کارگاه آموزشی مهارت مقالهنویسی، در مدرسه علمیه خدیجهکبری سلاماللهعلیها در زنجان برگزار شد.
کارگاه با تعریفی از فرایند پژوهش آغاز شد و در ادامه بیان شد که؛ پژوهش، پردازش اطلاعات برای حل یک مسأله است و شامل انتخاب مسأله، شناخت مسأله یا طراحی سؤال اصلی، بررسی فرضیهها و حل مسأله میباشد.
در ادامه، حجتالاسلام فاضل، علاقه محقق، توان محقق و جزئی بودن را ملاکی برای انتخاب موضوع معرفی کرد.
نویسنده و پژوهشگر حوزههای علمیه، در ادامه با توضیح ساختار ظاهری مقاله به تعریف و توضیح چگونگی نوشتن چکیده از لحاظ ضوابط ساختاری و از لحاظ محتوا پرداخت.
وی همچنین، به بیان شرایط و ضوابط انتخاب کلید واژه پرداخت و در ادامه از طلاب خواست تا تحت نظارت استاد و طبق موضوعاتی که مصوب شده بود به نگارش مقدمه بپردازند.
در این کارگاه شیوه مطالعه مفید و جستجوی لازم جهت نگارش پیشینه از طریق معرفی سایتهای پژوهشی و کتابخانههای دیجیتال و شیوه نگارش بدنه مقاله ارائه شد.
استاد فاضل، شیوه نگارش بدنه و هر تیتر فرعی را به ترتیب شامل؛ نوشتن جمله مقدمه، توضیح تیتر فرعی، اثبات مدعا و جمله نتیجه عنوان کرد.
او در ادامه به توضیح شیوه نگارش نتیجه پرداخت و افزود: نتیجهگیری باید در قالب متن مقدماتی و پاسخ به پرسش اصلی نوشته شود
این کارگاه به شیوهای مدیریت شد که طلاب در مدت ۱۶ ساعت کارگاه مهارت مقالهنویسی توانستند قسمتهای عمده از جمله چکیده، مقدمه، کلیدواژه و منابع و همچنین یک تیتر فرعی از بدنه و متن اصلی مقاله را با راهنمایی استاد تنظیم کنند.
یادآور میشود؛ پشتیبانی از مقالات توسط استاد بعد از کارگاه به صورت مجازی صورت میگیرد.
نظر شما