نشست علمی بررسی اندیشه‌ها و نقش تمدنی علامه ملاعبدالله بهابادی در عصر صفوی در قم برگزار شد

معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، نشست علمی «بررسی اندیشه‌ها و نقش تمدنی علامه ملاعبدالله بهابادی در عصر صفوی» را برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، معاونت پژوهش حوزه علمیه خواهران استان قم، نشست علمی «بررسی اندیشه‌ها و نقش تمدنی علامه ملاعبدالله بهابادی در عصر صفوی» را برگزار کرد.

این نشست علمی که با همکاری همایش بین‌المللی علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی و پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با حضور خانم حیاتی به عنوان دبیر علمی نشست در سالن جلسات مدیریت حوزه علمیه خواهران استان قم صورت گرفت.

در ابتدای این همایش، دکتر حسن عبدی‌پور، دبیر علمی، ضمن معرفی کنگره و فراخوان دریافت مقالات تا 20 مردادماه در رابطه با موضوع «نقش علامه در ساخت تمدن شیعی» بیان کرد: نقش علامه بهابادی در ساخت تمدن شیعه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه علامه بهابادی را می‌توان یک عالم و شخصیت تراز به عنوان الگویی برای ساخت تمدن اسلامی دانست، افزود: ایشان در پی‌ریزی و ساخت تمدن شیعی مشارکت داشته و تولیت و حاکمیت بر شهر نجف را به دستور شاه طهماسب صفوی در قرن دهم هجری به عهده گرفتند.

دکتر علی اکبر مومنی، مدیر کمیته متون همایش در بیان ظرفیت‌های پژوهشی در آثار علامه بهابادی یزدی مهمترین موارد را «شخصیت‌شناسی علامه ملاعبدالله، شخصیت‌های اثرگذار بر علامه، گرایش‌های علمی علامه با توجه به زمینه‌ها، عوامل و جریان شناسی زمان ایشان، تحلیل اوضاع سیاسی-مذهبی زمان علامه به ویژه تغییر مذهب رسمی کشور ایران به شیعه، توسعه دانش منطق توسط علامه ملاعبدالله، توجه به دانش منطق در حوزه شیعی، آرای فلسفی و کلامی علامه ملاعبدالله یزدی و آرای فقهی ایشان برشمرد.

در ادامه دکتر رضا عیسی‌نیا، عضو شورای علمی همایش با این سؤال که چرا باید به سراغ علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی رفت؟ شناخت ملا عبدالله بهابادی را راهی برای تأمل در وضعیت خویشتن حوزه‌های علمیه بیان کرد.

 وی مهم‌ترین شاخصه علامه ملاعبدالله را در هم آمیختن حوزه مطالعاتی منقولات و معقولات دانست و گفت: برای فهم جایگاه علامه بهابادی باید چهار موقعیت همزمان با ایشان را بررسی و تحلیل نمود: موقعیت فلسفی شیراز، موقعیت فضای اروپا، موقعیت اخباری‌گری و صوفی‌گری و موقعیت حاکمیتی و امنیتی ایران.

عیسی‌نیا تاکید کرد: تحلیل مناسب از موقعیت زمان علامه ملا عبدالله و تطبیق آن بر شرایط کنونی حوزه‌های علمیه، می‌تواند راهگشا برای دستیابی به رسالت حوزه‌های علمیه در جامعه باشد.

در پایان این نشست، دکتر حسین لطیفی، مدیر پروژه منطقی علامه ملاعبدالله با بیان تأثیرگذاری علامه بهابادی بر گسترش علم منطق تصریح کرد: مهمترین ویژگی ایشان، عجین کردن علم منطق با علم کلام بوده که در کتاب «حاشیه ملاعبدالله» قابل مشاهده است.

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha