خانواده سلول بنیادی نظام اجتماعی است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، خانواده را سلول بنیادی نظام اجتماعی ذکر کرد و گفت: متأسفانه کانون خانواده به‌عنوان یک بنیان اساسی موردتوجه قرآن، دین و شریعت، امروزه در معرض فشارهای سنگین فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، حجت‌الاسلام‌ علی نهاوندی در مراسم افتتاحیه ششمین مدرسه پارلمانی با عنوان "زن و خانواده در گستره تقنین و سیاست‌گذاری" اظهار کرد: با وجود فعالیت نهادهای متعدد فرهنگی در عرصه خانواده، ولی بار سنگین دغدغه ازدواج، طلاق، اعتیاد، اشتغال، مسکن و تحصیل و خشونت علیه زنان و...بر روی خانواده افتاده است.

وی گفت: اگر دنبال اهداف بلند نظام خلقت هستیم باید نظام خانواده تعالی و رشد پیدا کند و از مجرای قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری، مشکلات و معضلات این کانون حیات‌بخش اجتماع را برطرف کنیم. نهاوندی تأکید کرد: باید در سیاست‌گذاری، قانون‌گذاری و قاعده‌گذاری‌های کلان برای نظام حکمرانی دینی، نگاه اساسی خود را به سمت خانواده معطوف کنیم.

نگاه ویژه قرآن کریم به مساله خانواده

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: قرآن کریم هم در بخش تکوین و هم تشریع، مسئله خانواده، زوجیت و سلول بنیادی نظام اجتماعی را موردتوجه خاص قرار داده و زمانی که زن و خانواده را موردبحث قرار می‌دهد، گویی از نقشه بزرگ خلقت و طرح و برنامه مهم نظام آفرینش سخن می‌گوید و باظرافت خاص، مسائل مرتبط با خانواده و زنان را با استحکام عالم خلقت پیوند می‌دهد.

نهاوندی با اشاره به آیه ۲۱ سوره روم، آیه ۱۳ سوره حجرات و روایاتی از پیامبر بزرگ اسلام و حضرت امام صادق(ع) عنوان کرد: تاکید آیات و روایات به مسائلی مانند خلقت، زوجیت و نقشه هرم هستی حاکی از آن است که در بستر یک فرایند شریعت پایه، موضوع تشکیل خانواده یک امر ضروری است.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم و روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام در دو بخش تکوین و تشریع به تبیین مسائل مرتبط با خانواده پرداخته است، بیان کرد: بر اساس این آیات، روایات، فقه و شریعت اسلام، نوع نگاه ما به زن و خانواده با نگاه غربی‌ها باید متفاوت باشد و این تفاوت‌های بنیادین و مسائل معرفتی آن، باید در نظام سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری خود را نشان دهد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) تحت عنوان "رَکعَتانِ یُصَلّیهِما مُتَزَوِّجٌ أفضَلُ مِن سَبعینَ رَکعَةً یُصَلِّیها غیرُ مُتَزَوِّجٍ" ادامه داد: این روایت، خانواده را به‌عنوان یک مؤلفه ارزش‌آفرین در عبادات فردی دانسته است.

نظام مدیریتی در خانواده نظام ولایت پایه است

نهاوندی با اشاره به اینکه نظام مدیریتی در خانواده نظام ولایت پایه است، افزود: در عرصه اجتماعی مباحثی مانند ولایت پدر، ولایت تربیتی پدر و مادر، قواعد انساب، قانون محرمیت، ارث، هبه، حضانت، صله رحم و..از قواعد هنجارساز ما هستند که امتداد آنها در سیاست‌ها و قوانین باید خود را نشان دهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اتصال و هماهنگی بین نظام تکوین و تشریع گفت: بر پایه نظام دینی، تشریع و تکوین به هم گروه خورده و آثار هنجارساز نظام تشریع در نظام تکوین نیز نمود یافته و تاثیرگذار است.

نهاوندی تصریح کرد: ما نیز باید در قاعده گذاری حکمرانی دینی، چنین امر معرفتی را برای ضابطه مند کردن آن ایجاد کنیم.

واژه "بیت" در فرهنگ قرآنی از ملک تا ملکوت را در بر می‌گیرد

وی با اشاره به مفهوم "بیت" در آیات قرآنی، روایات و عرف اجتماعی نیز تاکید کرد: هرچند "بیت" در عرف به معنای مسکن و منزل است ولی در فرهنگ قرآنی یک مفهوم گسترده ای است که از ملک تا ملکوت را دربرمی گیرد.

نهاوندی با ذکر نمونه‌هایی از واژه بیت گفت: محل فرمانروای خداوند «بیت المعمور»، خاندان پیامبر اسلام(ص) به «اهل البیت» و در ادبیات قرانی مسجد به نام "بیت" معرفی شده است که فرمود،رسول‌الله(ص):  «الْمَساجِدُ بُیوتُ الْمُتَّقین»مساجد، خانه پرهیزگاران است. (مستدرک، ج ۳، ۳۶۳)

وی یادآور شد: امام جعفرصادق علیه‌السلام نیز می فرماید: قال اللهُ تبارکَ و تعالی اِنَّ بُیُوتِی فِی الْأَرْضِ اَلْمَسَاجِدُ، فَطُوبَی لِعَبْدٍ تَطَهَّرَ فِی بَیْتِهِ ثُمَّ زَارَنِی فِی بَیْتِی أَلا إِنَّ عَلَی‌الْمَزُورِ کَرَامَةَ الزَّائِرِ.همچنین خدای تبارک و تعالی می‌فرماید: مساجد خانه‌های من در زمین‌اند. خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش خود را طاهر کند (وضو بگیرد) بعد مرا در خانه‌ام زیارت نماید اینجا دیگر بر میزبان است که مهمان خود را گرامی می دارد و بیت المقدس نیز مسجدی با همین کلید واژه است.

نهاوندی تأکید کرد: بزرگانی مانند حضرت امام خمینی(ره) در تفسیر آیه ۱۰۰ سوره نساء" مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ " را به "بیت نفس" تعبیر کرده‌اند، اینها همه نشان از اهمیت نظام خانواده دارد.وی ادامه داد: در هیچ فرهنگ و تمدنی چنین نگاه گسترده و دقیقی در فرایند هستی به مسئله خانواده نشده است.

زن کانون تاثیرگذار و عنصر اصلی در تربیت بشر است

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه زن کانون تأثیرگذار و عنصر اصلی در زندگی بشر است، گفت: باتوجه‌به نقش زنان به‌عنوان عنصر اصلی در تربیت بشر، محبوبیت این قشر در بین انبیای الهی به دلیل تربیت نفوس و جایگاه بالای آنان است.

نهاوندی بیان کرد: توجه به زنان خانه‌دار و نقش آنها در تربیت فرزندان باید به‌نظام تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری موردتوجه قرار گیرد.وی تلاش برای رفع مشکل ازدواج و ترویج ازدواج آسان و راهکارهای مؤثر برای کاهش طلاق را از دیگر الزامات اصلی قانون‌گذاری ذکر کرد.

لازم به ذکر است ششمین مدرسه پارلمانی زن و خانواده در گستره تقنین و سیاست‌گذاری با سخنرانی نهاوندی رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس آغاز به کارکرد.

در این مدرسه پارلمانی که به همت مرکز تحقیقات اسلامی مجلس در حال برگزاری است، برخی محققان حوزوی و دانشگاهی حضور دارند، این مدرسه به مدت پنج‌روز و در مراکز مختلف برگزار می‌شود.

حجج‌الاسلام سید محمدحسین هاشمیان جانشین گروه فرهنگی اجتماعی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و فرج‌الله هدایت نیا عضو کارگروه زن و خانواده گروه فرهنگی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و عضو هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده از ارائه‌دهندگان روز اول این مدرسه پارلمانی هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha