زنان منتظر، به دلیل جایگاه مهم خانوادگی و اجتماعی درصورت انجام صحیح مسئولیت خود، منتظران را به سوی جامعه ایده آل مهدوی می برند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، اظهار ارادت به حضرت مهدی(عج) از یک سو نیازمند شناخت آن وجود مقدس و از سوی دیگر مستلزم شناخت خویشتن و مسئولیتها و وظایفی است که در مقابل آن حضرت بر عهدهی انسانها است. در این راه شناخت و آگاهی کافی نیست بلکه اقدام عملی نیز لازم است.
در دوران غیبت امام مهدی باورمندان مهدویت رسالت و مسئولیت زیادی دارند، منتظران واقعی و راستین برای رسیدن به جامعه ایده آل مهدوی از پای نمینشینند و با تلاش و کوشش و راهکارهای تبلیغی، زمینه شوق و علاقه مردم را برای درک ظهور و آمدن حضرت مهدی بیشتر میکنند.
منتظران واقعی با اجرای دو مسئولیت در جامعه زمینه تحقق ظهور را آسان میکنند؛ نخستین مسئولیت که شاید مهمترین نیز باشد خودسازی است یعنی منتظر واقعی قبل از آن که به فکر دیگران باشد باید با احیا شاخصههای مهدی پسند و مزین شدن به ویژگیهای نیک اخلاق اسلامی خود را از یاران واقعی امام مهدی قرار دهند.
دومین مسئولیت بعد از خودسازی دگرسازی است. برای این منظور منتظر واقعی با تبلیغ و گسترش فرهنگ ناب مهدوی در میان منتظران عشق و علاقه آنها را نسبت به امام مهدی و ظهور او برمیانگیزاند.
در این میان نقش زنان که جمعیت انبوهی از مردم را تشکیل میدهند نقش مهمی است؛ زیرا قلمرو و نفوذ زنان در جامعه و ابعاد مختلف آن گستره وسیعی دارد یعنی علاوه بر جامعه در خانواده و مدرسه برای تربیت نسل منتظر و پرورش یاران خاص حضرت نقش بینظیر و بیبدیلی را برعهده دارند، زنان منتظر، به دلیل جایگاه مهم خانوادگی و اجتماعی درصورت انجام صحیح مسئولیت خود، منتظران را به سوی جامعه ایده آل مهدوی می برند.
حال باید بدانیم معنی ظهور چیست؟ ظهور در لغت به معنای آشکار شدن و نمایان شدن است و منظور از واژه ظهور در مهدویت، ظاهر شدن حضرت مهدی از پنهان زیستن طولانی برای قیام و برپایی حکومت عدل جهانی است.
قیام حضرت مهدی، آخرین حلقه مبارزه حق و باطل است که از آغاز جهان برپا بوده است و مهدی موعود تحقق بخش اهداف و نتیجه همه انبیا و اولیا و مبارزان راه حق است. قیام مهدی موعود برای حمایت از مظلومانی است که نیازمند حمایت هستند.
این قیام در اصطلاح مهدویت به ظهور تعبیر میشود. این ظهور تحقق بخش وعدهای است که خداوند متعال در کتب آسمانی به صالحان و پرهیزگاران داده است و ظهور حضرت مهدی منت بزرگی بر مستضعفان زمین و وسیلهای برای جانشینی آنها و مقدمهای برای وراثت خلافت الهی در روی زمین است، اگر انتقال فرهنگ انتظار ظهور، از مجرای صحیح آن صورت نگیرد انتقالی ناقص است و دوام و پایایی ندارد.
بی شک ویژگیهای شخصیتی زنان مانند ارتباط مناسب وجود احساسات و عواطف صبر و... با سپردن مسئولیت فرزندآوری و تربیت نسل از سوی خداوند متعال به آنها بی ارتباط نیست و اگر در روایات آماده شدن افراد جامعه برای پذیرش حکومت جهانی حضرت مهدی به عنوان یکی از نشانههای ظهور آمده است بی تردید سخن از این نسل مؤمن و آماده، بدون هنرنمایی و ایفای نقش زنان به عنوان تربیت کنندگان این نسل سخنی دور از واقع است.
بنابراین جایگاه و نقش زنان در جامعه مهدوی از نظر جایگاه فردی، نقش خانوادگی و تأثیر آنها بر اجتماع در پیش و پس از ظهور قابل بررسی است، برخی از زنان چنان شایستگی و منزلتی مییابند که جزء اصحاب و کارگزاران ویژه حضرت مهدی میشوند به گونهای که ۵۱ نفر از ۳۱۳ یاران حضرت مهدی زن هستند، نعمانی از امام باقر نقل کرده که فرمود: «به خدا سوگند سیصد و اندی خواهند آمد و پنجاه نفر زن نیز در میان آنهاست».
آمادگی همیشگی جوهر اصلی انتظار و وظیفه حتمی منتظران است. کسی که منتظر ظهور است باید آمادگی داشته باشد. این آمادگی شامل پیراستگی و پاک زندگی کردن صادق بودن در اعتقاد و عمل و توانایی روحی و جسمی برای جهاد و مبارزه در رکاب حضرت است کسی که بخواهد از یاران مهدی باشد باید روحیه جهاد و مبارزه با باطل را در زمان غیبت تجربه کند.
در احادیث منتظر و یاور امام کسی است که در زندگی منتظرانه خود آماده باشد و به مرتبه ایثار جان و مال در راه خدا رسیده باشد همچنین در راه استقرار دین و نجات مظلومان گام بردارد و برای یاری کردن نهضتی که می خواهد ریشه ظلم را در جهان بکند و عدل را جایگزین کند بیصبرانه منتظر جهاد باشد بنابراین، همه عاشقان حضرت مهدی چه زن و چه مرد باید خود و دیگران را آماده پذیرش دولت او کند و این مسئولیت بزرگ بر دوش همه عاشقان از جمله زنان است که در این میان زنان می توانند با حفظ ارزشهای دینی و اخلاقی خود را برای حضور در دولت حضرت آماده کنند و با نقش خود در خانه و جامعه منتظران عاشق را آماده ظهور کنند جزء منتظران حکومت حضرت مهدی و از زمینه سازان ظهور هستند بنابراین علاوه بر رسالت فردی در جامعه رسالتی دیگر نیز دارند و باید برای دگرسازی تلاش کنند.
یک زن به عنوان حامی و یاور فرزند و همسر خود با شناختی که از امام خود دارد و محبتی که از او بر دلش مانده است سعی می کند تا در تربیت فرزندان و کمک به همسرش برای رسیدن به اهداف الهی که ساختن یاوران راستین مهدی و زمینه سازان ظهور است، تلاش کند تا بتواند رسالت الهی خود را به خوبی انجام دهد؛ زیرا حکومت حضرت مهدی یارانی باصلابت، با ایمان و شجاع میخواهد و این فراهم نمیشود مگر با وجود مادران و همسران شجاع، فداکار، با ایمان و خودساخته که هدف اصلی آنها رضایت حق و رسیدن به کمال مطلوب است.
یکی از موارد زمینه سازی برای این نهضت عظیم، تربیت نسل منتظر است و مهمترین وظیفه بر دوش زنان با ایمان است؛ زنان یکه و تنها به آماده شدن خود برای استقبال از امام راضی نمیشوند بلکه خود را موظف میدانند که این آمادگی را در دیگران نیز ایجاد کنند و به تربیت منتظران واقعی بپردازند و در این مسیر حساس و بزرگ نسبت به این وظیفهی عظیم احساس تکلیف کنند. منتظران راستین با پرورش نسل منتظر راهی برای یاری امام خود در زمان غیبت پیدا میکنند در دعای منسوب به امام رضا به این مطلب اشاره شده است: و ما را از کسـانی قرار ده که دین خود را به وسیله آنها غلبه میدهی و به سبب ایشان یاری مینمایی، ولی خود را میبخشی و غیر ما را در این مقام جایگزین ما قرار مده که همانا جایگزین کردن غیر ما به جای ما بر تو آسان است ولی بر ما سخت و ناگوار است.
از این روی زنان باید این مقام را به منزلة یک رسالت الهی که خداوند بر دوش آنها قرار داده است حفظ کنند و از خداوند در انجام چنین مسئولیت خطیری کمک و یاری بخواهند و با تربیت و آماده کردن نسل منتظر زمینه را برای ظهور و حکومت امام آماده نمایند.
انتهای پیام/
نظر شما