هدف از تشکیل خانواده در اسلام، دستیابی به اطمینان روحی است

فعال حوزه زن و خانواده گفت: از دیدگاه فرهنگ اسلامی چنین استنباط می‏ گردد که گرایش برای تشکیل خانواده از احساس ژرف متأثر گردیده است و نیازمندی روح و روان و احتیاج عاطفی در یک چهارچوب معنوی رشد دهنده آدمی را وادار می‏ کند تا در فرصتی مناسب به این مسئله جامه عمل بپوشاند که هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابی به اطمینان روحی است تا انسان پس از رسیدن به این مرحله احساس نماید به خویشتن اصل خویش نائل گردیده است و به اعتبار آن، رحمت و مودت در روابط نظام آفرینش می‏ باشد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، زهرا سرگزی پور فعال فرهنگی حوزه زن و خانواده در رابطه با جایگاه و ارزش تشکیل خانواده از دیدگاه امام رضا(ع) بیان کرد: محکم ‏ترین و برترین برنامه برای جلوگیری از گناه و صیانت جامعه و نجات دادن نسل جوان از سقوط در باتلاق منکرات، ابتذال و فحشاء، ازدواج می ‏باشد و براین اساس در مرحله اوّل بر والدین، اقوام و نهادهای ذی ربط واجب است که نسبت به ایجاد مقدمات این سنت الهی و حرکت پسندیده اقدام کنند و با دستان خویش با ساده ‏ترین روش زمینه پیمانی پاک را فراهم آورند و در مرحله بعد بر پسران و دختران است که بنای زندگی را به دور از تکلّفات و با اجتناب از شرایط سخت برپا نمایند.

وی افزود: تشکیل کانونی به نام خانواده اهمیت شایان توجهی دارد زیرا برای هر کسی یک بار در طول زندگیش این فرصت پیش می ‏آید و در اسلام، مسئله‏ای حیاتی و برنامه‏ای عالی است که بر مبنای مقررات و قوانین قرآنی، روایی و شرعی جامه عمل می‏ پوشد.

سرگزی پور ادامه داد: خانواده هسته ی نخستین تشکیل ساختمان جامعه به شمار می‏ رود و عواملی چون عشق و محبت و عاطفه را در وجود انسان‏ها ریشه دار می ‏نماید و با رعایت موازین ارزشی اسلامی زندگی خانوادگی شکوفا می ‏گردد و آیین اسلام حقوقی برای اعضای آن بوجود می ‏آورد که با مراعات و اجرای آن، صفا و صمیمیت چون چشمه ه‏ای جوشان در خانواده جاری می‏ گردد و در حضور مناسبات اخلاقی و روابط بین اعضای خانواده حضرت امام رضا(ع) یک اصل کلّی، جالب و دارای پیامی روان شناختی را مطرح می‏ فرمایند : برخورد خود را با افراد کوچک و بزرگ زیبا و نیکو گردان که این اصل در حسن معاشرت و بهبودی آن تأثیری فراوان دارد.

وی مطرح کرد : خداوند اصل محبت را در قلب زن و شوهر قرار می دهد و بر آنان است که این نعمت باطنی و حالت قلبی را که موجب آرامش زندگی و صفا و پاکی است بوسیله جانبداری از هم، گذشت و فداکاری، خوش اخلاقی، توقع در اندازه و ظرفیت لازم، حفظ شئون و شخصیت طرفین و اجتناب از بگو مگوهای بیهوده حفظ کنند و از عواملی که به محبت و عاطفه خلل وارد می ‏نماید پرهیز کنند زیرا تبدیل این عاطفه و شوق به کینه و نفرت و بغض در صورتی که ملاک شرعی و عقلی در کار نباشد مبدل نمودن نعمت به نقمت و بلاست و خود نوعی ناسپاسی به شمار می‏ آید البته به فرمایش حضرت امام رضا(ع) دل‏ها را رغبت و نفرت و نشاط و سستی می‏ باشد، هنگامی که دل میل و اقبال می ‏کند، بینش و ادراک دارد و زمانی که بی میل است افسرده و ناتوان می ‏باشد از این روی هنگامی که درون با نشاط است باید دل ‏ها را بکار گرفت و زمانی که حالت سستی و رخوت دارد باید آن را رها کرد تا توان و آرامش خود را بازیابد.

وی ادامه داد: از دیدگاه فرهنگ اسلامی چنین استنباط می‏ گردد که گرایش برای تشکیل خانواده از احساس ژرف متأثر گردیده است و نیازمندی روح و روان و احتیاج عاطفی در یک چهارچوب معنوی رشد دهنده آدمی را وادار می‏کند تا در فرصتی مناسب به این مسئله جامه ی عمل بپوشاند که هدف از تشکیل خانواده در اسلام همان دستیابی به اطمینان روحی است تا انسان پس از رسیدن به این مرحله احساس نماید به خویشتن اصل خویش نائل گردیده است و به اعتبار این که رحمت و مودت، شالوده روابط در نظام آفرینش می‏ باشد چنانچه حضرت امام رضا(ع) فرموده ‏اند: نعمت‏های الهی را که در اختیارتان است گرامی بدارید چرا که آنها گریزان می‏ باشند.

سرگزی پور افزود: در فرهنگ اهل بیت (ع) یکی از نشانه ‏های سعادت انسان این است که فرد بتواند به وضع خانواده خود رسیدگی کند، در این باره نیز امام رضا (ع ) می فرمایند: شایسته است مرد بر اهل خانه (از لحاظ مخارج زندگی) سخت‏گیری نکند تا این که آنان مرگ او را از خداوند درخواست کنند که باید گفت اهمیت تلاش برای امور رفاهی خانواده موجب نمی‏ شود که آدمی از اعتدال، قناعت و کسب رزق حلال دوری گزیند و حضرت امام رضا(ع) در این باره تأکید نموده ‏اند: حقیقت ایمان بنده کامل نمی‏گردد تا این که سه خصلت را دارا باشد، بصیرت در دین، اعتدال و میانه روی در امور زندگی و خانواده و بردباری در سختی ‏ها و مصائب همچنین آن فروغ امامت فرموده‏ اند: هر کس به روزی اندکی که خدا به او می ‏دهد راضی باشد پروردگار همان عمل اندک را از وی می‏پذیرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha