مصاحبه با نویسنده کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهالت مدرن»

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، با خانم آزاده آخوندی نویسنده کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهالت مدرن»

خبرنگار پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، گفت و گویی با خانم آزاده آخوندی نویسنده کتاب «سبک زندگی مؤمنانه و جهان مدرن» انجام داده که که آن را در ادامه می خوانید:

ـ لطفا خودتان را معرفی کنید و فعالیت های خودتان را تا به امروز بفرمایید.

اینجانب آزاده آخوندی متولد۱۳۶۹ فارغ التحصیل رشته اخلاق و تربیت اسلامی از موسسه علمیه آموزش عالی امام حسین علیه السلام هستم، در دوران تحصیلات در مقطع سطح ۲ و ۳ مقالاتی نوشتم و پایان نامه سطح۲ با موضوع «اثرات حفظ محیط زیست از نگاه اسلام» را با موفقیت گذراندم و به عنوان دانش آموختۀ حوزه حضرت زینب (سلام الله علیها) به نوشتن مقاله «روابط محارم در خانواده از نگاه اسلام» با جمعی از دوستان پرداختم و از پایان نامه خود در مقطع سطح ۳ با موضوع« اثرات سوء اخلاقی جهالت مدرن بر سبک زندگی مومنانه» با نمره عالی دفاع کردم و هم اکنون به عنوان کارشناس پژوهش در مدرسه علمیه تخصصی امام حسین (علیه السلام) مشغول به خدمت هستم.

در حوزه فرهنگی در حیطه حجاب و عفاف در دوره های خانم اسلاملو شرکت کردم و به صورت متوسط هم چنان فعال هستم و در گروه راسخون و در مباحثات فعالیت دارم.

ـ نویسندگی را از کجا و چگونه آغاز کردید؟

نقطه آغاز برای انگیزه اینجانب پایان نامه سطح ۲ بود و کشف توانایی و علاقه در این زمینه موجب شد تا دستی به قلم اما نه به صورت پیشرفته ببرم.

 ـ چه توصیه‌هایی برای سایر طلاب خواهر علاقه‌مند به نویسندگی دارید؟ 

همه طلاب موظفند برای حفظ علم به خصوص علوم دینی به صرف درس خواندن اکتفا نکنند و ترس از نوشتن را با اقدام به نوشتن هرچند ضعیف از بین ببرند؛ زیرا بسیاری از ابعاد و گسترۀ علوم دینی در تحقیق و پژوهش ها کشف می شود و گسترش می یابد.

ـ هدف و انگیزه اصلی شما از نگارش کتاب‌تان چیست؟

انتشار علوم دینی و نگاه دینی و آگاهی دادن به دیگران در مورد نگاه عمیق دینی و توجهات بی نظیر دین اسلام درباره موضوعات مختلف انگیزه اصلی ام بود.

ـ آیا در این کتاب ابداعات و نوآوری داشته اید؟

بله در این کتاب به گونه ای به تفکیک و تلفیق دین با دنیای مدرن پرداخته شده است که خلط های رخ داده بین دین و دنیای مدرن موجب جهالت مدرن شده است.

ـ محتوای کتاب خود را به‌ صورت مختصر توضیح دهید.

این کتاب به تفاوت نوع بینش و گرایش و کنشی که در سبک زندگی مومنانه باید باشد با نوع بینش و گرایش و کنشی که دنیای مدرن برای انسان ها رقم می زند پرداخته است که با وجود پیشرفتهای علمی، شاهد رکود بینش قوی دینی، ضعف درانگیزه های عبادی و عدم رفتارهای اخلاقی صحیح در حوزه فری و اجتماعی افراد هستیم، این ها حاصل دنیای مدرنیته است که با تغییر نظام معرفتی مومنان، آن ها را در پیدا کردن راه تعالی و سعادت سردرگم کرده و موجب جهل در آن ها شده است.

این کتاب با پرداختن به مصداق های ضعف دینی مومنان در دنیای امروز به ارائه راهکار هم پرداخته است.

ـ نظرتان در خصوص نقدهای ادبی و علمی در آثار طلاب خواهر چیست؟ 

بعضی از طلاب با جدی نگرفتن امر پژوهش موجب سهل انگای در نوشتن پایان نامه خود می شوند و با عدم توجه به نکاتی که بارها و بارها در کلاس ها آموزش داده شده است سیر منطقی و علمی را در پایان نامه رعایت نمی کنند و با جمع آوری مطالب سطحی و عدم تحلیل صحیح بر آن موجب تضعیف و به هدر رفتن یک موضوع علمی می شوند.

ـ به نظر شما طلبه خواهری که قلم در دست می‌گیرد، چه مسئولیتی در قبال خواننده دارد؟

مطالب تکراری را جمع آوری نکند، مطابق با مسائل روز جامعه و دغدغه مردم بنویسد، محتوا را ساده با بیان گویا بنویسد و بداند با توجه به ارزش و اهمیت وقت، کتابی بنویسد که با خواندن آن، ارزش گرفتن وقت خواننده را داشته باشد گویا خود، خواننده این کتاب است.

ـ فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در بین طلاب خواهر را چگونه ارزیابی می نمایید؟ 

بطور کلی فرهنگ کتاب خوانی در ایران ضعیف است و در طلاب محدود به کتب درسی است در حالی که سطح علمی طلاب با خواندن کتب علمی و فرهنگی غیر درسی زیاد می شود و ذهن و اندیشه با گسترده کردن دامنه مطالعاتی، عمیق و وسیع می شود.

ـ برای ارتقای فرهنگ کتاب‌خوانی میان طلاب خواهر از کجا و چگونه باید شروع کرد؟

با تشویق طلاب به نوشتن مقالات با موضوعات مختلف، شرکت در جشنواره ها و مسابقه کتابخوانی از کتب غیر درسی به صورت اجباری در طول ترم برگزار شود.

ـ به‌عنوان یک نویسنده چه انتظاری از خوانندگان کتاب تان دارید؟

خواندن با دقت و بیش از یک بار کتاب تا محتواها بهتر جا بیفتد و قابل فهم تر شود، تطبیق مصداق های کتاب با زندگی خود در درستی و نادرستی راهی که تاکنون طی کرده اند و به کاربردن راهکارها برای اثر بخشی عمیق سبک زندگی مومنانه در تمام ابعاد زندگی و درنهایت متعالی شدن.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha