آمارهای نگران‌کننده از رشد جمعیت «زنان سالمند تنها» در ایران

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور با ابراز نگرانی از جمعیت زنان سالمند تنها در کشور خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمارها قریب به ۹۲۵ هزار نفر از زنان سالمند به‌صورت تنهایی زندگی می‌کنند و پیش‌بینی‌های آماری نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۳۰ به سه برابر وضعیت موجود خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، مژگان رضازاده رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور، در پاسخ به این پرسش که چقدر از جمعیت کشورمان را سالمندان تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: بر اساس آخرین آمارها جمعیت کشور ۸۵ میلیون و ۹۶۴ هزار نفر است که از این میزان ۹ میلیون و ۸۶۶ هزار نفر است.

وی افزود: از جمعیت سالمندان کشور ۴۷/۷۳ درصد را مردان سالمند و ۵۲/۲۷ درصد را زنان سالمند تشکیل می‌دهند که بررسی‌ها نشان می‌دهد سالخوردگی جمعیت کشور به‌مرور به سمت زنانه شدن می‌رود.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری‌ها، آمار زنان سالمندان تنها در ایران روبه‌افزایش است، آن‌ها زیستی می‌تواند موجب شود که این طیف از جامعه با آسیب‌پذیری و چالش‌های متعدد دیگری روبرو شوند و بر همین اساس باید طراحی‌ها، برنامه‌ریزی و تدوین خط‌مشی و سیاست‌های مبتنی بر شواهد در این باره در کشور موردمطالعه قرار بگیرد.

وی درباره چالش‌های اساسی زنان تنها در کشور، گفت: تنها زیستی بیشتر زنان سالمند تا مردان، تحصیلات پایین‌تر زنان سالمند تنها، افزایش زنان سالمند روستایی، افزایش زنان سالمند با وضعیت تجرد قطعی بدون فرزند، افزایش زنان سالمندان تنها با تحصیلات دانشگاهی بالا و افزایش زنان کهن‌سال از مهم‌ترین چالش‌های اساسی در زمینه زنان سالمند تنها به شمار می‌رود.

وضعیت نگران کننده آمار زنان سالمند در جامعه

رضازاده از چالش‌های اقتصادی زنان سالمند تنها نیز نام برد و ابراز کرد: وابستگی مالی زنان سالمند به درآمد همسر عامل آسیب‌پذیری اقتصادی زنان سالمند تنها، کاهش درآمد زنان سالمند بیوه و زندگی با قناعت بالا در میان این طیف نیز از چالش‌های اقتصادی حوزه سالمندی زنان است.

رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور گفت: بر اساس آخرین آمارها قریب به ۹۲۵ هزار نفر از زنان سالمند به‌صورت تنهایی زندگی می‌کنند، این آمار در سال ۱۴۰۰ نیز به یک میلیون نفر رسیده است و پیش‌بینی‌های آماری نشان می‌دهد که تا سال ۱۴۳۰ به سه برابر وضعیت موجود خواهد رسید.

وی به برخی اقدامات سازمان بهزیستی برای زنان سالمند تنها اشاره کرد و گفت: غربالگری ادواری سلامت، رصد ادواری وضعیت زنان سالمند تنها با تأکید بر شاخص‌های سالمندی سالم و فعال، آگاه‌سازی و تقویت نقش خانواده، طرح توانمندسازی زنان تنها برای بهبود کیفیت زندگی را مهترین اقدامات این سازمان دانست.

رضازاده درباره آخرین اقدامات برای سند جامع سالمندی، این گونه توضیح داد: به دلیل عدم تأمین بودجه سالانه برای راهبری سندملی سالمندان کشور و نبود سازوکار سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای تشکیل بانک اطلاعات سالمندی و نظارت راهبردی بر اجرای سند ملی سالمندان کشور تاکنون اقدام مؤثری صورت‌گرفته است، این دبیرخانه در نظر دارد در بازه زمانی ۵ساله اقدام به بازنگری این سند کند.

بسته‌ای برای بهبود زندگی زنان سالمند

وی با تشریح توصیه‌های سازمان بهزیستی برای بهبود وضعیت زنان سالمند تنها در کشور، ابراز کرد: توسعه و تسهیل واقعی و متفاوت به‌منظور ایفای نقش عرصه عمومی در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها، بخش خصوصی و ایجاد تسهیلات قانونی و مالی برای این خانواده، اولویت یافتن موضوع سالمندان تنها در میان سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد، سیاست‌های پیشگیری از تنها زیستن زنان تنها، کاهش مهاجرت مردان در سنین جوانی و میان‌سالی، بسترسازی برای ازدواج موفق و کاهش طلاق با مشاوره‌های قبل و بعد از ازدواج از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌توان برای بهبود وضعیت زنان سالمند تنها در کشور دنبال کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha