خداوند آثار رحمت را در انفاق قرار داده است

استاد اخلاق حوزه گفت: آن‌هایی که اهل انفاق با اموال، زبان، ادب، آبروی خود و... باشند، خداوند ۷۰۰ برابر آن را نه در آخرت، بلکه در دنیا به آنان برمی‌گرداند، شخص بی‌ادب نمی‌تواند خلأ زندگی خود و مردم را برطرف کند اما با انفاق ادب می‌تواند درب‌های فیض رحمت خداوند را به سوی خود باز کند.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان در محفل معارفی شامگاه حرم بانوی کرامت، گفت: در توضیح و تفصیل روایت رحمت و سعادت امام‌جواد(ع) که می‌فرمایند؛ تَوسَّدِ الصَّبرَ، اعتَنِقِ الفَقرَ، ارفُضِ الشَّهَواتِ، خالِفِ الهَوی، به اعتَنِقِ الفَقرَ یعنی پذیرفتن و در آغوش گرفتن محدودیت‌های اقتصادی رسیدیم که انسان نباید بابت آن از پروردگار هستی که خالق کل عالم است، ناراحت و دلسرد شود زیرا خداوند متعال عاشق بنده خویش است.

وی افزود: پروردگار عالم توانایی وسعت بخشیدن رزق و افزودن به قدرت اقتصادی هر یک از بندگان خویش رل به طور تمام و کمال در اختیار دارد اما تاریخ و نص صریح قرآن کریم اثبات کرده است که انسان به دلیل محدودیت‌های درونی و فکری تاب و تحمل ثروت هنگفت و کلان را ندارد زیرا احتمال تبدیل شدن به نسخه کوچکی از قارون در وی افزایش می‌یابد.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: مشکل قارون با حضرت موسی(ع) و مومنین آن زمان، ثروت زیادش بود زیرا طبق نقل تاریخ قارون به مدت ۲۵ سال معلم تورات و مربی مردم بود، وقتی که به ثروت رسید از تورات و احکام آن دست کشید و شبانه روز به اضافه کردن ثروتش مشغول شد و حتی از انفاق (بر طرف کردن خلأ زندگی مردم) نیز، امتناع می‌ورزید.

وی باتوجه به باز شدن درب رحمت و مغفرت خداوند در اثر انفاق اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید؛ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ وَاللَّهُ یُضَاعِفُ لِمَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ ( مثَل آنان که مال خود را در راه خدا انفاق می‌کنند، مثَل دانه‌ای است که هفت خوشه برآورد و در هر خوشه‌ای صد دانه باشد، خدا پاداش هر که را که بخواهد، چند برابر می‌کند و خدا گشایش‌دهنده و داناست).

حجت‌الاسلام انصاریان ادامه داد: آن‌هایی که اهل انفاق با اموال، زبان، ادب، آبروی خود و... باشند، خداوند ۷۰۰ برابر آن را نه در آخرت، بلکه در دنیا به آنان برمی‌گرداند، شخص بی‌ادب نمی‌تواند خلأ زندگی خود و مردم را برطرف کند اما با انفاق ادب می‌تواند درب‌های فیض رحمت خداوند را به سوی خود باز کند.

وی در ادامه توضیحات افزود: هنگامی که حر بن یزدیدریاحی برای تسلیم کردن امام‌حسین(ع) سراغ ایشان رفت، امام(ع) هنگام رسیدن وقت نماز او را به برپایی نماز جماعت در بین لشکریانش امر کرد و حر خطاب به امام(ع) فرمود؛ با وجود شخص مثل شما یابن رسول‌الله دور از ادب و اخلاق است که لشکریانم بر من اقتدا کنند و وقتی که مجادله لفظی بین‌شان بیشتر شد، امام(ع) به او فرمود؛ مادرت به عذایت بنشیند اما حر بنابر وجود مبارک حضرت فاطمه‌الزهرا(س) که مادر امام(ع) بود سکوت کرد و رسم ادب را بجا آورد و در نهایت عاقبت بخیر شد و انفاق ادبش خلأ زندگی‌اش از بین رفت و خداوند جهنم را بر وی به جنت تبدیل کرد.

استاد اخلاق حوزه مطرح کرد: مرحوم فیض کاشانی نقل می‌کند؛ در زمان سلاطین صفویه به وی پیشنهاد ریاست معنوی ملت و حوزه علمیه با ثروت و امکانات فراوان شد، اما ایشان دست رد بر سینه سلاطین صفویه زد و به رزق و محدودیت مالی و اقتصادی که خداوند بر او مقدر کرده بود بسنده کرد، خداوند نیز در ازای این اطاعت و رضایت درب‌های کسب علوم و کشف اسرار روایات پیامبر(ص) و اهل‌بیت(ع) بر وی گشود.

وی در پایان اظهار کرد: انسان حکمت خداوند را نمی‌داند، چه بسا ثروت و قدرت اقتصادی او را به قارونی تبدیل کند که ثروت میان او و خداوند فاصله عمیقی ایجاد کند که قابل برگشت نباشد و این ثروت برای او مرکبی بسازد که او را به جای جنت، مستقیم به جهنم هدایت کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha