کلاس صحیفه سجادیه در حوزه علمیه بانو امین(ره) تهران برگزار شد

حوزه علمیه بانو امین(ره)  استان تهران در راستای برنامه پنج ساله در جهت تربیت و تهذیب طلاب، کلاس صحیفه سجادیه را با حضور کادر، طلاب و بانوان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین اعوانی برگزار کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حوزه علمیه بانو امین(ره)  استان تهران در راستای برنامه پنج ساله در جهت تربیت و تهذیب طلاب، کلاس صحیفه سجادیه را با حضور کادر، طلاب و بانوان توسط حجت‌الاسلام والمسلمین اعوانی برگزار کرد.

اعوانی مبحث را با دعای ۱۷ و ادامه موضوع شیطان شروع کرد و گفت: حضرت سجاد علیه‌السلام در این دعا از عداوت و کید شیطان به خدای متعال پناه می‌برند و این پناهندگی را به همه ما یاد می‌دهند تا جایی که برای ما عادت بشود؛ همچنین دعای۲۵ حضرت باید دائما در گوش ما زنگ بزند که خدایا من را از کسانی قرار بده که پناه بردن به حضرتت عادتش بشود.

وی افزود: شیطان مستمرا مشغول به کار است و موفق عمل کرده و ما مستمرا باید پناه ببریم، حتی افراد خوب هم که اهل طاعت هستند رشدی نمی‌کنند چون وقتی ذره‌ای خدا در جیب ما می‌ریزد شیطان جیب ما را می‌زند، مثلا اگر نماز شبی می‌خوانیم شیطان با عجبی که در دل ما می‌اندازد، اثر آن نماز را می‌دزدد.

این استاد حوزه علمیه گفت: حضرت در ابتدای دعای ۲۰ از خدا می‌خواهند: خدایا به وسیله عجب عبادت من را فاسد نکن، این کید عجب را شیطان برای افراد خوب به کار می‌برد ولی افراد بد که خودشان راحت از شیطان پیروی می‌کنند. لذا حضرت دائم از عداوت و سپس از کید شیطان به خدا پناه می‌برند.

اعوانی ادامه داد: یک سری کارها را خدا در قبال دشمنی شیطان به ما یاد داده که بخشی از پناهندگی است. آنچه که ولی خدا به ما یاد داده این است که در مقام تکوین کار به دست خدا است پس پناه می‌بریم، و در مقام تشریع ولی خدا کار راضابطه‌مند می‌داند؛ یعنی من هم یک سری کارها را باید بکنم تا این پناهندگی حاصل بشود. 

وی گفت: تا اینکه حضرت در بند ۶ می‌فرماید: ( اللهم لا تجعل له فی قلوبنا مدخلا؛ خدایا برای شیطان در قلب‌های ما مدخلی قرار نده، مدخل یعنی محل داخل شدن. این مداخل چیست؟ در یک بیان کلی اگر بخواهیم این مداخل را لیست کنیم، بهترین گزینه جنود عقل و جهل اصول کافی است، روایت ۱۴ که مرحوم کلینی در جلد اول کتاب کافی آورده که‌ امام صادق علیه‌السلام در آن روایت ۷۵ لشکر برای عقل و ۷۵ لشکر برای جهل ذکر می‌کنند که این منافذ جهل دقیقا مداخلی هست که شیطان می‌تواند از آنها نفوذ کند و داخل‌ شود. این قلبی که‌ مداخل شیطان در آن قرار می گیرد نه لزوما آن قلب صنوبری بلکه منظور آن محل تصمیم گیری و محلی که به واسطه آن انسان تفکر و تأمل می کند.

این استاد حوزوی افزود: از اهم مصادیق این مداخل کفران نعمت است. شکر از جنود عقل است و در مقابلش کفران از جنود جهل. و خدا آنقدر از این بابت ناراحت است که می‌فرماید: (قتل الانسان ما اکفره ) کشته باد انسان چقدر او ناسپاس است و در سوره اعراف آیه ۱۷ هم خدا می‌فرماید ثم لاتینهم من بین ایدیهم و من خلفهم و عن ایمانم و عن شمائلهم ولا تجدو اکثرهم شاکرین، لذا حضرت امیرالمومنین علیه‌السلام و حضرت سجاد علیه‌السلام هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوند داشته‌ها را لیست می‌کنند و می‌فرمایند: الحمدلله؛ چون می‌خواهند مدخل شیطان را ببندند و قیچی کنند و نمی‌گذارند شیطان از این مداخل نفوذ کند. 

انتهای‌پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha