نشست تخصصی زنان و خانواده در اسپانیا برگزار شد

نشست تخصصی زنان و خانواده به همراه جلسه معرفی کتاب «بانوان بهشتی» به همت رایزنی فرهنگی ایران در مرکز فرهنگی Espacio Ronda مادرید اسپانیا برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، در این نشست ۲ تن از اندیشمندان زن اسپانیایی و ۲ تن از استادان زن ایرانی به سخنرانی پرداختند.

باربارا روئیز، استاد دانشگاه آلیکانته و رئیس مؤسسه حلال اسپانیا درباره وضعیت زنان مسلمان در اروپا و اسپانیا بیان کرد: در اروپا و اسپانیا اسلام‌هراسی به شدت ترویج می‌شود ولی با این حال زنان مسلمان شده اروپایی و اسپانیایی نقش مهمی در تصحیح این نگرش و ارائه تصویر واقعی اسلام دارند.

وی افزود: اهمیت زنان مسلمان شده علاوه بر نقش خودشان، به این است که با دوستان فرزندانشان به مراکز اسلامی مانند مساجد می‌روند و بدون تعصب اسلام را به آنها معرفی می‌کنند و اینکه مسجد مانند کلیسا و ... جای عبادت است و در آن از خشونت خبری نیست.

نشست تخصصی زنان و خانواده در اسپانیا برگزار شد

استاد دانشگاه آلیکانته اظهار کرد: مسلمان شده‌ها باید پیام اسلام را به غیر مسلمانان برسانند تا با آزادی عقیده با اسلام واقعی آشنا شوند.

خانم ایسابل والرو، تحلیلگر و فعال فرهنگی و رسانه‌ای به موضوع جایگاه زن و خانواده در اسپانیا پرداخت و گفت: مسئله زنان مسئله کل جهان است فقط مسئله دنیای اسلام نیست زیرا در اسپانیا همیشه یک ساختار سنتی برای حضور زن در جامعه وجود داشته و زن در محیط کار محدودیت داشته و کارش در خانه بوده است که تا دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی زن وارد بازار کار می‌شود و حضور پررنگ پیدا می‌کند که از اینجا مشکلاتش یعنی ناسازگاری کار و خانواده پیدا می‌شود.

ابراهیمی، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رئیس مرکز امور زنان و خانواده سازمان نیز به‌صورت مجازی ویدئویی پخش شد و مترجم خلاصه آن را به اسپانیایی ترجمه کرد.

وی در این ویدئو به موضوع جایگاه زن و خانواده در نگاه مقام معظم رهبری پرداخت و تصریح کرد: از نظر مقام معظم رهبری زنان در سه عرصه شخصی، خانوادگی و اجتماعی می‌توانند فعال باشند و زن بودن یک امتیاز است و شبیه دانستن زن و مرد مورد نکوهش است همانگونه که تشبه مرد به زن مورد نکوهش است. همچنین زنان در خانواده گل‌های خانه‌اند.

فاطمه آخوندی نیز در این جلسه درباره وضعیت زنان در آموزش عالی ایران سخنرانی و تصریح کرد: نسبت دانشجویان دختر از ۳۰% کل دانشجویان در قبل از انقلاب اسلامی (سال ۱۳۵۷) به بیش از %۶۰ در سال ۱۴۰۳ رسیده و نسبت معکوس شده است.

نشست تخصصی زنان و خانواده در اسپانیا برگزار شد

وی افزود: هیئت علمی‌های زن در قبل از انقلاب ۱۴% کل هیئت علمی‌های کشور را تشکیل می‌دادند و الان %۳۸ هیئت علمی‌های کشور را خانم ها تشکیل می دهند همچنین زنان در عرصه‌های رقابت علمی بسیار خوب ظاهر شده‌اند و حدود ۴۰۰ نفر از ۲۵۰۰ نفر دانشمند ایرانی معاصر از خانم‌ها هستند. 

آقای زبیب سفیر ایران در اسپانیا نیز ضمن خوشامدگویی و سپاس از رایزنی فرهنگی ایران برای تشکیل چنین جلسه‌ای طی سخنانی گفت: زنان نامدار شیعه مانند حضرت زینب(س)، بسان ائمه(ع) در روشنگری و ادامه راه امام حسین(ع) فعال بودند به حدی که اگر خطبه‌های ایشان و راهبری ایشان نبود نهضت امام حسین‌(ع) ناتمام می‌ماند.

وی افزود: در جمهوری اسلامی زنان در تمام سطوح کارشناسی و مدیریتی فعال اند.برای نمونه در وزارت امور خارجه و سفارتخانه‌های ایران در جهان هم دیپلمات‌های زن و هم سفرای زن هستند و جمهوری اسلامی ایران نوع نگاه جدید و مترقی نسبت به زن ارائه داده است.

 در ادامه طاهره قاسمی، خلاصه‌ای از کتاب Las damas del Paraiso  با عنوان زنان بهشتی در موضوع زن و خانواده از منظر مقام معظم رهبری را قرائت کرد و در پایان نیز این کتاب به حضار هدیه داده شد. 

انتهای پیام/

نشست تخصصی زنان و خانواده در اسپانیا برگزار شد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha