بنا بر اعلام کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران لیلا فرزاد حدود ۲۰ درصد دانشآموزان دچار چاقی هستند.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران، «وقتی ما دانشآموز بودیم در حیاط مدرسه تحرک زیادی داشتیم، اما امروز خیلی از مدارس حیاط ندارند و بیشتر به خانه شباهت دارند تا مدرسه. اگر حیاط هم باشد، از نرمش صبحگاهی و ورزش خبری نیست …»
این را سمیه رادپور، مادر آرین دانشآموز پایه سوم ابتدایی، میگوید، کارشناس مسئول گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران لیلا فرزاد بیان کرد: «حدود ۲۰ درصد دانشآموزان ۷ تا ۱۸ سال دچار اضافهوزن و چاقی هستند» و چاقی شکمی در ۲۱ درصد این گروه سنی وجود دارد.
افزایش وزن دانشآموزان، از حدود ۱۰ سال پیش شروع شد، اما بعد از شیوع ویروس کرونا و آنلاین شدن کلاسها در اواخر سال ۱۳۹۸، آمار چاقی کودکان ایران حدود ۸ درصد افزایش یافت و بعد از بازگشت دانشآموزان به مدارس، از هر سه دانشآموز یک نفر چاق یا دچار اضافهوزن شده بود.
حالا آمارها از وجود نزدیک به ۵ میلیون دانشآموز چاق یا دارای اضافهوزن در میان جمعیت ۱۶ میلیوننفری دانشآموزان کشور خبر میدهند.
مصرف مواد غذایی پرکالری، تنقلات نامناسب، کمتحرکی، افزایش مدتزمان تماشای تلویزیون و استفاده از رایانه، تبلت و تلفن همراه؛ احتمال بروز اضافهوزن و چاقی کودکان و نوجوانان را تشدید کرده است.
خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه، میگوید که «مقصر عمده معضل چاقیِ دانشآموزان، والدین هستند» چون بچهها را راهنمایی نکرده و به ورزش ترغیب نمیکنند و اگر خود دانشآموز این موضوع را بپذیرد و از آسیبهایش آگاهی داشته باشد، دست به «رفتارهای پرخطر تغذیهای» نخواهد زد، اما در مقابل فاطمه رنجبر کارشناس تغذیه و پژوهشگر، میگوید که بیشتر وقت دانشآموزان در مدارس میگذرد و «علاوه بر نبود شرایط و فضای مناسب در خانه، مدارس هم فضای کافی برای تحرک و انجام فعالیتهای ورزشی ندارد»، دانشآموزان بهصورت گلخانهای رشد میکنند و «بسیاری از مدارس سالن ورزشی ندارند.»
دکترای تخصصی تغذیه و رژیمدرمانی مریم مظاهریون میگوید که با اصلاح شیوههای زندگی، رژیم غذایی سالمتر، ورزش چه در خانه و چه در مدرسه، با تشویق والدین به انجام فعالیتهای ورزشی و تنظیم خواب کودکان میتوان کمک کرد هم کودک به وزن نرمالش برسد، هم رشد قدیاش افزایش پیدا کند و هم بلوغ را در او به تأخیر انداخت همچنین تشویق برای شرکت در کارهای منزل مانند تمیزکردن خانه، انجام کارهای باغچه و موارد مشابه، محدودکردن استفاده از بازیهای رایانهای، صرف کمتر از دو ساعت زمان در روز برای تماشای تلویزیون، استفاده از پله بهجای آسانسور و تشویق برای پیادهروی تا مدرسه، به افزایش تحرک بدنی دانشآموزان کمک میکند.
انتهای پیام/
نظر شما