سلسله جلسات «غدیر تا مباهله» با محوریت شرح خطبه غدیریه در حوزه علمیه ریحانه‌النبی(س) شادگان برگزار شد

سلسله جلسات اخلاقی_تربیتی و علمی با عنوان «غدیر تا مباهله» با محوریت شرح خطبه غدیریه در حوزه علمیه ریحانه‌النبی(س) شادگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، سلسله جلسات اخلاقی_تربیتی و علمی با عنوان «غدیر تا مباهله» با محوریت شرح خطبه غدیریه در حوزه علمیه ریحانه‌النبی(س) شهرستان شادگان با حضور طلاب و اساتید حوزه‌ علمیه برگزار شد.

در نشست اول آلبولافی، مدیر مدرسه علمیه ریحانه‌النبی(س) ضمن بیان اهمیت طلب علم برای طلاب و عمل به آن بیان داشت، در عید غدیر از جمله وظایف ما مسلمانان شاد بودن و شاد کردن برداران دینی ماست، اگر هزینه‌ای برای هبه دادن باشد هدیه می‌دهیم ولی اگر نبود با خوش خلقی لبخند را به برداران دینی‌مان هدیه می‌کنیم زیرا که در روایت آمده؛ اخلاق نیکو صدقه و انفاق است و به هر میزان خوش اخلاق و مهربان باشیم نشان از نبوغ فکری و میزان عقل ماست.

مدیر حوزه علمیه ادامه داد، اولین پیام خطبه غدیر، معرفتی است بصورتی که خطبه غدیر ارتباطی است بین توحید، نبوت و ولایت، زیرا کسی که توحید را قبول دارد باید به نبوت که خدا امر کرده اعتقاد داشته باشد و کسی که به این دو اعتقاد و باور دارد باید به ولایت ایمان داشته باشد زیرا مکمل هم هستند و با هم مرتبطند و کسی که ولایت را قبول ندارد توحید را نپذیرفته و اعتقاد به توحید و نبوت او دچار مشکل شده است زیرا این ترتیب ولایت‌ها به صورت طولی است و در عرض هم نیستند.

خانم آلبولافی ادامه داد، نکته دوم خطبه، تعیین جانشین پیامبر توسط خدای متعال است و آنچه در این خطبه توجه انسان را جلب می‌کند این است که این خطبه نه فقط برای مردم آن سرزمین و نه فقط برای مسلمانان مدینه و مناطق دیگر بوده که آن سال حج نیامدند؛ بلکه برای همه مسلمین و همه بشریت تا قیامت است.

وی افزود: در این خطبه بیش از ۴۰ بار پیامبر(ص) می‌فرمایند «معاشر الناس»، یعنی همه گروه‌ها و همه اقشار مردم، چه مردمی که حضور دارید و چه غایبین، در بعضی از قسمت‌های دیگر تعبیر می‌کنند «اعلمُ کل ابیض و اسود»، به همگان اعلام می‌کنم سفید یا سیاه، مهاجر یا انصار، اصحاب یا تابعین، حاضر یا غایب، عجم یا عرب، حر یا مملوک، حتی صغیر و کبیر، این نکته مهم است که صغیر تکلیفی از جهت فقهی ندارد، صغیر مادام که بالغ نشود به چه‌چیز مکلف است؟ اما این خطبه از آن جهت که می‌خواهد سرنوشت انسان را تا قیامت روشن سازد آن‌قدر مهم است که مخاطبش صغیر و کبیر است.

مدیر حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: آخرین نکته این جلسه از خطبه غدیریه، یکی از روایاتی که با آن می‌توانیم آیه تبلیغ و آیه اکمال را تفسیر کنیم خطبه پیامبر در روز غدیر است پیامبر در این خطبه اشاره به آیه تبلیغ می‌کنند که بر حضرت نازل گردید «‌یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» جبرئیل سه بار آمد و این دستور را ابلاغ کرد، آن‌قدر مسئله حساس و شرایط حاد بود که پیامبر به جبرئیل فرمود به خدا عرض کند او را از ابلاغ این دستور معاف کنند، خدای تبارک و تعالی فرمود نگران نباش من تو را از مکر منافقین و دشمنان حفظ می‌کنم.

از دیگر برنامه‌های این نشست، بستن عقد اخوت بین طلاب، توزیع پک فرهنگی به طلاب جهت تبلیغ پذیرش و پذیرایی بود.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha