود: امام(ره) زن را مبداء خیرات و سعادت می‌دانست و می‌خواست از وجود زن در ارتقا و تعالی جامعه استفاده کند. ایشان می‌فرمود: «امروز باید خانم‌ها به وظایف اجتماعی و دینی خودشان عمل کنند و عفت عمومی را حفظ بکنند و روی آن عفت عمومی کارهای اجتماعی و سیاسی را انجام بدهند.» (صحیفه امام، جلد ۱۳، صفحه ۱۹۳-۱۹۲) ایشان فضایی که در آن زنان نیز همانند مردان توانایی تحصیل و رسیدن به مدارج بالای علمی را داشته باشند، می‌ستاید و می‌فرماید: «شما بانوان در ایران ثابت کردید که در پیشاپیش این نهضت قدم برداشتید، شما سهم بزرگی در این نهضت اسلامی ما دارید، شما در آتیه برای مملکت ما پشتوانه هستید… شما در تحصیل کوشش کنید که برای فضائل اخلاقی، فضائل اعمالی، مجهز شوید… دامان شما یک مدرسه‌ای است که در آن باید جوانان بزرگ تربیت بشوند.» (صحیفه امام، جلد ۶، صفحه ۵۲۱)

پژوهشگر عرصه علوم انسانی عنوان کرد: پیر جماران همواره خواهان حضور جدی بانوان در عرصه‌های علمی و فرهنگی بودند و زنان را تشویق به فراگیری علوم مختلف می‌نمودند. ایشان تأکید می نمود: «درود بی پایان بر زنان متعهدی که اکنون در سراسر کشور به تربیت نوباوگان و تعلیم بی‌سوادان و تدریس علوم انسانی و آموزش فرهنگ غنی قرآنی اشتغال دارند.» (صحیفه امام، جلد ۱۴، صفحه ۳۱۷)این در شرایطی بود که در همان زمان برخی طبقات اجتماعی و اصناف جامعه، دختران و زنان خود را از کسب علم و فضیلت به نام دین و دینداری باز می‌داشتند. تا جایی که حتی برخی از ایشان از دانش و سواد اولیه هم بی‌بهره بودند.

وی گفت: به گفته امام خمینی(ره) زنان ابتدا به فرهنگ‌سازی و خودسازی در درون خود روی آوردند و سپس برای نبرد فرهنگی وارد عرصه شدند. امام در سخنان خود، به شاخصه پیشتازی و پیشگامی زنان در عرصه‌های گوناگون اشاره و تصریح می‌کند: «زنان شیردل و متعهد، هم‌دوش مردان عزیز به ساختن ایران عزیز پرداخته؛ چنان‌که به ساختن خود در علم و فرهنگ‌ پرداخته‌اند. شما شهر و روستایی را نمی‌یابید جز آن‌که در آن‌ها جمعیت‌هایی فرهنگی و علمی از زن‌های متعهد و بانوان اسلامی ارجمند به وجود آمده‌است. نهضت اسلامی به برکت اسلام چنان تحولی در نفوس زن و مرد جامعه به وجود آورده که ره صدساله را یک‌شبه طی کرده‌است و شما ملت شریف دیدید که زن‌های محترم متعهد ایران، پیشاپیش مردان به میدان رفته و سد عظیم شاهنشاهی را در هم شکستند» (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۲، صفحه ۲۷۵).

مدلل‌کار یادآور شد: حضرت امام(ره)، باور داشت که سعادت و شقاوت امت‌ها بسته به وجود زنان است و این زن است که با انسان‌سازی، کشور و جامعه را به سوی کمال می‌برد. پس زنان باید در کسب فضائل و کمالات روحی و معنوی و نیز افزایش معرفت خویش تلاش کنند؛ زیرا آنان در رشد دادن معنویت در جامعه نقش بسزایی دارند.

این مُبلغ حوزه علمیه خواهران گفت: از دیدگاه امام خمینی(ره) خانواده اولین و مهمترین جایگاه تربیتی بشر و محل بروز و ظهور عواطف انسانی و رکن عمده جامعه است. اگر زن در جامعه بتواند به علم و معرفت و کمالات معنوی و اخلاقی که خدای متعال انسان‌ها در نظر گرفته است، برسد، تربیت فرزندان بهتر خواهد شد و محیط خانواده گرم‌تر و باصفاتر شده و جامعه پیشرفت بیشتری خواهد کرد.

وی افزود: در نگاه حضرت امام (ره) می‌توان به روشنی دریافت که زن در یکی از حیاتی‌ترین و زیربنایی‌ترین نهادهای بشری یعنی خانواده تعیین‌کننده جهت حرکت جامعه است. به طوری که می‌فرمایند: «اول مدرسه‌ای که بچه دارد، دامن مادر است». (صحیفه امام خمینی، جلد ۷، صفحه ۲۸۳)

این فعال فرهنگی ادامه داد: همچنین اهمیت زنان در تعلیم و تربیت از دیدگاه امام خمینی در بیانات زیر کاملاً آشکار است: «از دامن شما باید این مطالب شروع بشود که بچه‌ها را تربیت کنید، یک تربیت صحیح اسلامی. بچه‌ها از مادر بهتر چیز اخذ می‌کنند، آن قدری که تحت تأثیر مادر هستند، تحت تأثیر پدر نیستند، تحت تأثیر معلم نیستند». (صحیفه امام خمینی، جلد ۸، صفحه ۳۶۳) و در جایی دیگر تاکید می‌کنند: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر و هم‌دوش مردان یا بهتر از آنان، در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند و از محرومیت‌هایی که توطئه دشمنان و ناآشنایی دوستان از احکام اسلام و قرآن بر آنها بلکه بر اسلام و مسلمانان تحمیل نمودند، شجاعانه و متعهدانه خود را رهانده و از قید خرافاتی که دشمنان برای منافع خود به دست نادانان و بعضی آخوندهای بی‌اطلاع از مصالح مسلمین به وجود آورده بودند؛ خارج نموده‌اند.» (صحیفه امام خمینی، جلد ۲۱، صفحه ۳۹۸-۳۹۷)

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران همچنین بیان کرد: از دیدگاه امام خمینی در نظام اسلامی، زن به عنوان یک انسان می‌تواند مشارکت فعال با مردان در بنای جامعه اسلامی داشته باشد. «زن باید در سرنوشت خودش دخالت داشته باشد». (صحیفه امام خمینی، جلد ۶، صفحه ۳۰۰) «همان طوری که مردها باید در امور سیاسی دخالت کنند و جامعه خودشان را حفظ کنند، زن‌ها هم باید دخالت کنند و جامعه را حفظ کنند. زن‌ها هم باید در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی همدوش مردها باشند.» (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۸، صفحه ۴۰۳)

وی همچنین افزود: رهبر کبیر انقلاب مشارکت زنان در جامعه را نه یک حق بلکه تکلیف و مسؤولیت آنان می‌دانستند. «خانم‌ها حق دارند در سیاست دخالت بکنند، تکلیفشان است». (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۰، صفحه ۱۵)حضرت امام در اظهارات گوناگون همه تلاش‌ها و حرکت‌های انقلابی و مبنای همه چیز در انقلاب اسلامی را مرهون خانم‌ها دانسته‌اند. «این پیروزی را ما از بانوان داریم قبل از اینکه از مردها داشته باشیم. بانوان محترم ما در صف جلو واقع بودند. بانوان عزیز ما اسباب این شدند که مردها هم جرأت و شجاعت پیدا کنند. ما مرهون زحمات شما خانم‌ها هستیم.» (صحیفه امام خمینی، جلد ۷، صفحه ۶)

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در جهان کنونی، زن نقشی انکارناپذیر در فرهنگ ملت‌ها دارد و می‌توان ادعا کرد که جوامع بشری با نقش سازنده و بی‌بدیل زنانشان رشد و تعالی می‌یابند. یکی از عوامل پیروزی انقلاب، شناختی بود که امام نسبت به زنان داشت. ایشان در بخشی از سخنانشان از زنان و جوانان می‌خواهند که فرهنگ واقعی خود را حفظ کنند و به این مهم اشاره می‌کنند: «همان‌طور که با شجاعت ابر قدرت‌ها را خارج کردید، با شجاعت در فرهنگ خودتان کار کنید و در کارهای خودتان، خودتان عمل کنید و اتکای خودتان را هر روز به خارج کم کنید… یکی از امور دیگری هم که باز من گفته‌ام این است که ما را جوری بار آورده بودند که یا باید فرنگی‌مآب باشیم یا هیچ.» (صحیفه امام خمینی، جلد ۱۶، صفحه ۸۴).

وی اضافه کرد: یکی دیگر از گستره‌هایی که زنان می‌توانند از طریق آن به ترویج الگوی ایرانی‌اسلامی بپردازند، حوزه اقتصادی مبتنی بر فرهنگ است. اینکه فرهنگ مصرف‌گرایی در کشور توسط مردم به‌خصوص زنان که مصرف کننده اصلی این نوع کالا هستند، کاهش یابد، بر پویایی اقتصاد و جلوگیری از فرهنگ مصرف‌گرای غرب تأثیر ویژه‌ای خواهد گذاشت.

سیدمدلل‌کار گفت: زنان ما به‌عنوان مدیران فرهنگی خانه و جامعه می‌توانند به پیشبرد اهداف همراه با مردان یا حتی بهتر از آن‌ها در این عرصه فعال باشند. امام در وصیت‌نامه خود به این مهم اشاره کرده و می‌افزاید: «ما مفتخریم که بانوان و زنان پیر و جوان و خرد و کلان‌ در صحنه‌های فرهنگی و اقتصادی و نظامی حاضر، هم‌دوش مردان یا بهتر از آنان در راه تعالی اسلام و مقاصد قرآن کریم فعالیت دارند» (وصیت‌نامه سیاسی الهی امام‌خمینی(ره))

وی در خاتمه افزود: به نظر می‌رسد بنیان‌گذار انقلاب اسلامی به عنوان فقیهی مسلط به احکام و شریعت و همچنین آگاه از شرایط زمانه نقش زنان در تعالی و رشد جامعه اسلامی به سوی هدف اصلی خلقت یعنی رشد و کمال انسانی را پررنگ دانسته است. ایشان بر خودسازی، علم‌آموزی و رشد تفکر در زنان تاکید می‌کردند. علاوه بر این امام خمینی زنان را به عنوان عضو مؤثر جامعه حائز مسؤولیت‌ها و تکالیف بسیاری در عرصه دین و فرهنگ می‌دانستند. تکلیفی که از خانواده آغاز می‌شود و در عرصه‌های مختلف اجتماعی تجلی می‌یابد. از این رو حضور سیاسی و اجتماعی زن نیز در راستای همین هدف است. جامعه بدون حضور مؤثر زنان متعهد، عفیف و دلسوز به جایی نخواهد رسید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha