استاد اخلاق حوزه گفت: جهان در آتش نا امنی میسوزد زیرا نبود توحید و عمل صالح جهان را محو آلودگی و پلیدی میکند و آنهایی که اعمال صالح و اعتقاد درستی ندارند از رحمت خداوند محروم خواهند شد و آنانی که در دنیا با شرافت زندگی کنند مورد توجه پروردگار قرار خواهند گرفت.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزه علمیه خواهران کشور، حجتالاسلام والمسلمین حسین انصاریان در شام شهادت امام جواد(ع) در محفل معارفی حرم بانوی کرامت، گفت: شیعیان تا قبل از غیبت صغری مسائل شرعی، نصایح اخلاقی و احکام اسلامی را از ائمهاطهار(ع) میپرسیدند و راه مستقیم الهی و سلوک را پیدا کرده و نجات مییافتند.
وی افزود: در روایت نقل شده است شخصی به امام جواد(ع) مراجعه کرد و از ایشان خواستار نصیحتی برای سلوک الهی شد، حضرت چهار کلمه در باب اخلاق، روح، عمل و تقوا به وی آموخت و فرمود: اگر شخصی به این روایت عمل کند یقین قطعی است که دربهای رحمت، مغفرت الهی و سعادت بر وی گشوده خواهد شد.
حجتالاسلام انصاریان ادامه داد: این روایت که شامل چهار کلمه میشود دارای عجایب است زیرا گنجی گرانبها از ذخایر آسمانی خواهد بود و خداوند بزرگترین و باعظمت ترین امور را در کوچکترین گنجایش و ظرفیت نهاده است، امیرالمونین علی(ع) در این باره نقل میکند؛ با ارزش ترین و سودمندترین خوردنی دنیا عسل است که خداوند سورهای به نام زنبور عسل دارد که در آن میفرماید؛ شفاء للناس
وی اظهار داشت: خداوند تمام این عظمت را در دل حشره کوچکی قرار داده است و همچنین سنگهای ارزشمند و گرانبهایی مانند عقیق یمن و فیروزه نیشابور در دل سنگهای کوچکی میتوان یافت، عظمت امام معصوم نیز متصل به قدرت ذات الهی است و امام میتواند دریایی از معارف و جهانی از حقایق را در چهار کلمه روایت نقل کند.
استاد اخلاق حوزه مبنی بر تفسیر و عظمت کلام الله در جمله بسمالله الرحمنالرحیم افزود: اگر بخواهیم یک جمله از سخنان خداوند در قرآن کریم را تفسیر کنیم شاید از چند جلد کتاب علمی بیشتر شود، که این امر نشاندهنده قدرت خداوندی است.
وی گفت: مردم دنیا یا با مشکلات اعتقادی و دلبستن به بتهای با جان و بی جان مثل پول، ثروت و مقام دست و پنجه نرم میکنند یا مشکلاتی در اعمال خود دارند مانند افرادی که زنا و ظلم میکنند و ربا میگیرند که هردوی آن باعث خسارت و زیان به روی انسان است و جای خالی خداوند در قلبشان را آلودگی و مفاسد پر میکند.
حجتالاسلام انصاریان ادامه داد: جهان در آتش نا امنی میسوزد زیرا نبود توحید و عمل صالح جهان را محو آلودگی و مفاسد میکند و آنهایی که اعمال صالح و اعتقاد درستی ندارند از رحمت خداوند محروم خواهند شد و آنانی که در دنیا با شرافت زندگی کنند مورد توجه پروردگار قرار خواهند گرفت.
وی در باب ادامه روایت امام جواد(ع) که گنجی از اسرار آسمان و زمین محسوب میشود، مطرح کرد: حضرت فرمودند: توسل بالصبر، اعنتق فقر، احفض شهوات و الخالف الهوی، تفسیر و معنای توسل به صبر یعنی پناه بردن در هر زمان و مکان به خداوند که باعث حمایت خداوند از بندهاش میشود، خیلیها نتوانستند در مقابل مشکلات صبر و تحمل کنند و در لحظه آخر خود را به شیطان فروختند، به تعبیر ابن سینا که نقل میکند؛ من از آخرت ترسی نخواهم داشت بلکه از حال قبل آخرت هراسانم زیرا حال و شرایط در آن زمان، آخرت را خواهد ساخت.
استاد اخلاق حوزه افزود: در آغوش کشیدن فقر به معنای پذیرفتن هر مقدار رزقی است که خداوند برایت مقدر کرده است زیرا او نسبت به تمام امور آگاه است، انالله بصیر بالعباد، در داستان حضرت موسی بن عمران نقل شده است وقتی ایشان که برای عبادت به کوه طور میرفت در اثنای راه فقیر و درماندهای را دید که آن شخص از حضرت درخواست کرد تا برایش دعا کند و خداوند ثروت زیادی را به وی عطا کند و حضرت هم چنین کرد، اما خداوند که نسبت به تمام امور، گنجایش و ظرفیت هر بندهای آگاه تر است برای اثبات این امر درخواست حضرت موسی را اجابت نمود، بعد از گذشتن دو روز از عبادت و هنگام برگشت، حضرت جمعیت انبوهی را در راه مشاهده کرد و وقتی شرح ماجرا را پرسید به ایشان گفتند؛ جوانی که تازه به ثروت رسیده بود برای خوشگذرانی به شرب خمر و مستی پرداخت و شخصی را هم به قتل رساند.
وی در پایان مطرح کرد: احفض الشهوات به معنای حفظ کردن خود از شهوات برای جلوگیری از یأس و نابودی در پی دویدن به دنبال آرزوهای فریب دهنده دنیا است زیرا ذات این خواستههای غیر مشروع و نامعقول، فریب انسان و سوق دهنده به سوی گمراهی خواهد بود و الخالف الهوی یعنی اینکه بنده بداند پروردگار او را چه در هنگام عبادت و چه در هنگام گناه کردن میبیند و سعی میکند خود را در هر حالتی حفظ کند و با حیا زندگی کند.
انتهای پیام/
نظر شما