برپایی نشست «زن شدن به مثابه انکشاف خدا در الهیات پسامسیحی مری دیلی» در قم

عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده گفت: «مری‌دیلی» یک الهی‌دان فمینیست مسیحی رادیکالی است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، نشست «زن شدن به مثابه انکشاف خدا در الهیات پسامسیحی مری دیلی» با حضور دو تن از اساتید و اعضای هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده در سالن نشست‌های این مرکز، برگزار شد.

زهرا شریف، عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده زن و خانواده در این نشست، با بیان اینکه از ابتدا، آزادی خواسته زنان فمینیست بوده است، گفت: از نظر «مری‌دیلی» آزادی یک مفهوم الهیاتی و فلسفی دارد که به معنای تمایل زنان به وجود اصیل است؛ یعنی تاکنون دچار یک هویت کاذب بودند؛ اما از الان باید بدانند که وجود اصیلی هستند و تعامل پویا و توقف ناپذیر داشته باشند.

وی زن شدن را به مثابه انکشاف خدا در الهیات پسامسیحی «مری‌دیلی» دانست و افزود: زن شدن از دیدگاه «مری دیلی» با دو امر یعنی تعالی و اندیشه با خدا محقق می‌شود؛ به عبارت دیگر یعنی هم فلسفی و هم الهی است.

عضو هیئت‌ علمی پژوهشکده زن و خانواده به موضوع الهیات مسیحی پرداخت و گفت: در الهیات مسیحی، مسیح دارای قرب بی واسطه با خداوند است به‌ نحوی‌ که کسی غیر از او نمی‌تواند اراده خدا را به نحو کامل و مستقیم و بلاواسطه دریافت و محقّق کنند و نسبت به همه انسان‌ها، برتری ذاتی دارد.

همچنین در این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین مجید دهقان چشم‌انداز «مری‌دیلی» با توجه به زمانی که در آن ایستاده است را ترکیبی از فلسفه و نگرش فمنیستی دانست و گفت: رویکرد «مری‌دیلی» به الهیات، رویکرد انضمامی است؛ یعنی در فلسفه در اگزیستانسیالیسم و در فمینیست در رادیکالیسم است.

وی تاکید کرد: تلفیق اینکه شخصی با نگاه اگزیستانسیالیسم به خدا می‌پردازد که توأم با نگاه رادیکالیستی است، تفسیری از الهیاتی را بیان می‌کند که در عین اینکه رابطه وجودی بین انسان و خدا وجود دارد، در فاز اول هرگونه رابطه پدرسالارانه را در آن نفی می‌کند و در فاز دوم، الهیاتی را می‌سازد که زن در آن می‌تواند بدون قرار گرفتن در ساختار مردانه، به خودشکوفایی برسد.

گفتنی است «پژوهشکده زن و خانواده» اولین واحد پژوهشی رسمی حوزوی است که بر اساس مصوّبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی حوزه‌های علمیه، مرجع رسمیت بخشیدن به نهادهای پژوهشی حوزوی به شما می‌آید.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha