برگزاری جلسه اخلاق عمومی در مدرسه علمیه الزهرا(س) بندرعباس

جلسه اخلاق عمومی با موضوع "مادر دانا، فرزند توانا در شرایط کنونی" در مدرسه علمیه تخصصی الزهرا سلام‌الله‌علیها بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری اطلاع رسانی حوزه علمیه خواهران / هرمزگان، خانم مریم آبسیه، استاد مدرسه علمیه تخصصی الزهراء سلام‌الله‌علیها در بندرعباس، در جلسه اخلاق عمومی با موضوع "مادر دانا، فرزند توانا در شرایط کنونی" که با حضور طلاب این مدرسه برگزار شد، بیان کرد: مسیر یک مادر دانا شدن، به معنای قرار گرفتن در راه دانایی است. این موضوع تنها به معنای داشتن علم و دانش نیست؛ گاهی اوقات افراد ممکن است مدرک دکترا داشته باشند، اما هنوز در مسیر دانایی و فهم عمیق قرار نگرفته باشند. به‌عنوان مثال، یک مادر خانه‌دار ممکن است تحصیلات عالی را طی نکرده باشد، اما با آگاهی و فرهیختگی و مطالعاتی مکفی، بهترین تربیت را برای فرزندانش داشته باشد. تربیت یک فرزند توانا و موفق فقط زمانی ممکن است که مادران به کنار هدف‌هایشان، مراقب خود و رفتارهایشان باشند؛ به عبارت دیگر، هر کاری که انجام می‌دهند، حتا در ارتباط با همسر و جامعه، بدانند کجا قرار دارند و چگونه عمل کنند.

خانم آبسیه درباره چالش‌هایی که طلاب در مواجهه با دروس سنگین و پیچیده حوزه اسلامی می‌توانند از آن روا باشند، به این نکته اشاره کرد که بسیاری از طلاب با یک دید کلی به حوزه وارد می‌شوند، فکر می‌کنند که با ورود به این محیط، می‌توانند همزمان تربیت فرزند، همسرداری، خودسازی و حتا مدرک تحصیلی کسب کنند. اما بعد از یک‌سال زمانی که با درس‌های سنگین و پیچیده‌ای مانند صرف، نحو و اصول مواجه می‌شوند، این سؤال در ذهن همه آن‌ها پیش می‌آید که چرا ما باید این درس‌ها را بخوانیم و  به نوعی امیدها برای آن‌ها به چالش تبدیل می‌شود. 

آبسیه بیان کرد: مانند بچه‌های سال اول که با تعاریف ابتدایی نگارش مواجه می‌شوند، طلاب نیز در مواجهه با بسیاری از درس‌های حوزه، احساس نیاز به تمرین و تلاش بیشتر دارند. این دروس، همچون تمرینات خط‌نویسی، در نگرش ابتدایی بی‌اهمیت به‌نظر می‌آیند، اما در واقعیت، پایه‌هایی برای یادگیری مهارت‌های بالاتر و مفاهیم پیچیده‌تر را فراهم می‌آورند. که از نظر ما بیهوده ولی همه‌ آن‌ها برای کسب مهارت و معرفت است مثل مهارت تحلیل که در منطق با درست قرار دادن صغری و کبری در قضیه یاد گرفته می‌شود و پیچیده‌ترین مراحل تحصیلات زمینه‌ای برای طلاب را فراهم می‌کند.

استاد حوزه با اشاره به اینکه این چالش‌ها زمینه‌ای برای پیشرفت و رشد را فراهم می‌آورند، تأکیدکرد: همانطور که ما این مهارت‌ها و درس‌ها را به‌خوبی فرا می‌گیریم، به همان نسبت توانایی برقراری ارتباط و انتقال اطلاعات به فرزندان خود نیز راحت‌تر خواهد بود؛ زیرا ما می‌دانیم که چگونه برای دستیابی به اهدافمان، کبری و صغری را چگونه در کنار یکدیگر جای‌ دهیم. وی اظهار کرد: شاید استاد هنگام تدریس منطق به طلبه، به او نگوید که به‌طور مثال؛ در مکالمه با فرزندش باید از چه قاعده‌ای استفاده کند، اما طلبه باید خود را به چالش بکشد و از توانایی‌های خود برای رسیدن به هدفش بهره‌ برد.

وی اظهار داشت: مادری که قرار است در مسیر دانایی قرار بگیرد به شرطی به توانایی کودک خود می‌افزاید که از دانش خود در مسیر زندگی استفاده کند، ورود به حوزه یک جهاد است که قرار نیست تمام شود؛ اگر در این مسیر طلاب مطالب را خوب بیاموزند، هر لحظه رشد پیدا می‌کنند؛ یکی از آسیب‌های به‌وجود آمده در عرصه طلبگی بالا رفتن اطلاعات طلاب است در حالی که اطلاعات همسران طلاب در همان سطح باقی می‌ماند، در این صورت طلبه باید از سیاست و مهارت‌هایی یاد گرفته کمک بگیرد، این مسیر، بسیار خوب و عالیست اما فراز و فرود هم زیاد دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha