اقناع افکار عمومی لازمه تلاش مؤثر برای افزایش جمعیت در کشور است

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: اقناع افکار عمومی، لازمه تلاش مؤثر برای افزایش جمعیت در کشور است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران،  نرجس شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران در گفت‌وگوی خبری با اشاره به این که در بحث افزایش جمعیت و متوجه کردن خانواده‌ها نسبت به ضرورت این مسأله نیازمند کار اقناعی مستمر هستیم، اظهار داشت: البته ما در این خصوص در وهله اول باید به سراغ اقناع نخبگان برویم، چرا که به هر حال نخبگان جامعه در هدایت و جهت دهی به توده‌های مردم، نقش مهم و تأثیرگذاری را ایفا می کنند و به طور خاص در رابطه با افزایش جمعیت و مقابله با مسأله کاهش جمعیت نیاز به این مهم داریم.

پژوهشگر حوزه علمیه خواهران با اشاره به این که یکی از مسائل اولویت‌دار ما ناظر به مقوله جمعیت و زاد و ولد است، افزود: البته در بسیاری از کشورهای دنیا، بحران کاهش جمعیت و به تبع آن بحث پیری جمعیت به طور نسبی وجود دارد و این مسأله نشان می دهد که چقدر داشتن نیروی جوان برای یک مملکت حائز اهمیت است.

وی همچنین گفت: در واقع باید توجه داشت که نیروی جوان هر سرزمینی، از مؤلفه‌های بارز قدرت آن است و لذا شاخصه و اقتدار هر کشوری به شمار می‌آید و اگر دقت کنیم متوجه می شویم که ما در ابتدای انقلاب نیز با همین سرمایه از مشکلاتمان از جمله در دوران جنگ تحمیلی عبور کردیم.

شکرزاده خاطرنشان کرد: از سوی دیگر، چاره‌جویی برای عبور از این بحران از جمله وظایف جدی حاکمیت و مردم است، منتهای مراتب ما در بحث کار فرهنگی و رسانه ای نیازمند اقناع افکار عمومی هستیم تا به حول و قوه الهی به تدریج این مشکل در جامعه ما مرتفع شود و از چاله جمعیتی عبور کنیم.

وی افزود: به تعبیر نگران کننده برخی کارشناسان این حوزه، هنگامی که میزان و تعداد موالید با مرگ و میر ما یکی بشود آن وقت ما در سیاه چاله جمعیتی خواهیم افتاد. در دوران کرونا برخی استان‌های کشور بخاطر مرگ و میر بالا مدتی در تله و سیاه چاله جمعیتی افتادند اما ما در آینده با منفی شدن نرخ رشد جمعیت به صورت گسترده و با همه استان‌ها وارد سیاه چاله جمعیتی خواهیم شد.

کارشناس و پژوهشگر مسائل فرهنگی ادامه داد: مقام معظم رهبری در طول سال‌های اخیر شاید بیش از پنجاه مرتبه نسبت به بحث جمعیت و خطرات و نگرانی‌های ناشی از کاهش رشد جمعیت هشدار داده‌اند و این نشان می‌دهد که این موضوع چقدر برای کشور و نظام اسلامی حائز اهمیت است و جزو مسایل اولویت دار انقلاب اسلامی به شمار می رود.

وی گفت: در عین حال که باید به مشوق های اقتصادی در این زمینه توجه کرد نباید از شاخصه ها و مؤلفه های فرهنگی و رسانه ای در این زمینه غافل شد، کما این که متذکر شدم ما نیازمند اقناع افکار عمومی و خانواده‌ها برای فرزندآوری هستیم و طبعاً در این راستا نخبگان، رسانه‌ها و حاکمیت نیز باید هر کدام به نقش تاریخی خود به درستی عمل کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha