غولِ تنهایی در انتظار سالمندان بدون فرزند

رئیس انجمن علمی سالمندان ایران گفت: شاهد افزایش رهاشدگی سالمندان ایم و میزان «افسردگی» در «خانه‌های سالمندان» به ۷۰ درصد رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خدا رو شکر بچه‌هایی دارم که از من نگهداری می کنند و حالا که توان انجام کاری را ندارم، رهایم نمی کنند، این را یک سالمند اهل سیستان می گوید با این‌حال احمد دلبری رئیس انجمن علمی سالمندان ایران در روز جهانی سالمندان بیان کرد: شاهد افزایش رهاشدگی سالمندان ایم و میزان «افسردگی» در «خانه‌های سالمندان» ۷۰ درصد است در حالی که طبق پژوهش‌ها، روند افزایش سالمندی در ایران طی نیم‌قرن گذشته ۶ برابر شده است.

بر اساس اطلاعات مرکز آمار ایران، اکنون جمعیت سالمندان بالای ۶۰ سال کشور حدود ۹ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر گزارش شده است و طبق پیش‌بینی‌های جمعیت‌شناسان، تا سال ۱۴۳۰، جمعیت سالمندان به حدود ۱۹ میلیون نفر خواهد رسید.

درصد جمعیت سالمندان زن با سالمندان مرد در کشور چندان با یکدیگر متفاوت نیست، اما زنان سالمند معمولاً تنهاتر، فقیرتر و بیکارتر هستند، چراکه بر اساس آمارها یک‌سوم سالمندان، همسرشان فوت شده که بخش اعظمی از این جمعیت را زنان تشکیل می‌دهند.

بنا بر مطالعات، سالمندان طی ۱۵ سال گذشته حدود ۵ فرزند داشتند، اما افرادی که طی ۱۰ سال آینده وارد دوره سالمندی می‌شوند به طور متوسط یک فرزند دارند.

غولِ تنهایی در انتظار سالمندان بدون فرزند

شیوا پروایی جامعه ‎شناس و پژوهشگر اجتماعی، اظهار کرد: که رهاکردن سالمندان از سوی خانواده حاصل پیامدهای اجتماعی تورم و بی‌ثباتی اقتصادی است، در یک دهه اخیر با ابر تورم‌هایی روبه‌رو هستیم که طبقات پایین را درگیر معاش برای بقای خودکرده و این خانواده‌ها دیگر از پس تأمین هزینه‌های سالمند خود برنمی‌آیند و به همین خاطر آن ها را در کوچه و خیابان یا خانه سالمندان رها می‌کنند اما مجید ابهری آسیب‌شناس و کارشناس حوزه اجتماعی، بالابودن هزینه سالمند را بهانه رهاشدگی والدین می‌داند و در این باره مطرح می کند: وقتی فرزندان کوچک بودند مادر و پدر از آن‌ها نگهداری و هزینه تحصیل و زندگی آن‌ها را تأمین می‌کرد، اما اکنون آن‌ها حاضر نیستند از پدر و مادر پیر خود نگهداری کنند، به نظر می‌رسد خانواده آن حرمت گذشته را ندارد و حالا سالمندان با اینکه هرکدام به طور متوسط ۴ تا ۵ فرزند و چندین نوه دارند، باز احساس تنهایی می‌کنند، وقتی به سالمندیِ دهه پنجاهی‌ها و دهه شصتی‌ها برسیم، چه اتفاقی قرار است بیفتد؟

کارشناسان باتوجه‌ به اینکه ابعاد خانواده کوچک شده به جوانانی که در سن ازدواج و فرزندآوری قرار دارند، توصیه می‌کنند که برای روزهای سالمندی خود نسبت به ازدواج، فرزندآوری و بزرگ‌تر کردن خانواده‌شان اقدام کنند، چراکه از نظر مطالعات بین‌المللی، بهترین سرویس برای مراقبت از سالمندان، در خانواده است.

دکتر رضا فدای وطن دکترای تخصصی سالمندشناسی، معتقد است که خود سالمندان نیز باید در جمع‌های خانوادگی و جمع‌های دوستانه شرکت کنند و خودشان را از جمع دور نکنند و اطرافیان هم اگر دورهمی راه می‌اندازند، سالمندان را هم در مهمانی‌های خود دعوت کنند.

غولِ تنهایی در انتظار سالمندان بدون فرزند

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha