یادداشت| فریب و اعتیاد، اتهامِ یک اپلیکیشن در آمریکا

ایالت ماساچوست از شرکت متا، شکایت و این شرکت را به استفاده از ویژگی‌های اعتیادآور برای کاربران جوان و نوجوان در اینستاگرام متهم کرد.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، الکسیس هینیکر، استاد دانشکده اطلاعات در دانشگاه واشنگتن، «بی‌حوصلگی» را احساس کلیدی پشت استفاده بیشتر نوجوانان از اینستاگرام می‌داند.

در همین حال ایالت ماساچوست در آمریکا جمعه از متا شکایت کرد و این شرکت را به استفاده از ویژگی‌های اعتیادآور برای کاربران جوان در اینستاگرام و فریب‌دادن مردم درباره خطرات این پلتفرم برای «سلامت ذهنی نوجوانان» متهم کرد.

هفته گذشته نیز قاضی دادگاهی در ایالت کالیفرنیا نیز اجازه ثبت شکایت ۳۰ ایالت از متا را داد و درخواست متا برای ردکردن شکایت مذکور را نپذیرفت، این ایالت‌ها متا را به استفاده از الگوریتم‌های اعتیادآور برای تشدید مشکلات سلامت روحی جوانان متهم کرده‌اند.

یادداشت| فریب و اعتیاد، اتهامِ یک اپلیکیشن در آمریکا

متا، تیک‌تاک و یوتیوب هم اکنون به دلیل ماهیت اعتیادآور شبکه‌های اجتماعی با انبوهی از شکایت‌های ثبت شده از سوی کودکان و حوزه‌های آموزشی روبرو هستند و سال گذشته ۳۳ ایالت از جمله کالیفرنیا و نیویورک برای گمراه‌کردن عموم مردم درباره خطرات پلتفرم‌های اجتماعی از متا شکایت کردند.

طبق اعلام کمیسیون امور کودکان و نوجوانان انگلستان، تعداد زیادی از دانش‌آموزان در این مقطع سنی به دلیل اضطراب و تزلزل هویت، به‌شدت شیفته لایک‌ها و نظرات تأییدکننده کاربران در فضای مجازی هستند و آن را نوعی تأیید اجتماعی می‌دانند زیرا این اعتیاد به فضای مجازی فعالیت‌های بدنی آنها را کاهش داده و منجر به سبک زندگی ناسالم و بی‌تحرکی شده و بر عملکرد تحصیلی نوجوان نیز تأثیر منفی گذاشته است.

حسین عباسی اقدم جامعه‌شناس مسائل اجتماعی ایران، می‌گوید که اینستاگرام از جمله شبکه‌های مهم اجتماعی در فضای مجازی است و مخاطبان بی‌شماری را از طیف‌ها، شخصیت‌ها و گروه‌های مختلفی به خود اختصاص داده است که «آموزش‌های مثبتی در جهت استفاده از فضای مجازی و دسترسی داشتن به اطلاعات، دانش و کسب آگاهی لازم از جزئیات پدیده‌ها، رویدادها و رخدادهای اجتماعی و طبیعی برای جوان و نوجوان دارد»، به‌عنوان‌مثال صفحات ورزشکاران و متخصصان تغذیه می‌تواند آموزش خوبی به افراد دهد و الگوی خوبی برای جامعه باشد اما در مقابل زهرا سادات موسوی کارشناس روان‌شناسی، می‌گوید که فضای مجازی به‌خودی‌خود آسیب‌زا نیست اما متأسفانه افراد در جامعه، قبل از آموزش‌های لازم، وارد شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

پسران و دختران در جامعه به تقلید از چهره‌های شبکه‌های مجازی، رفتارهای نامناسبی انجام می‌دهند؛ به طور مثال «نوجوانان برای رسیدن به اندام‌های ورزیده در کمترین زمان ممکن، درگیر قرص‌های تقلبی می‌شوند» مشاهده سبک زندگی مصنوعی این چهره‌ها، سبب می‌شود که کودکان و نوجوانان در زندگی روزمره‌شان، دچار چالش شوند.

یادداشت| فریب و اعتیاد، اتهامِ یک اپلیکیشن در آمریکا

رضا فریدی روان‌شناس بالینی و فعال آسیب‌های اجتماعی معتقد است که لازم است والدین نیز همچون مربیان آگاهی خود را در زمینه سواد رسانه‌ای ارتقا دهند و این آموزش‌ها را از طریق اطلاع‌رسانی به فرزندان خود منتقل نمایند تا در سنین نوجوانی وارد این‌گونه فضاهای آسیب‌زا نشوند.

هرچه قدر ارتباط و گفت‌وگوی مثبت و مفید والدین با نوجوانان بیشتر باشد، ما شاهد کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان آنان خواهیم بود و فرزندان نیز کمتر دچار انزوا و پناه‌آوردن به فضای مجازی خواهند شد، علاوه بر این بهتر است در رسانه‌های جمعی، ارتباطات با دوستان واقعی به‌جای حضور در اینستاگرام و ارتباط با دوستان مجازی، تبلیغ شود تا جوانان ترغیب شوند که اوقات بیکاری و فراغت خود را با حضور فیزیکی در جمع دوستان و خانواده یا برنامه‌های مفید ورزشی پر کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha