نادیده گرفتن فعالیت‌های طلاب استعداد برتر در بنیاد امور نخبگان و سایر سازمان‌ها

زینب جاویدی طلبه برتر ۳ رشته حقوق از استان فارس در در سومین گردهمایی استعدادهای برتر گفت: بنیاد ملی نخبگان برنامه‌ها و طرح‌های خود را براساس ضوابط دانشگاهی در نظر گرفته، اکثریت ملاک‌های پذیرش را بر طبق امتیازات دانشجویان لحاظ نموده و عملاً فعالیت‌های حوزویان از جمله فعالیت‌ها در عرصه جشنواره علامه حلی، رشد و سایر امتیازات نادیده گرفته‌ می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری و رسانه‌ای حوزه‌های علمیه خواهران، خانم زینب جاویدی، طلبه استعداد برتر و سطح ۳ رشته حقوق از استان فارس در سومین گردهمایی استعدادهای برتر که امروز پنجشنبه ۸ آذرماه ۱۴۰۳ در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران در حال برگزاری است، به نمایندگی از طلاب استعداد برتر به بیان مطالبی پرداخت و گفت: همه ما طلاب استعداد برتر در کنار تهذیب نفس، گام نخست موفقیت و پیشرفت که کسب علم و توانمندی از جهات گوناگون بوده است را با جدیت دنبال کرده‌ایم و اکنون ثمربخشی تمام تلاش‌های علمی فرهنگی ما مستلزم وجود برنامه‌های مستدل و مدون از جانب شورای عالی حوزه‌های علمیه و مسئولین محترم مرکز مدیریت و نهادهای مرتبط جهت بهره‌مندی جامعه از ظرفیت‌های موجود است.

وی گفت: در شرایط فعلی همه ما با مصائب و چالش‌های بسیار جدی روبرو هستیم که در صورت ادامه این جریان، آسیب های جبران ناپذیر به این نهاد نورسته، ظرفیت و سرمایه علمی ارزشمند وارد خواهد آمد و موجب دلسردی و منفعل شدن همه ما و اتلاف همه هزینه خواهند شد، البته ناگفته نماند تاکنون تمهیدات و تصمیماتی در این راستا صورت گرفته است اما جهت محقق شدن اهداف و بهره‌مندی حداکثری جامعه از ظرفیت‌های موجود ما طلاب استعداد برتر، نیاز است طرح‌های پیشنهادی از سوی ما طلاب استعداد برتر به عنوان مخاطب اصلی این طرح‌ها و برنامه ها پیشنهادات و نظراتی را ارائه نماییم.

خانم جاویدی در ادامه سخنان خود به طرح‌ها و پیشنهادهای خود که طی جلسات هم اندیشی با سایر طلاب، جمع‌آوری شده بود، اشاره و بیان کرد: مورد اول جلسات دیدار با مقام معظم رهبری است. از جمله دغدغه‌ها و درخواست‌های اصلی استعداد برتر، تدارک و اختصاص حداقل یک جلسه دیدار سالانه اختصاصی با مقام معظم رهبری است. همه ما این مسئله را دیده‌ و شاهدیم در طول سال حضرت آقا با اقشار مختلف از دانشجویان، فرهنگیان همه و همه جلسات اختصاصی دارند اما ظرفیتی که به ما طلاب داده می‌شود و خصوصاً طلاب استعداد برتر انگشت شمار است که شاید حتی بیشتر از ۱۰ نفر از جمع ما تا به‌حال توفیق حضور در جلسات دیدار با مقام معظم رهبری را نداشته‌ایم.

وی افزود: این نکته از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، چرا که دیدگاه‌ها و درخواست‌هایی که ما طلاب استعداد برتر در حوزه‌های علمیه داریم، مطمئناً از جهات گوناگون با دیگر اقشار متفاوت است و نیاز است اهمیت ویژه به این بحث داده شود.

این طلبه استعداد برتر، به لزوم بازبینی در قوانین پایش استعداد برتربه عنوان مورد دوم اشاره کرد و گفت: از جمله فعالیت‌های مرکز شناسایی طلاب استعداد برتر، اجرای برنامه پایش طلاب است که در برخی موارد نیاز به بازبینی دارد؛ اولاً جهت پذیرش طلاب خواهر محدوده سنی خاصی لحاظ شده است و همین امر موجب حذف تعداد بسیار از خواهران با استعداد و ظرفیت‌های علمی بسیار زیاد ایشان شده است که با توجه به شرایط موجود نیاز به بازبینی در خصوص لحاظ سخت شرایط سنی طلاب متقاضی است. ثانیاً در خصوص تعیین موظفی‌های طلاب، لازم است برنامه‌ریزی‌های انجام شده جزئی‌تر و دقیق‌تر شود و توان طلاب نیز در نظر گرفته شود. بسیاری از موظفی‌هایی که برای ما انجام داده و مقرر می‌گردد شامل هر سه عرصه آموزش تبلیغ و پژوهش است، این در حالی‌ است که ما طلاب استعداد برتری که مشغول به تحصیل هستیم، چگونه می‌توانیم همزمان هم به مسائل آموزشی و تحصیل خود برسیم و هم مسائل مربوط به قوانین پایش و وظایفی که برای ما لحاظ می‌شود را انجام دهیم، از بزرگواران خواهشمندیم در این مورد حداقل دو مورد از این فعالیت‌های انجام شده و موظفی‌ها را در کنار انجام تحصیل ما مقرر نمایند.

وی در خصوص شرایط حفظ پایایی، گفت:  حمایت از طلاب سطح سه منوط به تحصیل در سطح چهار است، در حالی که تعداد زیادی از طلاب بنا به دلایل مختلفی چون طولانی بودن مراحل تدوین پایان نامه سطح ۳ و وجود مشغله های زندگی و خانوادگی و اهمیت حفظ خانواده و تربیت فرزند، عملا ًفرصت زیادی جهت گذراندن دروس سطح ۴ را نداشته باشند، از طرفی کلاس‌های آموزشی مقطع سطح ۴ اغلب در حوزه‌های علمیه مراکز استان‌ها و کاملاً حضوری برگزار می‌گردد و همین مسافت طولانی بین شهرستان‌ها تا مراکز استان‌ها برای طلاب بسیار پرهزینه و همراه با سختی و مشکلات فراوان است؛ لذا با توجه به مشکلات مطرح شده لازم است باز بینی در این موارد صورت بگیرد و انجام موظفی‌های تبلیغی و پژوهشی جایگزین لزوم اشتغال به تحصیل سطح چهار گردد، البته طلابی که مشغول به تحصیل سطح چهار هستند نیز،  پس از پایان تمام تحصیلات در مقطع سطح چهار ملزم به شرکت در دروس خارج هستند، اما آیا زمینه ها، لوازم و شرایط مورد نیاز برای طلاب خواهر در نظر گرفته شده است یا صرفاً قوانینی طرح می‌شود که آنها را حذف نمایند.

جاویدی در طرح پیشنهادی سوم خود به لزوم هویت بخشی طلاب برتر اشاره و بیان کرد: لزوم هویت بخشی طلاب برتر در سطح کشوری و ملی جهت اخذ توجه نهادها و سازمان ها به طلاب استعداد برتر توسط امور نخبگان و استعدادهای برتر است، که این امر با اعطای کد نخبگانی به طلاب استعداد برتر و تدارک تفاهم نامه‌های عملیاتی با ادارات و سازمان‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش سپاه پاسداران و سایر دستگاه های مرتبط جهت جذب و بهره‌مندی از توانمندی‌های طلاب استعداد برتر منعقد خواهد شد.

وی گفت: از جمله چالش‌های بسیار با اهمیت در این عرصه، عدم ارتباط و اظهار بی‌اطلاعی مسئولین حوزه‌های علمیه از برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان کشور است که همین امر موجب شده تا بنیاد ملی نخبگان که یک مجموعه و نهاد کشوری است تمام برنامه ها و طرح های خود را بر اساس ضوابط دانشگاهی در نظر بگیرد، چنان که در سال جاری در طرح جذب نخبگان در دستگاه اجرایی شاهد بودیم مسئولین نخبگانی حوزه های علمیه به صورت کلی اظهار بی‌اطلاعی نمودند و بنیاد ملی نخبگان نیز اکثریت ملاک‌های پذیرش را بر طبق امتیازات دانشجویان لحاظ نموده و عملاً فعالیت‌های حوزویان از جمله فعالیت‌ها در عرصه جشنواره علامه حلی، رشد و سایر امتیازات ما را نادیده گرفته‌اند.

وی افزود: در بحث جذب هیئت علمی دانشگاه‌ها نیز، اگر سری به دانشگاه‌ها بزنیم و امتیازاتی که برای پژوهش‌ها قرار می‌دهند بررسی کنیم می‌بینیم عملاً امتیاز چندانی برای انجام فعالیت‌های پژوهشی طلاب در نظر نمی‌گیرند و یا بر فرض در بحث جذب هیئت علمی پژوهشکده زن و خانواده که اولویت در جذب طلاب است، حوزه های علمیه چقدر به این بحث ورود نموده‌اند؟ آیا نیاز نیست حداقل در این یک مورد که مختص طلاب است، امتیازی خاص برای طلاب استعداد برتر لحاظ شود؟

جاویدی در طرح بعدی خود به شرکت در همایش‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت بحث پژوهش در تمامی علوم و مراکز علمی، ضروری است تمهیداتی لازم جهت برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی تدوین و چاپ پژوهش های بین المللی تحت نظر اساتید برجسته کشوری و همچنین ثبت تفاهمنامه با مراکز علمی معتبر و به رسمیت شناختن پژوهش‌های طلاب جهت اقتصاد سهمیه های خاص بهره مندی از مطالب، منابع و سایت ها و مقالات خارجی رایگان صورت پذیرد.

وی افزود: زمینه پژوهش و انجام مسائل پژوهشی در سطح بین المللی جایگاه بسیار خوبی است برای اینکه طلاب حوزه های علمیه بتوانند ورود کرده و نقش آفرینی کنند، اما تمام فعالیت پژوهشی ما منحصر به انجام چند پژوهش  در بحث علامه حلی و جشنواره رشد و امثال اینهاست که همه داخلی هستند، اما در عرصه بین المللی آیا ما صحبتی برای سایر ملل داریم؟ آیا هیچکس اهمیتی برای ما قائل است؟

این طلبه برتر سطح ۳ در طرح بعدی خود به جذب اساتید در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و بیان کرد: از جمله چالش‌های مهم بحث تدریس طلاب استعداد برتر در حوزه های علمیه، لزوم طی مراحل اخذ مجوز تدریس برای آنان است یعنی همان گونه که طلاب دیگر بایستی این مراحل را طی کنند، طلاب استعداد برتر نیز همانند آنان باید این مسیر را بگذراند. اما سوالی این است، آیا طلاب استعداد برتر مقاطع سطح ۳ و سطح ۴ بعد از گذراندن دروس تخصصی و موفقیت در مصاحبه‌های علمی و تخصصی استعداد برتر، همچنان ملزم به طی مراحل معمولی اخذ مجوز تدریس هستند و شایستگی آنها محرز نشده و مجدداً نیاز است مثل بقیه طلاب این مراحل را بگذارند؟

وی افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا اگر فرصت و ظرفیت تدریس در شهر محل سکونت طلاب استعداد برتر فراهم نیست، آنان بتوانند از ظرفیت‌های فضای مرکز مدیریت به صورت تدریس مجازی و یا ظرفیت مراکز آموزش‌های غیرحضوری خواهران استفاده نمایند و در همین راستا گروه‌های علمی در سطح مدارس استانی و کشوری انشالله تشکیل شود.

خانم جاویدی در طرح پیشنهادی بعدی خود به لزوم تحول در نوع حمایت‌های مرکز از طلاب برتر اشاره و تأکید کرد: ضروری‌ست مسئولین محترم برنامه های مدون علمی، پژوهشی و مهارتی جهت رشد و ارتقای طلاب از استعداد برتری به نخبگی داشته باشند و به همین منظور روند تشکیل کانون های تخصصی را تسریع کنند.

وی افزود: در مورد بهره‌مندی طلاب استعداد برتر از تسهیلات و امتیازات لازم است بازبینی‌هایی صورت پذیرد، از جمله بازبینی در مبحث اختصاص امتیاز اسکان در اماکن زیارتی و سیاحتی، مسئله تحصیلات بیمه و قوانین حمایت از مادران دارای فرزند، بهره مندی از توانمندی های طلاب خواهر در بحث اعزام معینه زیارت خانه خدا که در مورد اخیر نیاز است تعامل با سازمان حج و زیارت برای طلاب خواهر صورت پذیرد.

خانم جاویدی درباره مبحث طرح شهید احمدی روشن، گفت: در این مورد لازم است موضوعات مطرح با توان علمی و عرصه فعالیت طلاب، متناسب بوده و محدود به شهر یا استان‌ها نباشد، چرا که در این عصر با پیشرفت تکنولوژی‌ها، محدود شدن فرصت سوزی و از بین رفتن سرمایه انسانی‌ست.

جاویدی همچنین درباره اهمیت سوابق طلاب استعداد برتر نیز سخنانی بیان کرد و گفت: متأسفانه طلاب دارای سابقه استعداد برتری، پس از به اتمام رسیدن محدوده زمانی معین از تمامی حمایت ها محروم می‌شود. آیا بعد از طی اون محدوده زمانی، دیگر ما نخبه نیستیم و توانمندی‌های ما همه تمام می‌شود؟ آیا این ظرفیت واقعا باید سوخت شده و از بین برود؟ آیا نیاز نیست تمهیداتی جهت ادامه این روند و استفاده از این ظرفیت علمی و مهارتی تدارک دیده شود؟ این در حالیست که برای این دسته از طلاب برنامه های حمایتی ثابت از جهات مختلف در نظر گرفته شود و امتیازی برای آنان لحاظ گردد، نه اینکه پس از اتمام این دوره به صورت کلی از حمایت ها محروم و حذف شوند.

وی افزود: البته منظور از استمرار حمایت ها صرفا بحث پرداخت های مالی نیست، بلکه حمایت‌هایی از قبیل امتیاز شرکت در دوره‌های آموزشی، حمایت در زمینه چاپ کتاب و پژوهش‌ها و اولویت‌های جذب و به کارگیری در سازمان‌ها و نهادها مدنظر است.

جاویدی در بخشی از سخنان خود به طلاب مرزنشین اشاره کرد و گفت: لزوم توجه بیشتر مسئولین به وضعیت و رسیدگی به مسائل و مشکلات طلابی است که در مراکز مرزی زندگی می‌کنند، از جمله مسائل و دغدغه های بسیار مهم این مورد، مسائل و دغدغه های بسیار مهم طلاب استعداد برتر است.

 وی در طرح بحث انتهایی خود گفت: مورد پایانی، حمایت از طلاب استعداد برتر شاغل است، طلاب استعداد برتر شاغل نیز همچون سایر طلاب در انجام موظفی‌های نخبگانی مشترک هستند؛ لذا در بهره‌مندی از امتیازات ایشان با سایرین عملاً تفاوتی وجود نباید وجود داشته باشد، اگرچه عدم شمول امتیازات برای شاغلین مرکز خدمات است اما لازم است طلاب شاغلی که خود را مقید به انجام موظفی ها نموده و شرایط پایایی را حفظ می‌کند از حداقل امتیازاتی بهره‌مند گردند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha