اجتماعات مؤمنانه جریان مقاومت فرهنگی را تقویت می‌کند

مدیر پژوهشکده زن و خانواده گفت: اگر می‌گوئیم «خواهرم حجابت و برادرم نگاهت»؛ اما با برخورد بد مواجه می‌شویم و در امر به معروف با در بسته مواجه می‌شویم برای این است که اجتماع مؤمنانه را شکل ندادیم.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدرضا زیبایی‌نژاد مدیر پژوهشکده زن و خانواده در نشست «️شکل‌دهی به اجتماع مؤمنانه، به مثابه راهبری مقاومتی خانواده» از سلسله نشست‌های زنان و مکتب عاشورا که در پژوهشکده زن و خانواده برگزار شد، عنوان کرد: زمانی که افرادی در جامعه‌ای در اقلیت قرار دارند شکل‌دهی اجتماعات به مناسبت‌های فرهنگی و دینی می‌تواند برای آنان هویت‌ساز باشد.

وی با بیان اینکه مجالس عزاداری، روضه‌های خانگی و... مناسکی هستند که گروهی در آن جمع می‌شوند و می‌توانند هم‌افزایی داشته باشند، تصریح کرد: زمانی که این افراد هم‌افزایی دارند، اگر در جامعه، در اقلیّت هم باشند می‌توانند از این ظرفیت استفاده کنند تا خود را بازیابی کنند و هویت خود را حول محور اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل دهند.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده افزود: زمانی که مهاجرت از روستا به شهر یا از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ رُخ می‌دهد، افراد دچار مشکلاتی می‌شوند؛ زیرا در روستا و شهرهایشان یک سیستم حمایتی و نظارتی داشتند و اغلب افراد هم دیگر را می‌شناختند و نسبت به امور هم اشراف داشتند و در صورتی که مشکلی ایجاد می‌شد متوجه می‌شدند؛ اما در شهرهای بزرگ، این شبکه نظارتی و حمایتی وجود ندارد؛ لذا دچار آسیب‌های اجتماعی می‌شوند.

وی وجود حسینیه‌هایی چون: حسینیه همدانی‌های مقیم تهران، آذربایجانی‌های مقیم قم و... را بهانه‌ای برای پیوند و ایجاد ارتباطات مردمی دانست و افزود: در حقیقت اینگونه اجتماعات، کارکردهای مختلف خدماتی، اجتماعی و فرهنگی دارد و طبیعتا هویت ساز است؛ لذا به حکمرانان توصیه می‌کنیم که نباید به خاطر هیئت‌های بزرگ، هیئت‌های کوچک را از بین برد؛ زیرا هیئت‌های منطقه‌ای و محله، کارکردهای مختلفی دارند و می‌توانند فساد را در مقیاس خود کاهش دهند.

حجت‌الاسلام زیبایی‌نژد با بیان اینکه محبت اهل‌بیت علیهم‌السلام، این ظرفیت را دارد که اجتماعات ثانویه (اجتماعی بعد از خانواده) را شکل دهد، گفت: هیئت، اجتماعی است که حول محور اهل‌بیت علیهم‌السلام شکل گرفته است؛ اما این اجتماع اختصاص به این امر نیست و افراد آن در طول سال با یکدیگر ارتباط دارند و در زمینه‌های مختلف تفریحی، کمک رسانی به یکدیگر و... فعال هستند.

وی ادامه داد: هیئتی که افراد آن در طول سال با یکدیگر ارتباط دارند، نسبت به هیئتی که فقط مناسکی هستند، مطلوب‌تر است؛ زیرا هیئت‌ها در این صورت، محور اتّصال اجتماعی، غم‌خواری و ارتباطات می‌شوند.

زیبایی‌نژاد با تاکید بر ایجاد اجتماع مؤمنانه حول محور احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام گفت: این اجتماع، جایگاه ویژه‌تری نسبت به «اجتماعی که بر محور حبّ اهل‌بیت علیهم السلام» و «اجتماعی که افراد آن در طول سال با هم ارتباط دارند» دارد؛ زیرا این اجتماع، فضائل اخلاقی را تقویت، رذایل اخلاقی را کاهش و رفتارها را اصلاح می‌کند.

وی اضافه کرد: زمانی که این پیوندها تقویت شود، این اجتماع هویت ایجاد می‌کند؛ مثلاً فرد در معرفی خودش بیان می‌کند: من عضو فلان هیئت هستم؛ در مجموع زمانی که هویت فرد با این هیئت باشد، این اجتماع باعث الگوی کنشگری و سبک زندگی و تَعاوَنُوا عَلَی الْبِرِّ (همکاری و هدایت یکدیگر به سمت انجام کار نیک) می‌شود.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه اجتماع قدرت روحی را تقویت می‌کند، گفت: اجتماع، ایجاد قدرت می‌کند؛ زیرا زمانی که افراد تنها هستند، احساس ضعف دارند؛ اما زمانی که وارد یک گروه یا جمع می‌شود، احساس قدرت می‌کنند.

وی یادآور شد: اوج شکل گیری اجتماع مؤمنانه زمانی است که متن اصلی زندگی شود؛ یعنی متن زندگی روزمره خانواده یک اجتماع مؤمنانه برای احیای امر اهل‌بیت علیهم‌السلام شود و مناسبت افراد با یکدیگر حول محور ائمه معصومین علیهم‌السلام، بازسازی شود.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین زیبایی‌نژاد تصریح کرد: مثلاً توافق شود اگر روزانه کارهای خوبی انجام می‌دهیم، ثواب کارهای خوب را به امام حسین علیه‌السلام هدیه کنیم، هر روز در صورت امکان گروهی یا حتی فردی، بر سر سفره بسم‌الله بگوئیم و آداب سفره را رعایت کنیم، زندگی‌مان با اولویت اهل بیت علیهم‌السلام باشد؛ برای مثال در خرید تکیه به کفّار نکنیم، جنس ایرانی بخریم و از بازار مسلمین خرید کنیم یا در تفریح و زندگی روزانه رنگ و بوی اهل‌بیت علیهم‌السلام جاری باشد.

وی اظهار کرد: ائمه اطهار علیهم‌السلام از زمان شهادت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله تا آغاز غیبت امام زمان ارواحنافداه، یک حیات ۲۵۰ساله داشتند که شیعه همواره در آن در حاشیه جامعه بوده است؛ اما اهل‌بیت علیهم‌السلام برای شیعیان برنامه‌ها و طرح‌هایی داشتند تا هویت مستقل شیعه به درستی شکل بگیرد و شیعه هم‌افزا، پویا و با نشاط باشد که یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها اجتماعات مؤمنانه بوده است.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده با بیان اینکه در روایات متعددی به اهمیت اجتماعات مؤمنانه و زیارت برادر مؤمنانه تأکید کردند، گفت: در روایات آمده است که هر کسی به خاطر رضای خدا به دیدن برادر مؤمن خود برود، خداوند متعال به ۷۰ هزار فرشته مأموریت می‌دهد تا هنگام بازگشت به خانه‌اش به وی گویند: خوشا به حال تو، بهشت گوارایت باد.

وی یادآور شد: در روایات بسیاری تأکید شده است که به خانه برادر مؤمن بروید و او را زیارت کنید؛ زیرا زمانی که افراد به خانه یکدیگر می‌روند، ارتباطات قوی‌تر می‌شود.

زیبایی‌نژاد به سخن امام صادق علیه‌السلام به اصحاب خود اشاره کرد و گفت: آن حضرت می‌فرماید: «اِتَّقُوا اللّه، و کونوا إخوَةً بَرَرَةً، مُتَحابّینَ فِی اللّه مُتَواصِلینَ مُتَراحِمینَ، تَزاوَروا و تَلاقَوا و تَذاکروا أمرَنا و أحیوهُ؛ یعنی از خدا بترسید و برادرانی نیکوکار باشید. در راه خدا یکدیگر را دوست بدارید، به یکدیگر بپیوندید، با هم مهربان باشید، یکدیگر را ببینید و به دیدار یکدیگر بروید و همدیگر پیرامون امر ما گفت‌وگو کنید.»

وی یادآور شد: اگر می‌گوئیم «خواهرم حجابت و برادرم نگاهت»؛ اما با برخورد بد مواجه می‌شویم و در امر به معروف با در بسته مواجه می‌شویم برای این است که اجتماع مؤمنانه را شکل ندادیم.

مدیر پژوهشکده زن و خانواده تأکید کرد: اجتماعات مؤمنانه جریان مقاومت فرهنگی را تقویت می‌کند و اگر این اجتماع ایمانی بزرگ و قدرت‌مند شوند، در عرصه‌های مختلف می‌توانند مطالبه‌گری کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha